Pozycjonowanie

Czy wymiana linków jest bezpieczna dla SEO?

4 min czytania

Wymiana linków to praktyka, która przez lata była chętnie wykorzystywana w strategiach SEO. Jej głównym celem jest wzajemne promowanie stron w sieci, co teoretycznie powinno przyczynić się do wzrostu ich wartości z punktu widzenia wyszukiwarek. Warto jednak zastanowić się, czy taka strategia będzie w pełni odpowiednia pod kątem pozycjonowania Twojej witryny. W ostatnich latach algorytmy wyszukiwarek, zwłaszcza Google, stały się bardziej zaawansowane, dlatego przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, czy wymiana linków jest bezpieczna dla SEO!

Czy wymiana linków jest bezpieczna dla SEO?

Na czym polega wymiana linków?

Wymiana linków to strategia polegająca na umieszczaniu odnośników do Twojej strony na innych witrynach w zamian za umieszczenie ich linków na Twoim serwisie. 

Idea jest prosta: dwie strony wzajemnie się promują, mając nadzieję na zwiększenie ruchu i autorytetu w Google oraz innych wyszukiwarkach (takich jak Bing, Yahoo!, DuckDuckGo czy też YANDEX).

W idealnej sytuacji oba serwisy skorzystają na wzajemnych poleceniach. Ważne jest jednak, aby linki wymieniane były między witrynami o podobnej tematyce oraz jakości. 

Nadmierna i niewłaściwie przeprowadzona wymiana linków może być postrzegana przez wyszukiwarki jako manipulacja – grozi to sankcjami (np. obniżeniem pozycji Twojego serwisu w SERP-ach).

Czy wymiana linków jest bezpieczna dla SEO?

Zdj 1. Zdanie Google o wymianie linków.

Źródło: Centrum wyszukiwarki Google – oficjalna dokumentacja.

Wymiana linków – Black Hat SEO czy White Hat SEO?

Wymiana linków sama w sobie nie jest ani techniką Black Hat SEO, ani White Hat SEO. Wszystko zależy od sposobu jej realizacji. Jeśli wymieniasz linki w sposób naturalny, z witrynami o wysokiej jakości i zbliżonej tematyce, działasz zgodnie z wytycznymi White Hat SEO (lub bardziej Green Hat SEO). Kluczowe jest, natomiast aby taka wymiana miała rzeczywistą wartość dla użytkowników i nie była przeprowadzana w celu oszukiwania algorytmów wyszukiwarek.

Zobacz  Eager loading - jak wpływa na SEO?

Jednakże, gdy zaczynasz wymieniać linki na masową skalę, bez uwzględnienia jakości czy tematyki stron, przechodzisz w obszar Black Hat SEO. Pamiętaj, że dla wyszukiwarek priorytetem jest wartość dla użytkownika, a nie sztucznie napompowane wskaźniki.

Jak odbywa się wymiana linków? – 5 prostych kroków!

Rekomendowany proces wymiany linków w 5 prostych krokach:

  • identyfikacja strony – szukaj witryn o podobnej tematyce i jakości co Twoja. Dobrze, aby były to strony, które przynoszą wartość użytkownikom (jeżeli dopiero zaczynasz, wybieraj witryny o DR nie mniejszym niż 20-30);
  • kontakt – nawiąż kontakt z właścicielem witryny, przedstawiając swoją propozycję wymiany linków;
  • ustalenie warunków – określ, w jaki sposób linki zostaną umieszczone na stronach, jaki to będzie rodzaj linków (np. generyczne lub long tail SEO keywords) oraz w jakim kontekście się pojawią;
  • umieszczenie linku – po uzgodnieniu warunków, obie strony umieszczają linki według ustaleń;
  • monitorowanie – obserwuj, jak wymiana linków wpływa na ruch na Twojej stronie oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach (np. w Google Analytics 4 lub Google Search Console).

Kluczem do skutecznej wymiany linków jest jakość, a nie ilość. Zawsze dąż do tego, aby Twoje działania były w pełni transparentne i korzystne dla obu stron.

Czy wymiana linków to najlepszy sposób na pozyskiwanie linków zgodnie z zasadami SEO?

Nie, wymiana linków nie jest uznawana za najlepszy sposób na pozyskiwanie linków zgodnie z zasadami SEO. Chociaż może przynieść pewne korzyści, gdy jest przeprowadzana w sposób przemyślany i etyczny, istnieją inne, bardziej skuteczne metody, które są bardziej cenione przez wyszukiwarki:

  • tworzenie viralowego contentu – opublikowanie wartościowego, unikalnego i angażującego materiału może skłonić inne strony do linkowania Twojego serwisu w naturalny sposób. Jeśli treść jest na tyle ciekawa, ludzie będą chcieli się nią podzielić;
  • guest posting – pisanie gościnnych artykułów na inne blogi z Twojej branży to doskonały sposób na zdobycie wartościowych linków zwrotnych oraz budowanie autorytetu w swoim obszarze ekspertyzy (jeżeli i tak poświęcasz czas na wyszukanie firmy, zaproponuj jej guest posting, a nie wymianę linków);
  • influencer marketing – nawiązywanie relacji z influencerami, blogerami i innymi ekspertami w Twojej branży ułatwi pozyskanie naturalnych linków zwrotnych oraz wzajemną promocję.
Zobacz  Klient biznesowy – charakterystyka

Dobrym przykładem pozyskiwania linków z viral marketingu są działania Marcina Stypuły – CEO Semcore.

Po dodaniu angażującego internautów posta dotyczącego oceny zarobków po zdjęciu profilowym, agencja Semcore pozyskała 10 dodatkowych zapytań o współpracę oraz sporo linków. Działania Marcina opisał nawet portal Marketing i Biznes.

Czy wymiana linków jest bezpieczna dla SEO?

Zdj 2. Marcin Stypuła pozyskujący linki dla Semcore przez viralowy post na Facebooku.

Źródło: Facebook – SEO/SEM Polska.

Czy wymiana linków jest bezpieczna w SEO? – podsumowanie

Wymiana linków w SEO to technika, pozwalająca uzyskać wymierne korzyści. Kluczowe w tym przypadku jest zapewnienie, że linki wymieniane są między witrynami o podobnej jakości i zbliżonej tematyce. Będą one wówczas wartościowe dla użytkowników. Jeżeli Twoja strona ma DR na poziomie 10 lub 20, staraj się nawiązać współpracę z witrynami o DR 40-60, ponieważ serwisy o niższych DR i UR mogą być po prostu nierzetelne, oferując użytkownikom spam, który przełoży się na obniżenie Twojej witryny w SERP-ach.

Pamiętaj, że długoterminowe korzyści w SEO wiążą się z autentycznymi i wartościowymi działaniami, a nie sztucznymi manipulacjami.

Już dziś sprawdź profil linków oraz stan SXO swojej witryny – zdecyduj się na profesjonalny audyt SEO.

Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy