Czym jest rozszerzona rzeczywistość (Augmented Reality, AR) i jak ją wykorzystać w marketingu?
3 min
3 min
Na skróty
Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce 2024” już 78% internautów kiedykolwiek zrobiło zakupy online. Duża część osób, które jeszcze nie przekonały się do kupowania w sieci, ma obawy, że wybrany produkt ich rozczaruje. Wolą móc go przymierzyć czy też zobaczyć na żywo. Rozwiązaniem, które może przekonać takie osoby do zakupów jest rozszerzona rzeczywistość. Na czym polega AR i jak ją wykorzystać w marketingu?
Augmented Reality, inaczej AR czy po prostu rozszerzona rzeczywistość, to technologia, dzięki której możesz nakładać dźwięk, wideo czy grafikę na świat rzeczywisty z wykorzystaniem smartfona albo specjalnych narzędzi, takich jak okulary AR. Upraszczając, opiera się to na łączeniu obrazu rzeczywistego z komputerowo generowanymi elementami, które widzisz na ekranie urządzenia. Nie jest to nowość – to technologia wykorzystywana od lat 60. ubiegłego wieku. Być może nawet sobie nie zdajesz sprawy, że masz z nią do czynienia. Jednym z najprostszych przykładów jest pasek z newsami, który przeważnie wyświetla się na dole ekranu w telewizyjnych stacjach informacyjnych. Innym są statystyki prezentowane podczas transmisji meczów.
Natomiast stosunkowo od niedawna rozszerzona rzeczywistość ma zastosowanie w marketingu, a korzysta z tego mnóstwo firm. Szczególną rolę w rozwoju zastosowania tych rozwiązań odegrał Instagram, który umożliwił korzystanie z filtrów czy używanie różnego tła.
W 2022 roku rynek Augmented Reality tylko w USA był wart 32,1 mld USD, a do 2031 roku ma osiągnąć 432,35 mld USD.
Źródło: https://www.skyquestt.com/report/augmented-reality-market
Zdarza się, że te pojęcia używane są zamiennie, a tymczasem nie oznaczają tego samego. Wirtualna rzeczywistość (VR) to komputerowo wygenerowany trójwymiarowy świat. W 100% zanurzasz się w cyfrowym świecie. Nie ma tutaj niczego rzeczywistego. Aby przejść do „innego” wymiaru, potrzebujesz odpowiedniego sprzętu, takiego jak np. gogle VR. Dzięki nim zobaczysz obraz wygenerowany w technologii 3D i 360 stopni. Natomiast, jak już wiesz, AR polega na przeniesieniu wybranych elementów komputerowych do świata rzeczywistego za pomocą smartfona, ale także laptopa czy tabletu. Mowa o różnych technologiach.
AR stosuje już wiele marek i bardzo prawdopodobne, że zdarzyło Ci się nie raz korzystać z tej technologii. Pokażę Ci kilka przykładów.
IKEA
Niektóre produkty trudno przedstawić za pomocą zdjęć i filmów na tyle przekonująco, aby zachęcić klienta do zakupu. Dzięki 3D Room Planner IKEA Kreativ możesz zobaczyć, jak poszczególne meble dostępne w ofercie sklepu będą wyglądać w Twoim domu. Wybierasz produkt z katalogu i na ekranie widzisz, jak dany mebel będzie się prezentować w konkretnym miejscu.
Źródło: https://dmexco.com/stories/augmented-reality-in-marketing-8-current-examples-2/
Dulux
Ciekawe rozwiązania przygotowała również firma Dulux. Jej aplikacja o nazwie Visualizer umożliwia sprawdzenie, jak dana ściana w Twoim domu będzie wyglądać, kiedy pokryjesz ją farbą w danym kolorze.
Źródło: https://www.dulux.pl/pl/kolorowe-inspiracje/visualizer
L’Oréal
Trzecim ciekawym rozwiązaniem jest Virtual Makeup Try-On od L’Oréal. To narzędzie, które sprawia, że kupujący może wirtualnie wypróbować produkty kosmetyczne. Smartfon zmienia się w cyfrowe lusterko. Możesz sprawdzić, jaki makijaż będzie Ci najbardziej odpowiadać.
Źródło: https://www.lorealparis.pl/make-up-try-on
Jak widzisz, firmy wykorzystują rozszerzoną rzeczywistość, aby ułatwić klientom ocenę, czy dany produkt spełni ich oczekiwania. Zastanów się, czy ma to zastosowanie w przypadku Twojej działalności. Na pewno AR jest technologią, która może Ci pomóc w sprzedaży online.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.