Czym jest reklama programatyczna i jak działa?
3 min
3 min
Na skróty
Coraz więcej procesów w usługach czy produkcji zaczyna opierać się na automatyzacji i funkcjonowaniu tzw. sztucznej inteligencji. Automatyzacja pojawiła się także w marketingu. Jednym z jej aspektów jest tzw. reklama programatyczna. Co to takiego? Kiedy warto jej używać i w jaki sposób można korzystać z jej funkcjonalności? Wyjaśnijmy te wątpliwości.
Zdj 1. Reklama programatyczna może pojawiać się także w formie outdooru
Źródło: https://pixabay.com/photos/london-neon-sign-advertising-people-3794348/
Reklama programatyczna znana jest również pod angielską, oryginalną nazwą Programmatic Advertising. To proces, który wpływa na szybkość i efektywność zamawiania reklam w czasie rzeczywistym, zwiększając tym samym pole do przestrzeni promocji produktów lub usług.
Technologia reklamy programatycznej pojawiła się stosunkowo niedawno. To sposób zakupu i sprzedaży przestrzeni reklamowej. Cały proces odbywa się w pełni automatycznie, przy pomocy technologii autonomicznej, wykorzystania sztucznej inteligencji, algorytmów i danych.
Celem reklamy programatycznej jest zwiększenie wydajności kampanii reklamowej. Ma liczne zalety. To między innymi:
Reklama programatyczna ułatwia dotarcie do odbiorców poprzez określenie ich potrzeb, demografii, geografii, zachowania czy zainteresowania. Sprawia, że środki wydane na reklamę produktową są trafione w odpowiedniego odbiorcę (podobnie jak dzieje się to w przypadku SEO – pozycjonowanie oparte na precyzyjnych i dobrze zdefiniowanych słowach kluczowych i SXO może przynieść korzyści).
Działanie reklamy programatycznej oparte jest na platformach technologicznych, które działają jak swoiste giełdy reklamowe (z angielskiego ad exchanges). To na giełdach odbywa się licytacja o miejsca i cały proces zakupowy. Ten wspierają jeszcze platformy zarządzania popytem (Demand-Side Platforms, DSP) i platformy zarządzania podażą (Supply-Side Platforms, SSP).
Rolą powyższych platform jest automatyzacja procesu licytacji i zakupu reklam w określonych lokalizacjach. Co istotne, wszystko odbywa się w czasie rzeczywistym. Użytkownik reklamy programatycznej od razu kupuje reklamę, system ją wyświetla, a odbiorca widzi.
W czasie procesu zamawiania, algorytmy uczą się zachowania odbiorców i analizują, gdzie najlepiej wyświetlać Twoje reklamy. Jeżeli jest to portal specjalistyczny, określony materiał pojawi się właśnie w tym miejscu. Dane pokazują, że promocja tego typu zaczyna rozwijać się bardzo dynamicznie. W 2021 roku rynek reklamy programatycznej na świecie wyniósł aż 155 miliardów dolarów (notując wzrost o 100 procent w stosunku do lat poprzednich.
Jaki jest koszt promocji programatycznej? Ciężko jest określić koszt promocji programatycznej. Wszystko zależy od Twojego zapotrzebowania i wybranych miejsc reklamowych. Samodzielnie definiujesz ile chcesz wydać. Pamiętaj jednak, że zbyt mała kwota może uniemożliwić wylicytowanie atrakcyjnego i efektywnego miejsca publikacji contentu.
Zdj 2. Tak wygląda proces zamawiania reklam w reklamie
Źródło: https://www.insiderintelligence.com/content/programmatic-advertiser-explainer
Proces dokonywania zakupu poprzez reklamę programatyczną jest dość prosty. Nie wymaga zaawansowanych umiejętności i długotrwałych kroków. Jak po kolei wdrożyć reklamę programatyczną?
Jak widzisz, cały proces nie jest skomplikowany i czasochłonny. Warto przemyśleć wdrożenie reklam programatycznych jako alternatywę dla Google Ads (jeżeli konkurencja jest tam dla Ciebie zbyt duża) albo dodatkowe wsparcie tego narzędzia.
Co ciekawe, reklamy wyszukiwane przez AI wyświetlają się m.in. w mediach społecznościowych, serwisach streamingowych i podcastowych, ale też w formie… outdoorowej. Możesz wylicytować bowiem emisję swojego spotu na cyfrowych wyświetlaczach umieszczonych w wielu miastach na świecie!
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.