Czym są mierniki sukcesu? Poznaj najważniejsze z nich
2 min
2 min
Na skróty
Mierniki sukcesu pozwalają ocenić, czy działania podejmowane w ramach rozwoju biznesu przynoszą oczekiwane korzyści. Są nierozerwalnie związane z KPI (kluczowymi wskaźnikami efektywności) – mierzalnymi wskaźnikami, które można zastosować w różnych obszarach działalności, w tym także w e-commerce. Oto najważniejsze mierniki sukcesu, które warto okresowo kontrolować.
Zastanawiając się, jakie są mierniki sukcesu, nie sposób w pierwszej kolejności nie wspomnieć o współczynniku konwersji. Jest to podstawowy wskaźnik, który mierzy odsetek osób wykonujących konkretne działanie w stosunku do wszystkich, które odwiedziły stronę internetową. Im wyższy współczynnik konwersji, tym witryna działa efektywniej – nie tylko przyciąga klientów, ale również skłania ich do wykonania określonej czynności, na przykład złożenia zamówienia czy zapisania się do newslettera.
Źródło: https://www.artefakt.pl/blog/analityka/optymalizacja-wspolczynnika-konwersji/
Mierniki sukcesu są odzwierciedleniem wysokich przychodów bądź niskich kosztów. Jednostkowy koszt pozyskania klienta (CAC) pokazuje, czy wybrane formy reklamy są efektywne finansowo. Innymi słowy, badamy, ile kosztuje nas pozyskanie klienta. Miernik ten powinien mieć oczywiście jak najniższą wartość. Zdaniem analityków nie jest do końca precyzyjny, ponieważ nie uwzględnia kwoty, jaką klient zapłacił za zakupy.
Współczynnik odrzuceń pokazuje, ile osób weszło na stronę, a następnie nie podjęło żadnej akcji. Wysoki poziom wskazuje na problemy z treścią lub w ogóle z jakością strony internetowej. Może sugerować, że jest ona trudna w nawigacji albo zawiera nieprawdziwe informacje. Miernik ten obliczamy, porównując użytkowników niewykonujących żadnego działania do liczby wszystkich, którzy w danym okresie odwiedzili witrynę.
Kolejnym ważnym miernikiem sukcesu jest współczynnik retencji, który pokazuje, ilu klientów powróciło do e-sklepu w danym przedziale czasowym. Dążymy do tego, aby jego wartość była jak najwyższa. Sugeruje ona bowiem dostosowanie asortymentu do preferencji zakupowych klientów i wysoką jakość produktów. Współczynnik obliczamy, porównując liczbę klientów powracających do sklepu z liczbą klientów, którzy skorzystali z oferty w danym okresie. Najczęściej miernik ten oblicza się w skali miesiąca.
Ilu klientów umieszcza w koszyku zakupowym kolejne produkty, a następnie rezygnuje ze złożenia zamówienia? Na to pytanie odpowie współczynnik porzuceń koszyka. Jego wysoka wartość wskazuje na problemy w procesie zakupowym, takie jak na przykład:
Wynik uzyskujemy, dzieląc liczbę osób porzucających koszyk przez liczbę wszystkich użytkowników, którzy dodali do niego produkty.
Ten miernik grupuje klientów na 3 kategorie: promotorów (9-10 punktów), obojętnych (7-8 punktów) i krytyków (0-6 punktów). Wiedzę na temat ich postawy pozyskujemy, pozwalając im ocenić poziom zadowolenia z zakupów. Pożądana jest jak największa liczba klientów-promotorów, którzy z dużym prawdopodobieństwem polecą markę innym. Na liczbę przyznanych przez kupujących punktów wpływa wiele czynników, w tym również takich, których nie jesteśmy w stanie w pełni kontrolować.
Powyższe mierniki sukcesu to tylko przykłady wśród wszystkich wskaźników, jakimi posługują się analitycy. Im więcej z nich stosujesz, tym większy masz wgląd w efektywność procesów i większą szansę na zidentyfikowanie tak zwanych “wąskich gardeł”. Są to ograniczenia dla biznesu, które sprawiają, że zamiast rozwijać się, stoisz w miejscu. Mogą też przyczyniać się do wzrostu kosztów lub obniżenia przychodów, co finalnie sprowadza się do mniejszych zysków. Regularne kontrolowanie mierników sukcesu jest więc kluczem do szybkiego reagowania.
Autor wpisu: Dorota Tkocz