Zrozumienie problemów, potrzeb i zachowań internautów jest kluczowe w biznesie. To dzięki temu wiesz, jak projektować rozwiązania, które spełniają oczekiwania odbiorców. Jeśli realizujesz kampanię marketingową i kierujesz ją do wszystkich, ostatecznie nie trafiasz do nikogo. Użytkownicy mają określone oczekiwania. W ich ustaleniu pomoże Ci netnografia. Sprawdź, na czym polega i dlaczego ma tak duże znaczenie.
Netnografia – co to jest?
Nazwa tej formy badań powstała z połączenia słów „internet” i „etnografia” (nauka opisująca konkretne zjawiska kulturowe). Badanie etnograficzne może polegać, np. na wizycie w miejscu zamieszkania osoby badanej, a następnie obserwowaniu wykonywanych czynności związanych z danym produktem. Może to być również monitorowanie zachowań w miejscu pracy.
Netnografia zakłada zastosowanie metod etnograficznych w internecie. Chodzi tutaj o działania dostosowane do specyfiki sieci – pozyskiwanie informacji o konsumentach, którzy są aktywni online. Dzięki netnografii można obserwować zupełnie naturalne zachowania internautów. Nie uczestniczą w projekcie badawczym ani nie wypełniają ankiet. Analizowane jest to, jakie podejmują kroki, jak się zachowują.
Netnografia w dużej mierze rozwinęła się dzięki social media. Serwisy społecznościowe dostarczają wielu danych dotyczących zachowań internautów. Użytkownicy oceniają w nich marki, produkty i nie tylko. Polubienia, udostępnione posty czy występowanie słów kluczowych, to tylko wybrane elementy, które netnografia bierze pod uwagę, jeśli chodzi o platformy społecznościowe.
Źródło: https://markashmorefrsa.medium.com/what-is-netnography-36d91adf02a1
Zobacz krótki film, aby dowiedzieć się, jak Roberta Kozinets opracował od podstaw netnografię jako metodę badawczą.
Netnografia – dlaczego to ważna metoda badawcza?
Jej znaczenie w badaniach naukowych wynika z wielu czynników. Oto, dlaczego jest tak istotna:
- To nieinwazyjna analiza zachowań – dyskretnie obserwujesz uczestników, nie przerywasz im, zbierasz autentyczne dane.
- Daje dostęp do większych i zróżnicowanych prób badawczych – umożliwia dotarcie do dużej i zróżnicowanej puli potencjalnych uczestników, którzy są już zaangażowani i zainteresowani tematem lub produktem.
Do tego dochodzą kluczowe cechy tej metody badawczej. Według Kozinetsa są one następujące:
- Opisowość – ma na celu opisanie i interpretację zjawisk online w taki sposób, w jaki są one postrzegane i doświadczane przez uczestników zamiast narzucania z góry przyjętych kategorii.
- Uniwersalność – może być dostosowana do różnych typów platform internetowych, społeczności, tematów, produktów.
- Etyka – jest zgodna z zasadami etycznymi, odbywa się z poszanowaniem prywatności i anonimowości uczestników.
- Naturalność – bada zachowania i kulturę online w sposób naturalny, bez manipulowania lub ingerowania w otoczenie bądź uczestników.
- Interdyscyplinarność – wykorzystuje wiele metod gromadzenia i analizy danych.
Netnografia w badaniach UX
Ta metoda badawcza jest wykorzystywana również pod kątem projektowania rozwiązań użytecznych dla odbiorców. Dzięki temu możliwe jest ich dopracowanie pod kątem UX. Da się ustalić, jak użytkownik korzysta z danego rozwiązania, dlaczego to robi i czego dodatkowo wymaga. Dostarcza także informacji o wzorcach zachowań i inne ważne dane użyteczne przy projektowaniu spersonalizowanych rozwiązań.
Netnografia – źródła danych
Zastosowanie mają tutaj różne źródła i narzędzia, np. grupy na Facebooku, LinkedIn czy X. Niektóre są używane w SEO. Są to także dane z rozmów na czacie z klientami, z Google Search Console czy Google Analytics. Mogą to być również wzmianki o markach w sieci gromadzone przez takie narzędzia jak Brand24.