Na skróty
Zarządzanie cenami produktów lub usług ma istotne znaczenie dla funkcjonowania i rozwoju firmy. Z tego też powodu warto dowiedzieć się, czym jest strategia zbierania śmietanki. Poniżej znajdują się podstawowe informacje na ten temat.
Strategia zbierania śmietanki to jedna z technik zarządzania ceną oraz promocją produktu zaraz po wprowadzeniu go na rynek. Możliwe jest stosowanie jej w sytuacji, gdy przedsiębiorstwu nie zagraża konkurencja. W takiej bowiem sytuacji potencjalni klienci nie mają dużej wrażliwości na cenę, a rynek jest ograniczony.
W związku z tym wykorzystanie strategii zbierania śmietanki polega na stosowaniu zawyżonych cen w krótkim okresie. Jeżeli na rynku pojawia się nowość lub wersja produktu najbardziej poszukiwana ze wszystkich dostępnych, wysoka cena nie stanowi bariery zakupu. Następnie, gdy na rynku obecne są również podmioty, które stanowią konkurencję, konieczne jest stopniowe obniżanie ceny produktu. Metaforą takiego działania jest spijanie śmietanki.
U podstaw strategii spijania śmietanki jest założenie, że zawsze istnieje segment nabywców, którzy są skłonni zapłacić wysoką cenę, kierując się silną potrzebą posiadania dóbr. Wspomniani nabywcy dzięki wysokim dochodom mogą pozwolić sobie na podjęcie decyzji, kierują się przy tym kryterium nowości lub innowacyjności. Przyjęcie wspomnianej strategii ma sens wtedy, gdy firma posiada silną markę, a także produkuje wyroby, które są uznawane za prestiżowe. W takim bowiem przypadku wejście na rynek konkurencji jest utrudnione. Dzięki temu możliwe staje się wykorzystanie czasu na zastosowanie pierwszego etapu strategii zbierania śmietanki.
Jeżeli prowadzisz firmę i interesuje Cię zdobycie renomy na branżowym rynku, warto skorzystać z usług sprawdzonej agencji marketingowej. Specjaliści, którzy pracują dla takiego usługodawcy, mogą Ci to zagwarantować. Konieczny jest jednak wybór odpowiednch specjalistów.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne i Google Ads
Strategia zbierania śmietanki zawsze dotyczy produktów, które są zaawansowane i innowacyjne. Z tak zwanego skimmingu (inna nazwa strategii) korzystają zatem na przykład producenci sprzętu elektronicznego. Właśnie w tej branży często pojawiają się nowe funkcjonalności i rozwiązania. W takiej sytuacji produkt tanieje dopiero wtedy, gdy zamożna grupa docelowa się nim nasyci. Ważne jest również, aby obniżka cen nie była zbyt radykalna. W takim bowiem przypadku klienci, którzy zdecydowali się na zakup po pierwszej (znacznie wyższej cenie), będą mogli czuć się skrzywdzeni.
Nie dziwi zapewne nikogo, że jako przykład strategii zbierania śmietanki może posłużyć skimming stosowany przez firmę Apple. Smartfony tej marki, a także inne urządzenia w chwili wejścia na rynek są bardzo drogie. Ciekawy przykład to również gry komputerowe, a także te przeznaczone na konsole. Ich ceny w przypadku zakupów przedpremierowych lub w chwili pojawienia się na rynku również są znacznie wyższe niż niedługo później. W tym jednak przypadku także konieczne jest zdobycie uznania przez producenta. Dla przykładu gra, taka jak FIFA każdego roku to produkcja wyczekiwana każdego roku przez graczy z całego świata. W związku z tym wiele osób po prostu nie może doczekać się kolejnego wydania. Gracze, których nie stać na kupno przed lub w dniu premiery, często decydują się na produkt po paru miesiącach.
Przede wszystkim do zalet strategii zbierania śmietanki należy zaliczyć wysoki zysk w początkowej fazie sprzedaży. Ponadto, jeśli wprowadzasz na rynek nowe i innowacyjne produkty, możesz liczyć na spore zainteresowanie swoją firmą. W takim również przypadku budujesz wizerunek profesjonalnej marki, która oferuje sprzedaż tego, co prestiżowe. Pamiętaj jednak o tym, aby wprowadzając do swojego przedsiębiorstwa opisywaną strategię, skorzystać z usług sprawdzonej agencji marketingowej. Tylko wtedy bowiem masz gwarancję pełnego wykorzystania skimmingu.