Czy wymiana linków jest bezpieczna dla SEO?
4 min
4 min
Na skróty
Wymiana linków to praktyka, która przez lata była chętnie wykorzystywana w strategiach SEO. Jej głównym celem jest wzajemne promowanie stron w sieci, co teoretycznie powinno przyczynić się do wzrostu ich wartości z punktu widzenia wyszukiwarek. Warto jednak zastanowić się, czy taka strategia będzie w pełni odpowiednia pod kątem pozycjonowania Twojej witryny. W ostatnich latach algorytmy wyszukiwarek, zwłaszcza Google, stały się bardziej zaawansowane, dlatego przeczytaj ten artykuł i dowiedz się, czy wymiana linków jest bezpieczna dla SEO!
Wymiana linków to strategia polegająca na umieszczaniu odnośników do Twojej strony na innych witrynach w zamian za umieszczenie ich linków na Twoim serwisie.
Idea jest prosta: dwie strony wzajemnie się promują, mając nadzieję na zwiększenie ruchu i autorytetu w Google oraz innych wyszukiwarkach (takich jak Bing, Yahoo!, DuckDuckGo czy też YANDEX).
W idealnej sytuacji oba serwisy skorzystają na wzajemnych poleceniach. Ważne jest jednak, aby linki wymieniane były między witrynami o podobnej tematyce oraz jakości.
Nadmierna i niewłaściwie przeprowadzona wymiana linków może być postrzegana przez wyszukiwarki jako manipulacja – grozi to sankcjami (np. obniżeniem pozycji Twojego serwisu w SERP-ach).
Zdj 1. Zdanie Google o wymianie linków.
Źródło: Centrum wyszukiwarki Google – oficjalna dokumentacja.
Wymiana linków sama w sobie nie jest ani techniką Black Hat SEO, ani White Hat SEO. Wszystko zależy od sposobu jej realizacji. Jeśli wymieniasz linki w sposób naturalny, z witrynami o wysokiej jakości i zbliżonej tematyce, działasz zgodnie z wytycznymi White Hat SEO (lub bardziej Green Hat SEO). Kluczowe jest, natomiast aby taka wymiana miała rzeczywistą wartość dla użytkowników i nie była przeprowadzana w celu oszukiwania algorytmów wyszukiwarek.
Jednakże, gdy zaczynasz wymieniać linki na masową skalę, bez uwzględnienia jakości czy tematyki stron, przechodzisz w obszar Black Hat SEO. Pamiętaj, że dla wyszukiwarek priorytetem jest wartość dla użytkownika, a nie sztucznie napompowane wskaźniki.
Rekomendowany proces wymiany linków w 5 prostych krokach:
Kluczem do skutecznej wymiany linków jest jakość, a nie ilość. Zawsze dąż do tego, aby Twoje działania były w pełni transparentne i korzystne dla obu stron.
Nie, wymiana linków nie jest uznawana za najlepszy sposób na pozyskiwanie linków zgodnie z zasadami SEO. Chociaż może przynieść pewne korzyści, gdy jest przeprowadzana w sposób przemyślany i etyczny, istnieją inne, bardziej skuteczne metody, które są bardziej cenione przez wyszukiwarki:
Dobrym przykładem pozyskiwania linków z viral marketingu są działania Marcina Stypuły – CEO Semcore.
Po dodaniu angażującego internautów posta dotyczącego oceny zarobków po zdjęciu profilowym, agencja Semcore pozyskała 10 dodatkowych zapytań o współpracę oraz sporo linków. Działania Marcina opisał nawet portal Marketing i Biznes.
Zdj 2. Marcin Stypuła pozyskujący linki dla Semcore przez viralowy post na Facebooku.
Źródło: Facebook – SEO/SEM Polska.
Wymiana linków w SEO to technika, pozwalająca uzyskać wymierne korzyści. Kluczowe w tym przypadku jest zapewnienie, że linki wymieniane są między witrynami o podobnej jakości i zbliżonej tematyce. Będą one wówczas wartościowe dla użytkowników. Jeżeli Twoja strona ma DR na poziomie 10 lub 20, staraj się nawiązać współpracę z witrynami o DR 40-60, ponieważ serwisy o niższych DR i UR mogą być po prostu nierzetelne, oferując użytkownikom spam, który przełoży się na obniżenie Twojej witryny w SERP-ach.
Pamiętaj, że długoterminowe korzyści w SEO wiążą się z autentycznymi i wartościowymi działaniami, a nie sztucznymi manipulacjami.
Już dziś sprawdź profil linków oraz stan SXO swojej witryny – zdecyduj się na profesjonalny audyt SEO.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.