Czym jest i jakie są rodzaje komunikacji interpersonalnej?
3 min
3 min
Na skróty
Człowiek, poprzez wypowiadane słowa i zachowanie, wpływa na innych. W procesie komunikacji dochodzi do wymiany znaków werbalnych i niewerbalnych. W zależności od formy i rodzaju przekazu może to wywołać różny efekt m.in. spowodować zmianę nastawienia czy oceny produktu. Właśnie dlatego komunikacja interpersonalna odgrywa tak istotną rolę w działaniach marketingowych i nie tylko. Dowiedz się o niej więcej.
Komunikacja interpersonalna to proces, w którym ludzie wymieniają się informacjami i odczuciami za pośrednictwem komunikatów werbalnych i niewerbalnych. Obejmuje nie tylko to, co mówisz, ale również jak to przekazujesz. Przeważnie chodzi o komunikację werbalną, twarzą w twarz, pomiędzy co najmniej dwoma osobami. Taka forma opiera się na tonie głosu, mimice, gestach i mowie ciała. Jeśli opanujesz umiejętności komunikowania się ze współpracownikami, klientami, przyjaciółmi i rodziną, w zależności od okoliczności, może to zmienić Twoją karierę i życie.
Źródło: https://www.marketing91.com/interpersonal-communication/
Na komunikację interpersonalną składają się różne działania. Jakie?
Komunikacja werbalna
Dochodzi do niej, kiedy ludzie komunikują się twarzą w twarz albo telefonicznie za pomocą wypowiadanych słów. Co ciekawe, ten typ stanowi tylko 7% całej komunikacji międzyludzkiej. Tymczasem na 38% składają się ton głosu, rytm, ton, pauzy i nie tylko.
W tym przypadku nie mówi się ani nie pisze. Komunikacja niewerbalna odbywa się głównie poprzez język ciała, wyraz twarzy czy postawę. Za jej pośrednictwem odbywa się 55% komunikacji międzyludzkiej.
Komunikacja pisemna
Odbywa się za pośrednictwem symboli i informacji przekazywanych na piśmie. Nie chodzi tutaj wyłącznie o wiadomości tekstowe, ale też raporty czy notatki. Jej elementem są również emoji. Ten rodzaj komunikacji ma szczególnie znaczenie w firmach, gdyż występuje w formie udokumentowanej.
Słuchanie
Bywa ono ważniejsze od mówienia. Rozmówca chce wiedzieć, że go słuchasz i rozumiesz. Z tym bywa jednak różnie.
Rozwinięte umiejętności interpersonalne mają ogromne znaczenie w realizowaniu obowiązków zawodowych. Trudno znaleźć profesję, w której to nie jest istotne. W skali od 1 do 5, menedżerowie oceniają znaczenie dobrych umiejętności interpersonalnych na 4,37.
Źródło: https://haiilo.com/blog/interpersonal-communication-definition-importance-and-must-have-skills/
Obecnie duża część komunikacji prowadzona jest kanałami online. Nadal jednak trudno współpracować z innymi osobami w firmie bez odpowiednich kompetencji werbalnych. Oto, dlaczego są tak istotne:
Źródło: https://haiilo.com/blog/interpersonal-communication-definition-importance-and-must-have-skills/
To tylko część argumentów, które przemawiają za rozwojem umiejętności z tego zakresu. Dzięki ich doskonaleniu możesz odmienić zarówno swoje życie zawodowe, jak i prywatne.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.