CPC – co to jest? | Definicja
4 min
4 min
Na skróty
CPC to podstawowe pojęcie we wszystkich kampaniach performance marketingowych. W tym artykule wyjaśnimy znaczenie tego modelu rozliczeniowego, a następnie zastanowimy się, w jaki sposób możesz obliczyć CPC dla swoich kampanii reklamowych.
W świecie online marketingu wiele terminów branżowych może szerszej opinii publicznej wydawać się niezrozumiałych. Nie znając jednak znaczenia pewnych zwrotów, możemy często przegapić coś ważnego lub interesującego. Na przykład w zakresie reklamy internetowej wiele osób jest przekonanych o tym, że wystarczy zlecić wyświetlenie banera lub reklamy tekstowej w danej witrynie (np. Google, Facebook) i tym samym skutecznie przyciągać nowych klientów do firmy. Nie jest to niestety takie proste. Reklamodawcy muszą wziąć pod uwagę wiele danych i dokładnie przemyśleć, gdzie oraz w jaki sposób się reklamują. Jeżeli zdecydowałeś się na skonfigurowanie swojej kampanii internetowej, pojęcie CPC nie powinno być Ci obce.
CPC oznacza z angielskiego cost per click. To model rozliczeniowy dla internetowych kampanii reklamowych PPC (ang. pay per click). W praktyce oznacza kwotę, jaką zapłacisz za każdym razem, gdy internauta kliknie Twoją reklamę, której nośnikiem może być link tekstowy, film lub baner.
Koszt kliknięcia jest powszechnie stosowany przez reklamodawców, którzy mają ustalony budżet dzienny kampanii. Na przykład witryna, której stawka CPC wynosi 0,5 PLN, obciąży reklamodawcę kwotą 500 PLN za 1000 kliknięć. Po wyczerpaniu określonego budżetu reklama automatycznie przestaje być wyświetlana przez pozostałą część okresu rozliczeniowego.
W przeciwieństwie do reklam, w których wydawca płaci za wyświetlanie (CPM lub CPV), CPC w większym stopniu opiera się na trafności reklamy. Co więcej, model CPC jest szczególnie przydatny do oceny zasięgu reklamy i pomaga zidentyfikować konieczność wprowadzenia ewentualnych poprawek. Reklama CPC pozwala zatem:
Analizując, co to jest CPC, warto wspomnieć, że istnieje ofert reklam tekstowych, multimedialnych, jak i wyświetlanych w mediach społecznościowych, które korzystają z tego modelu rozliczeń do ustalenia całkowitego kosztu płatnych kampanii reklamowych. Niektóre typy reklam są wyświetlane tylko w określonych sieciach, takich jak wyszukiwarka Google, która korzysta w tym celu z usługi Google Ads.
Przyjrzyjmy się więc, w jaki sposób określany jest średni CPC w Google Ads.
Rzeczywisty CPC to ostateczna kwota, jaką reklamodawca zapłaci za jedno kliknięcie. W przypadku Google jest to zmienna ustalana na podstawie kilku czynników.
Do obliczenia rzeczywistego CPC stosuje się następujący wzór:
W praktyce oznacza to, że reklamodawca z największym budżetem w Google Ads, niekoniecznie uzyska lepszą pozycję w rankingu. Co więcej słowo kluczowe z wysoką konkurencją będzie miało znacznie wyższe rzeczywiste CPC, niż słowo kluczowe rzadko wybierane przez konkurencję. Bardzo dużo zależy od rankingu reklamy i wskaźnika jakości, których nie należy lekceważyć podczas tworzenia kampanii.
Czym innym jest natomiast średni koszt kliknięcia (średnie CPC), które można obliczyć w bardzo prosty sposób. Spójrzmy na przykład.
Średnie CPC obliczane jest poprzez podzielenie całkowitego kosztu kampanii w danym okresie rozliczeniowym przez liczbę wszystkich kliknięć. Załóżmy, że za 3 kliknięcia zapłaciłeś odpowiednio 2 PLN, 3 PLN i 4 PLN. Całkowity koszt kampanii wynosi więc 9 PLN, a średni koszt kliknięcia 3 PLN, co jest wynikiem następującego obliczenia: (9 / 3) = 3. Wzór wygląda następująco:
Każde słowo kluczowe może mieć inną wartość CPC. W zależności od strategii możesz wybrać wysokie CPC dla najważniejszych haseł, na których chcesz być dobrze pozycjonowany, lub wręcz przeciwnie, niższe CPC dla bardziej ogólnych haseł, dla których nie oczekujesz wysokiej pozycji na stronie wyszukiwania Google.
Koszt kliknięcia jest ważny, ponieważ ma realny wpływ na sukces finansowy Twoich reklam w płatnych wynikach wyszukiwania i na to, ile będzie kosztować Cię cała kampania Google Ads. Ogólny ROI kampanii również zależy od tego, jaki budżet przeznaczysz na kliknięcia i jaka będzie wartość generowanego przez nie ruchu. Istotne jest zatem, aby myśleć o CPC zarówno pod kątem kosztu, jak i potencjalnych wartości.
Jeśli potrzebujesz profesjonalnej pomocy w obniżeniu kosztów za kliknięcie w celu uzyskania lepszego zwrotu z inwestycji, lub wsparcia specjalistów w zakresie zaplanowania i wdrożenia kampanii reklamowej PPC, zespół Semcore jest do Twojej dyspozycji. Skontaktuj się z nami i dowiedz się, co możemy Ci zaproponować, aby skutecznie zwiększyć wskaźniki pozyskiwania, konwersji i retencji Twojego biznesu online.