Co to jest marka? Funkcje i rodzaje marek
Na skróty
Jeżeli dany produkt ma się wyróżnić, musi być odpowiednio oznaczony. Klient musi wiedzieć, że należy on np. do serii tworzonej specjalnie z określonych składników, jest produktem premium lub ma nietypowe, istotne z punktu widzenia miejsce pochodzenia. Do wyróżnienia produktów stosuje się różne elementy marketingu, jednak najbardziej podstawowym jest marka. Czym jest marka? Jakie są funkcje marki i rodzaje marek?
Zdj 1. Branding i marka to istotny element digital marketingu
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/okno-biznes-cyfrowy-marketing-seo-4478126/
Marka jest nieodłącznym elementem działań marketingowych. Stanowi podstawowy wyróżnik produktu na rynku, ale nie tylko. Jej stosowanie wiąże się z szeregiem korzyści na rzecz promocji określonych towarów, zgrupowanych w jednym zbiorze.
Co to jest marka? Najważniejsze informacje
Czym jest marka? To różnego rodzaju elementy, które wyróżniają grupę towarów na rynku. Marka może być nazwą, symbolem, sloganem, określonym terminem, wzorem, znakiem graficznym albo zbiorem znaków. Znaki lub słowa opisują grupę towarów, umożliwiając wyróżnianie danych marek na rynku, pomagając klientowi w trafieniu w idealny dla niego zbiór dóbr. Marką może być cała firma, określone produkty albo część wydzielona z określonej linii produktowej.
Kreowanie marki jest procesem długotrwałym, konsekwentnym, wymagającym ogromnego nakładu pracy. Samo stworzenie idealnego znaku oznacza konieczność zainwestowania środków w badania potrzeb klienta, w wykonanie rozpoznawalnych znaków graficznych czy nazwy, która będzie trafiać w gust odbiorców. Marka może mieć różne odsłony. Może być np. zbiorem towarów luksusowych (marka premium) lub wskazywać na fakt, że produkty są wykonane w oparciu o składniki naturalne (marka ekologiczna, rodzinna lub marka naturalna).
Pamiętaj, że nieprawidłowo wykreowana marka szybko pojawia się na rynku, ale po krótkim czasie znika. Sukces marki nie oznacza przygotowanie określonej nazwy i nazwanie nią pewną grupę produktów z Twojego asortymentu. Marka musi być nie tylko nazwą czy znakiem graficznym, ale elementem, który trafia na stałe do podświadomości użytkowników.
Warto wiedzieć, że za dotarcie z marką od określonej grupy odbiorców odpowiada brand marketing, dział marketingu służący do promocji organizacji, produktu lub osoby oznaczonej przygotowaną marką.
Zdj 2. Tworzenie marki musi być oparte o odpowiednią strategię
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/ulica-znak-droga-antyczny-uwaga-562573/
Jaka powinna być dobra marka?
Dobrze skrojona, przygotowana na miarę oczekiwań klientów marka jest przede wszystkim oparta na rozsądnie opracowanej strategii. Branding (czyli proces kreowania marki) zaczyna się właśnie od przygotowania tego dokumentu. Co powinna zawierać strategia marki? Cel długofalowy przygotowania marki, jej założenia, grupę odbiorców, sposób na dotarcie do klientów, motto, cechy wyróżniające się na rynku itd.
Poza tym dobra marka musi być spójna, to znaczy, że wszystkie produkty mają wskazane w strategii cechy. Istotna jest autentyczność marki. Cechy, które promujesz powinny rzeczywiście opisywać dany produkt lub usługę (jeżeli wskazujesz na elitarność, polskie pochodzenie, naturalne składniki, to tak musi być).
Dobra marka wyróżnia się też na rynku, bazuje na innowacyjności oraz wizji rozwoju swojej branży, jest profesjonalna, a przede wszystkim – daje klientowi możliwość przywiązania się na długo. To istotne, bo marka ma budować zaufanie między odbiorcą i twórcą.
Funkcje marki – dlaczego jest tak istotna?
Marka pełni bardzo istotną rolę w komunikacji między sprzedawcą i klientem, a także przy poprawie wyników sprzedaży. Dobrze prowadzona marka jest kluczem do sukcesu w biznesie. Jak kolejne elementy marki mogą poprawić Twoje postrzeganie w biznesie?
- Zwiększenie świadomości wśród klientów – marka sprawia, że dana firma, osoba lub konkretne towary są rozpoznawalne wśród odbiorców i łatwo je zapamiętać.
- Budowanie grupy lojalnych klientów – jeżeli cechy marki są dla klientów ważne, odbiorca szybko zacznie się z nią utożsamiać. Tak jest np. z markami odzieżowymi, które stanowią nie tylko zwykły element ubioru, ale też wpływają na styl, funkcjonowanie i cały sposób bycia odbiorców. Lojalny konsument nie będzie też korzystał z usług konkurencji.
- Poprawa komunikacji między dostawcą i odbiorcą – forma promowania brandu sprawia, że klient ma możliwość komunikacji przez jasne i proste komunikaty. Forma przekazu często odpowiada na pytania klientów, jego wątpliwości i oczekiwania.
- Poprawa wartości przedsiębiorstwa lub osoby – stworzenie spójnej marki sprawia, że wartość określonych dóbr i usług może (na bazie popularności, rozpoznawalności i dobrych opinii) rosnąć.
- Rozwój na rynku towarów lub usług – marka umożliwia ekspansję na rynki regionalne, krajowe i zagraniczne. Wprowadzenie towarów i usług za pomocą określonego i zdefiniowanego brandu jest dużo prostsze.
Rodzaje marek – najważniejsze typy
Warto na koniec podkreślić, że marka dzieli się na różne typy, które odpowiadają na zapotrzebowanie właścicieli marki. Co istotne, niekoniecznie musi określać wyłącznie towary lub usługi. Marka może być np. cechą wspólną grupy ludzi, organizacji lub wydarzeń.
- Marka produktu – marka definiująca określone produkty, należące do danego przedsiębiorstwa. Przykładem może być seria serków Almette firmy Hochland.
- Marka usługi – marka definiująca określone usługi np. medyczne, techniczne, motoryzacyjne, transportowe etc. Może to być np. Orlen Paczka, należąca do firmy Orlen.
- Marka korporacyjna – to marka całej korporacji, określająca wartości przyświecająca całemu przedsiębiorstwu. Przykładem takiej marki jest m.in. Nike.
- Marka osobista – marka jest powiązana z osiągnięciami danej osoby. Możesz budować ją np. w oparciu o swoje imię i nazwisko lub pseudonim, m.in. poprzez obecność w mediach społecznościowych. Do najbardziej znanych marek osobistych na rynku należą m.in. Michael Jordan czy Cristiano Ronaldo.
- Marka detaliczna – marka oparta na sprzedaży detalicznej, odnoszącej się np. do sprzedaży w marketach czy sklepach osiedlowych. Przykładem marki detalicznej jest m.in. Żabka.
- Marka społeczna – związana z organizacjami pozarządowymi, zbiórkami, czy innymi akcjami charytatywnymi. Przykładem takiej marki jest WOŚP.
Pamiętaj, że przygotowanie marki to niezwykle ważny element biznesu. Budujesz ją już od pierwszych dni prowadzenia działalności. Warto o tym pamiętać!