Co to semantyczne SEO i na czym polega?
3 min
3 min
Na skróty
Semantyka to dziedzina na pograniczu lingwistyki i logiki. Zajmuje się znaczeniem słów, ich sensem i rodzajem komunikatów, które wpływają na późniejszy odbiór wyrażenia. Bada kontekst danego słowa lub zdania, a to – w zależności od wielu czynników – może dawać różne wyniki odbioru określonego słowa. Na bazie semantyki powstało semantyczne SEO. Czym jest? W jaki sposób jest wykorzystywane i jakie daje korzyści?
Zdj 1. Każde słowo może mieć wiele różnych znaczeń – semantyczne SEO pozwala się do tego dostosować
Rzeczywiste znaczenie pojedynczego słowa niekoniecznie musi odnosić się do jego słownikowego znaczenia. Niekiedy opiera się na kontekście kulturowym, społecznym, wiąże się z wąskim zakresem słownictwa eksperckiego lub tzw. slangu (m.in. używanego przez młodzież). Zadaniem semantycznego SEO jest dostosowanie treści do tych zmiennych, aby trafić do określonych użytkowników i dawać im odpowiedź na wyszukiwane przez nie pytania.
Zdj. 2. Semantyka to bardzo rozbudowany dział, wpływający na rozwój języka i jego zrozumienie.
Dzięki analizom semantycznym wyszukiwarka może dawać bardziej precyzyjne wyniki, odpowiadające na potrzeby użytkowników. Bierze pod uwagę m.in. popularność określenia czy potrzebę osoby szukającej. Wpływa na dokładność wyświetlania wyników, pozwalając każdemu użytkownikowi na uzyskanie pożądanego wyniku.
Semantyczne SEO to optymalizacja treści polegająca na uwzględnienia kontekstu znaczenia różnych słów i zrozumieniu intencji danego użytkownika. Teksty umieszczone na stronie powinny dostarczyć użytkownikowi wszystkich odpowiedzi na zadawane przez niego pytania. Wyspecjalizowana w tym kierunku agencja SEO musi uwzględniać semantykę przy tworzeniu opisów kategorii, opisów produktów oraz w treściach blogowych. Może być jedną z części składowych SXO (połączenia SEO i UX – user experience).
Wyszukiwanie semantyczne dostosowuje wyniki wyświetlające się po wpisaniu danej frazy do potrzeby użytkownika, a także wspiera go w poszukiwaniu odpowiednich informacji. Niekiedy użytkownicy są w stanie określić zaledwie część informacji, a wyszukiwarka musi wiedzieć „o co im chodzi”. Jakie są przykłady wyszukiwania fraz opartych na semantyce?
Wiele wyników semantycznego wyszukiwania np. w Google opartych jest na znaczeniu kulturowym wyrażeń czy związkach frazeologicznych.
Semantyczne SEO pozytywnie wpływa na pozycjonowanie treści i ich jakość. Teksty oparte na szeroko pojętej semantyce są rozbudowane, trafiają w potrzeby użytkownika, mają dużą wartość merytoryczną i zbudowane na bazie zróżnicowanych słów.
Dzięki temu SEO zbudowane na semantyce daje następujące korzyści:
Pozycjonowanie semantyczne buduje wiarygodność danej witryny wśród jej użytkowników i przekłada się na pozycje w wyszukiwarce. Pamiętaj, że treści dostosowywane do wyszukiwania semantycznego muszą być wartościowe (wyspecjalizowany content dopasowany do odbiorcy) i mniej oparte na słowach kluczowych (wskazana jest m.in. synonimizacja). Algorytmy wyszukiwarki będą wiedziały, jak naprowadzić użytkownika na określony tekst.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.