BiznesMarketing

Czym jest Strategia Zbierania Śmietanki?

3 min czytania
Czym jest Strategia Zbierania Śmietanki?

Zarządzanie cenami produktów lub usług ma istotne znaczenie dla funkcjonowania i rozwoju firmy. Z tego też powodu warto dowiedzieć się, czym jest strategia zbierania śmietanki. Poniżej znajdują się podstawowe informacje na ten temat.

Czym jest strategia zbierania śmietanki — definicja

Strategia zbierania śmietanki to jedna z technik zarządzania ceną oraz promocją produktu zaraz po wprowadzeniu go na rynek. Możliwe jest stosowanie jej w sytuacji, gdy przedsiębiorstwu nie zagraża konkurencja. W takiej bowiem sytuacji potencjalni klienci nie mają dużej wrażliwości na cenę, a rynek jest ograniczony. 

W związku z tym wykorzystanie strategii zbierania śmietanki polega na stosowaniu zawyżonych cen w krótkim okresie. Jeżeli na rynku pojawia się nowość lub wersja produktu najbardziej poszukiwana ze wszystkich dostępnych, wysoka cena nie stanowi bariery zakupu. Następnie, gdy na rynku obecne są również podmioty, które stanowią konkurencję, konieczne jest stopniowe obniżanie ceny produktu. Metaforą takiego działania jest spijanie śmietanki. 

U podstaw strategii spijania śmietanki jest założenie, że zawsze istnieje segment nabywców, którzy są skłonni zapłacić wysoką cenę, kierując się silną potrzebą posiadania dóbr. Wspomniani nabywcy dzięki wysokim dochodom mogą pozwolić sobie na podjęcie decyzji, kierują się przy tym kryterium nowości lub innowacyjności. Przyjęcie wspomnianej strategii ma sens wtedy, gdy firma posiada silną markę, a także produkuje wyroby, które są uznawane za prestiżowe. W takim bowiem przypadku wejście na rynek konkurencji jest utrudnione. Dzięki temu możliwe staje się wykorzystanie czasu na zastosowanie pierwszego etapu strategii zbierania śmietanki. 

Zobacz  Jak dodać link do strony HTML?

Jeżeli prowadzisz firmę i interesuje Cię zdobycie renomy na branżowym rynku, warto skorzystać z usług sprawdzonej agencji marketingowej. Specjaliści, którzy pracują dla takiego usługodawcy, mogą Ci to zagwarantować. Konieczny jest jednak wybór odpowiednch specjalistów. 

Czym jest Strategia Zbierania Śmietanki?

Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne i Google Ads

Strategia zbierania śmietanki — jak ją wdrożyć?

Strategia zbierania śmietanki zawsze dotyczy produktów, które są zaawansowane i innowacyjne. Z tak zwanego skimmingu (inna nazwa strategii) korzystają zatem na przykład producenci sprzętu elektronicznego. Właśnie w tej branży często pojawiają się nowe funkcjonalności i rozwiązania. W takiej sytuacji produkt tanieje dopiero wtedy, gdy zamożna grupa docelowa się nim nasyci. Ważne jest również, aby obniżka cen nie była zbyt radykalna. W takim bowiem przypadku klienci, którzy zdecydowali się na zakup po pierwszej (znacznie wyższej cenie), będą mogli czuć się skrzywdzeni. 

Przykłady strategii zbierania śmietanki

Nie dziwi zapewne nikogo, że jako przykład strategii zbierania śmietanki może posłużyć skimming stosowany przez firmę Apple. Smartfony tej marki, a także inne urządzenia w chwili wejścia na rynek są bardzo drogie. Ciekawy przykład to również gry komputerowe, a także te przeznaczone na konsole. Ich ceny w przypadku zakupów przedpremierowych lub w chwili pojawienia się na rynku również są znacznie wyższe niż niedługo później. W tym jednak przypadku także konieczne jest zdobycie uznania przez producenta. Dla przykładu gra, taka jak FIFA każdego roku to produkcja wyczekiwana każdego roku przez graczy z całego świata. W związku z tym wiele osób po prostu nie może doczekać się kolejnego wydania. Gracze, których nie stać na kupno przed lub w dniu premiery, często decydują się na produkt po paru miesiącach. 

Zobacz  USP (Unique Selling Proposition) – jak robić to dobrze?

Jakie zalety ma strategia zbierania śmietanki?

Przede wszystkim do zalet strategii zbierania śmietanki należy zaliczyć wysoki zysk w początkowej fazie sprzedaży. Ponadto, jeśli wprowadzasz na rynek nowe i innowacyjne produkty, możesz liczyć na spore zainteresowanie swoją firmą. W takim również przypadku budujesz wizerunek profesjonalnej marki, która oferuje sprzedaż tego, co prestiżowe. Pamiętaj jednak o tym, aby wprowadzając do swojego przedsiębiorstwa opisywaną strategię, skorzystać z usług sprawdzonej agencji marketingowej. Tylko wtedy bowiem masz gwarancję pełnego wykorzystania skimmingu.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 2.3 / 5. Liczba głosów: 3

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy