Co to są kompetencje twarde?
2 min
2 min
Na skróty
W jednym z poprzednich artykułów pisaliśmy o kompetencjach miękkich jako o tych, które na współczesnym rynku pracy są najważniejsze. Dziś powiemy więcej o umiejętnościach bardziej „konkretnych”, branżowych — czyli po prostu o kompetencjach twardych. Zapraszamy do lektury!
Kompetencje twarde to zestaw umiejętności, które umożliwiają wykonywanie konkretnych zadań i rozwiązywanie problemów zawodowych. Mamy tu na myśli zarówno specjalistyczną wiedzę z danego obszaru, jak i czysto praktyczne zdolności, które nie są cechami osobowościowymi pracownika.
Najważniejsze jest to, że można je w prosty sposób zweryfikować — ich potwierdzeniem może być certyfikat ukończenia specjalistycznego kursu, dyplom ukończenia studiów czy dotychczasowe portfolio prac; ale też, na przykład, zaproponowane przez rekrutera zadanie próbne. I to właśnie odróżnia kompetencje twarde od miękkich — ich „mierzalność” (choć, oczywiście, coraz częściej też i te „osobowościowe” talenty są potwierdzane certyfikatami).
Kompetencje twarde bardzo często są umiejętnościami specyficznymi dla danej branży lub stanowiska — taką na przykład może być znajomość konkretnego języka programowania, doświadczenie w obsłudze programów do prowadzenia księgowości czy posiadanie uprawnień do obsługi maszyn budowlanych. Niektóre „twarde” kompetencje są bardziej uniwersalne — chociażby znajomość angielskiego czy posiadanie prawa jazdy kat. B — i mogą być z powodzeniem wykorzystywane w wielu branżach, ale i w życiu osobistym.
W procesie rekrutacji — kompetencje twarde są absolutną podstawą do dalszego kontaktu z kandydatem lub do odrzucenia jego CV.
Kilka przykładów kompetencji twardych już wymieniliśmy — poniżej więc zbierzemy te, które są nieocenione na wielu stanowiskach w najbliższym nam świecie marketingu internetowego.
To tylko kilka przykładów — każde stanowisko obejmuje bowiem nieco inny zakres obowiązków, a co za tym idzie — także i wymaganych od kandydatów kompetencji.
Strategie rozwijania kompetencji twardych są dość oczywiste — zwłaszcza w porównaniu z umiejętnościami miękkimi, których rozwój jest nieliniowy i (z reguły) nieustrukturyzowany.
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.