Marketing ma różne oblicza i jest dostosowany do różnych sytuacji. Oparty jest też na wielu zasadach, założeniach i wartościach. Np. inaczej funkcjonuje marketing wartości (tzw. marketing 3.0) i współczesny marketing wirtualny (znany jako marketing 4.0). Co warto wiedzieć o tych formach promocji marki czy konkretnych produktów? Jakie jest ich zastosowanie i najważniejsze różnice?
Zdj 1. Marketing ma różne oblicza
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/marketing-afilianci-998561/
Transformacja marketingu postępuje od lat. Związana jest z ewolucją potrzeb użytkowników, a także ze zmieniającymi się kwestiami dotyczącymi nośników informacyjnych. Przykładowo marketing 1.0 był skoncentrowany na produkcie, oparty na tradycyjnym przekazie, masowy i ekonomiczny. Druga wersja marketingu była już bardziej zorientowana na klienta, emocjonalna i interaktywna
Co warto wiedzieć o marketingu 3.0?
Jednak dopiero od wersji marketingu 3.0 możemy mówić o nowoczesnym, zindywidualizowanym marketingu nastawionym na spełnianie potrzeb odbiorców. Ten etap nazywany jest „marketingiem wartości”. Wiąże się m.in. z pełną interaktywnością z klientem, wzmacnianiem funkcjonalnej, duchowej i emocjonalnej koncepcji promocyjnej. To koncept zorientowany na wzmacnianie marki poprzez wspieranie działań tworzących „nowy, lepszy świat”.
Odbiorcą treści marketingowych 3.0 jest istota ludzka, która posiada rozum i serce. Częścią marketingu 3.0 są akcje edukacyjne, proekologiczne, związane z tolerancją czy samoakceptacją. Trzecia wersja marketingu pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku marki, zmniejsza dystans z odbiorcą, tworzy aurę “misyjności” marki i przekłada się na zwiększenie zaufania do produktu.
Marketing 3.0 często porównuje się do marketingu 4.0, bo obydwie formy są stosowane współcześnie i mają szeroki zakres możliwości dotarcia do nowoczesnego odbiorcy. 3.0 i 4.0 dość znacznie się jednak różnią. Co warto wiedzieć o marketingu 4.0?
Marketing 4.0 – co to takiego?
Marketing 4.0 opisał w swojej książce Philip Kotler. To tzw. marketing wirtualny – najbardziej nowoczesna forma prowadzenia działań promocyjnych. Jakie są założenia marketingu 4.0?
- Cel – kreowanie rzeczywistości – marketing 4.0 tworzy rzeczywistość, wytwarza potrzeby, wzmacnia je. Jest twórcą mody, a nie dopasowuje się do aktualnych trendów.
- Odbiorca to świadomy odbiorca – w marketingu 4.0 odbiorca jest świadomy swoich potrzeb, możliwości, a także potrafi wpływać na walory produktu. Wyraża opinie, sugestie i przekazuje informacje na temat działalności firmy.
- Wartości – twórcy założenia marketingu 4.0 wskazują, że oparty jest on na wartościach funkcjonalnych, emocjonalnych, duchowych oraz samokreacyjnych.
- Intensywność – marketing 4.0 jest bardzo intensywny. Opiera się na działaniach, które mają dotrzeć do określonej grupy odbiorców wszystkimi możliwymi ścieżkami.
- Koncepcja masowej kastomizacji – działanie marketingowców pracujących w formule 4.0 mogą opierać się na koncepcji masowej, szerokiego docierania do swoich klientów, ale przy jednoczesnym zachowaniu indywidualnych cech produktów. Masowa kastomizacja to pojęcie, które stanowi jedną z podstaw marketingu 4.0.
Zdj 2. Elementem marketingu 4.0 jest digital marketing
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/marketing-cyfrowy-komputer-biurko-5816304/
Marketing 3.0 vs 4.0 – najważniejsze różnice
Jakie są kluczowe różnice, które odróżniające marketing „ery wartości” od „marketingu wirtualnego”? Przede wszystkim w marketingu 3.0 większy nacisk kładło się na koncepcje ludzkie i dopasowanie do uczuć odbiorców. Marki angażowały się w akcje sprzątania świata, prowadziły warsztaty ekologiczne, czy wspierały fundacje. Głównym założeniem trzeciej wersji działań marketingowych „jest traktowanie odbiorców jako istoty ludzkie, które mają umysł, serce i uczucia”.
Marketing 4.0 z kolei opiera się na innowacyjnych koncepcjach technologicznych. To bardziej konkretny etap, w którym świadomy konsument wie czego chce, ale jednocześnie marka może podsuwać mu pewne pomysły do konsultacji. Dodatkowo warto zaznaczyć, że (w przeciwieństwie do koncepcji 3.0), w marketingu czwartej generacji wykorzystywana jest sztuczna inteligencja.