Czym jest netnografia w UX?
2 min
2 min
Na skróty
Zrozumienie problemów, potrzeb i zachowań internautów jest kluczowe w biznesie. To dzięki temu wiesz, jak projektować rozwiązania, które spełniają oczekiwania odbiorców. Jeśli realizujesz kampanię marketingową i kierujesz ją do wszystkich, ostatecznie nie trafiasz do nikogo. Użytkownicy mają określone oczekiwania. W ich ustaleniu pomoże Ci netnografia. Sprawdź, na czym polega i dlaczego ma tak duże znaczenie.
Nazwa tej formy badań powstała z połączenia słów „internet” i „etnografia” (nauka opisująca konkretne zjawiska kulturowe). Badanie etnograficzne może polegać, np. na wizycie w miejscu zamieszkania osoby badanej, a następnie obserwowaniu wykonywanych czynności związanych z danym produktem. Może to być również monitorowanie zachowań w miejscu pracy.
Netnografia zakłada zastosowanie metod etnograficznych w internecie. Chodzi tutaj o działania dostosowane do specyfiki sieci – pozyskiwanie informacji o konsumentach, którzy są aktywni online. Dzięki netnografii można obserwować zupełnie naturalne zachowania internautów. Nie uczestniczą w projekcie badawczym ani nie wypełniają ankiet. Analizowane jest to, jakie podejmują kroki, jak się zachowują.
Netnografia w dużej mierze rozwinęła się dzięki social media. Serwisy społecznościowe dostarczają wielu danych dotyczących zachowań internautów. Użytkownicy oceniają w nich marki, produkty i nie tylko. Polubienia, udostępnione posty czy występowanie słów kluczowych, to tylko wybrane elementy, które netnografia bierze pod uwagę, jeśli chodzi o platformy społecznościowe.
Źródło: https://markashmorefrsa.medium.com/what-is-netnography-36d91adf02a1
Zobacz krótki film, aby dowiedzieć się, jak Roberta Kozinets opracował od podstaw netnografię jako metodę badawczą.
Jej znaczenie w badaniach naukowych wynika z wielu czynników. Oto, dlaczego jest tak istotna:
Do tego dochodzą kluczowe cechy tej metody badawczej. Według Kozinetsa są one następujące:
Ta metoda badawcza jest wykorzystywana również pod kątem projektowania rozwiązań użytecznych dla odbiorców. Dzięki temu możliwe jest ich dopracowanie pod kątem UX. Da się ustalić, jak użytkownik korzysta z danego rozwiązania, dlaczego to robi i czego dodatkowo wymaga. Dostarcza także informacji o wzorcach zachowań i inne ważne dane użyteczne przy projektowaniu spersonalizowanych rozwiązań.
Zastosowanie mają tutaj różne źródła i narzędzia, np. grupy na Facebooku, LinkedIn czy X. Niektóre są używane w SEO. Są to także dane z rozmów na czacie z klientami, z Google Search Console czy Google Analytics. Mogą to być również wzmianki o markach w sieci gromadzone przez takie narzędzia jak Brand24.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.