Cold calling co to i jak zacząć?
2 min
2 min
Na skróty
W jaki sposób zwiększyć naszą sprzedaż? Możliwości możemy wskazać naprawdę wiele i prawdopodobnie większość z nich została już przez Ciebie przetestowana. Ciekawym pomysłem może okazać się cold calling, który dobrze wyegzekwowany może przyczynić się do realnego zwiększenia naszych zysków. W poniższym artykule postaramy się wyjaśnić, czym charakteryzuje się ta forma promocji.
Jeżeli zamierzamy skontaktować się z osobami, które się tego całkowicie nie spodziewają, możemy zostać negatywnie odebrani. Wielu ludzi niekorzystnie patrzy na niespodziewane telefony, które mają na celu przedstawić najnowszą ofertę operatora sieci komórkowej lub atrakcyjną cenę paneli fotowoltaicznych. Nazwa „cold calling” tłumaczy się na „dzwonienie na zimno” i poniekąd takie określenie doskonale wpisuje się w charakter powyższej formy promocji. Wykonując niespodziewane połączenia telefoniczne, musimy przygotować się na brak chęci na prowadzenie rozmowy ze strony klienta i musimy to całkowicie uszanować.
Cold calling nie cieszy się pozytywną opinią. Należy jednak wspomnieć, że forma ta posiada swoje atuty. Tym najbardziej kluczowym będzie możliwość szybkiego nawiązania kontaktu z naszym klientem. Zimne telefony można wykorzystać w branżach, które charakteryzują się wysoką konkurencją. W ciągu kilku minut możemy dotrzeć do danego odbiorcy w celu przedstawienia naszej atrakcyjnej oferty produktowej. Powyższe rozwiązanie ma duży potencjał, jednak musi być wyegzekwowane w profesjonalny sposób. W trakcie prowadzenia rozmowy należy zadbać o poprawne podejście do odbiorcy, żeby zachęcić go do poznania naszego asortymentu, a nie do odłożenia słuchawki po mniej. niż 10 sekundach konwersacji.
W celu lepszego zrozumienia cold callingu warto go poprawnie zdefiniować. Mówimy tutaj o przeciwieństwie warm callingu, czyli konwersacji z klientem, z którym mogliśmy już wcześniej się kontaktować. Telefony na zimno targetują w osoby, które nie spodziewają się w najbliższym czasie żadnego połączenia telefonicznego. Z faktu tego, że klienci będą najczęściej negatywnie nastawieni do telefonów w najmniej oczekiwanym momencie, cold calling cechuje się wyjątkowo niską skutecznością, która oscyluje na poziomie 5% udanych sprzedaży.
Mimo wszystko warto zastanowić się nad wykorzystaniem zimnych telefonów w kampanii reklamowej. Forma ta posiada wiele zalet, z czego największą z nich będzie wcześniej wspomniana szybkość. Jedna lub dwie minuty całkowicie wystarczą, aby móc zainteresować klienta ofertą produktową. Powyższy sposób kontaktu odnajduje swoje zastosowanie przede wszystkim w rynku usługowym np. operatorzy sieci komórkowych, branże ubezpieczeniowe, itp.
Samo wprowadzenie cold callingu nie pozwoli nam na uzyskanie pożądanego celu. Należy pamiętać, że musimy przygotować skrypt, który oprzemy na hot tematach do rozmowy. Konieczne będzie także poznanie podstawowych technik rozmowy, aby móc zainteresować klienta konwersacją. Z faktu, że mamy do czynienia z odbiorcami niechętnymi do kontaktu – musimy uzbroić się w cierpliwość. Nie należy zniechęcać się po pierwszej porażce, ponieważ w tej branży jest to całkowicie normalne!
Mimo że cold calling nie cieszy się dużym zainteresowaniem, to jednak wiele firm decyduje na wykorzystanie tej formy w trakcie realizacji działań marketingowych. Zimne telefony są niezwykle tanią formą promocji, ponieważ możemy je realizować samodzielnie bez ingerencji film trzecich. Należy przygotować się jednak na niewielką skuteczność, ponieważ kontakt z niczego niespodziewającymi się ludźmi będzie niezwykle trudny. Wielokrotnie spotykamy się z sytuacjami, gdzie klient po maksymalnie 5 sekundach odłoży słuchawkę ze zdenerwowania. Mimo wszystko warto spróbować swoich sił w cold callingach. Jeżeli nie zauważymy szczególnych efektów po kilku miesiącach, bez większego problemu możemy wycofać się z powyższej formy marketingu.