Na skróty
Artykuły poradnikowe są doskonałym sposobem na skuteczny marketing online. Przekazywanie w internecie prawdziwych, rzetelnych informacji na pewien temat, który opanowaliśmy w stopniu eksperckim z racji pracy w pewnej dziedzinie, z pewnością działa dobrze dla firmy, jaka takimi informacjami się dzieli. Internauci szukają głównie właśnie takich treści. Chcą się czegoś dowiedzieć na jakiś temat. Artykuł poradnikowy sprawdza się wtedy znakomicie. Warto je tworzyć i publikować nie tylko w celu stworzenia wizerunku eksperta, ale także w celu pozycjonowania witryny.
Jest wiele rodzajów artykułów internetowych. Niektóre są tekstami typowo komercyjnymi, inne zawierają informacje (na bardzo wiele tematów) czy znów skupiają się na rozwiązaniu problemu. Tym, za czym najbardziej przepadają internauci, są jednak artykuły poradnikowe, które czasem nawet krok po kroku dają im do ręki wiarygodną instrukcję postępowania w pewnej sprawie. Nie ma wątpliwości, że od internetu oczekujemy także wskazówek. Poradnicza funkcja internetu jest wykorzystywana chyba przez każdego z nas. Chcemy wiedzieć jak jest i jak powinniśmy działać. Wtedy internetowe artykuły poradnikowe są treściami, które są najchętniej czytane w internecie.
Teksty poradnikowe, jeżeli to Ty jesteś ich wydawcą, mają również niebagatelne znaczenie dla postrzegania Twojego biznesu. W artykule poradnikowym przedstawiasz się jako ekspert, który dzieli się swoją wiedzą. To właśnie każdy lubi w internecie najbardziej. Artykuł poradnikowy zwykle zdobywa dużą liczbę sympatyków (wszystko zależy jednak od jego jakości, optymalizacji witryny i kilku innych spraw), zatem przynosi na Twoją stronę wielu potencjalnych klientów. Promuje on Twoją witrynę oraz markę. Ekspercki artykuł poradnikowy przedstawia firmę w świetle możliwie najlepszym – jako specjalistę w danej dziedzinie, który ponadto jest na tyle uprzejmy, że potrafi podzielić się swoją ekspercką wiedzą. Chyba tak właśnie chcesz kształtować wizerunek swojej firmy?
Wizerunek poprzez wiedzę – tak można określić ten proces. To naturalny fakt psychologiczny, że ludzie mają skłonność do ufania komuś, o kim sądzą, że ma wiedzę, która jest im potrzebna. Jeżeli w dodatku otrzymują taką wiedzę za darmo, to zaciągają pewien kredyt zaufania względem swojego “nauczyciela” i mogą być mu wdzięczni. Prosta psychologia podpowiada taki schemat działania artykułów z poradami. I jest on bardzo skuteczny.
Artykuł poradnikowy powinien odpowiadać na pytania: co? jak? dlaczego? po co? w jaki sposób? Nadrzędnym rodzajem tekstu wobec artykułu poradnikowego jest artykuł informacyjny, którego artykuł poradnikowy jest uszczegółowieniem. W tekście takiego artykułu zostaje rozpoznana sprawa, określony problem, przedstawione rozwiązania oraz zawarte zostaje podsumowanie, w którym zaleca się pewien sposób działania.
Często konwencją pisania artykułów internetowych o charakterze poradnikowym jest zadawanie pytań i udzielanie na nie odpowiedzi. Odpowiedzi, problemy, mogą być ujęte w listach punktowanych, a później rozwinięte w tekście. Najważniejsza w przypadku artykułu poradnikowego do internetu jest wiarygodność. Przekazujemy wyłącznie sprawdzone i potwierdzone informacje. Tylko pod tym warunkiem będziemy mogli mówić o prawdziwej wartości poradniczej artykułu.
Do artykułów poradnikowych użytkownicy internetu często wracają. Zapisuję strony z ich tekstami na swoich urządzeniach jako “ulubione”. I słusznie – warto zachowywać dobre porady. Taka sytuacja sprawia, że strona jest jeszcze lepiej pozycjonowana, częściej odwiedzana, uzyskuje wyższy współczynnik konwersji.
Oczywiście nie zapominamy o standardowym SEO dla artykułu poradnikowego. Wszystko, co dobrzy copywriterzy robią w związku z SEO – w artykule poradnikowym ma swoje zastosowanie. To rodzaj treści, która ma szansę przewyższyć skutecznością SEO inne rodzaje treści na Twojej stronie firmowej. Frazy z wyrazami “jak” oraz “w jaki sposób” mają ogromną popularność w wynikach wyszukiwania Google. Wiarygodnych informacji poszukują osoby, które uczą się w danej dziedzinie albo poszukują odpowiedzi na konkretne pytania związane z branżą. Zdecydowanie warto wykorzystywać artykuły poradnikowe do SEO.
Niektóre bardzo dobre blogi firmowe są złożone w całości z internetowych artykułów poradnikowych. Taka strategia promowania strony i marki ma swoje bardzo silne podstawy. Firma świadomie może kształtować swój wizerunek, zapisywać się jako kompetentna i sprawdzona marka w pamięci klientów i partnerów biznesowych. Warto wykorzystywać takie treści, nie musisz tworzyć witryny złożonych wyłącznie z nich, ale możesz je łączyć z innymi rodzajami tekstów.
Artykuły poradnikowe są lepiej wyceniane niż zwykłe teksty w internecie. Strategia zadziała, jeśli artykuł poradnikowy zostanie sporządzony po głębokim researchu w danej dziedzinie oraz zostanie napisany tak, aby zachować wartości czytelności i z uwzględnieniem preferencji wyszukiwarek. Wtedy Twoja firma zacznie być lepiej znana, zwiększy się jej rozpoznawalność, skojarzenia z Twoją firmą zostaną ukształtowane na postrzeganiu jej jako rzetelną i fachową.