Czym zajmuje się specjalista SEO i Google Ads?
4 min
4 min
Na skróty
SEO i SEM to jedne z najpopularniejszych haseł w świecie marketingu internetowego. Nie bez powodu – w Polsce wyszukiwarka Google jest prawdziwym monopolistą na rynku, korzysta z niej bowiem 98% internautów. Czym jednak dokładnie zajmuje się specjalista SEO? Czy każdy może nim być? Jakie należy mieć predyspozycje? Jeśli zastanawiasz się nad tym, czy jest to praca dla Ciebie, dzisiaj opowiemy szerzej o obowiązkach pozycjonera, ale także stanowiskach związanych z Google Ads.
Search engine optimization jest częścią działań search engine marketing. Mówiąc jeszcze prościej: SEO to optymalizacja strony, a więc również i pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania Google, a SEM to wszystkie działania promocyjne, takie jak przeprowadzenie kampanii Google Ads.
Praca w SEO może być różnorodna, w zależności od tego, jakie masz predyspozycje i czym chcesz się zajmować. Możesz być: copywriterem, pozycjonerem, zajmować się technicznym SEO czy być specjalistą od analizy danych. Obecnie coraz bardziej rozwija się świadomość dotycząca UX, dlatego to kierunek, w którym warto iść i kształcić się. Jednak tematykę pracy w tym dziale omówimy w innym artykule.
Przygodę z SEO możesz również zacząć od zapoznania się ze wskazówkami dla webmasterów, opracowanymi przez Google. O tej platformie opowiemy jednak więcej w następnym akapicie. Obecnie w sieci znaleźć można wiele ofert kursów – zarówno w formie wideo, jak i e-booka. Do najczęściej polecanych kursów (przez początkujących i doświadczonych pozycjonerów) należą kursy SEO Lexy, czyli Marty Gryszko. Wiedzy możesz szukać także na blogach oraz na YouTube, a także na facebookowych grupach. Warto jednak pamiętać o tym, aby wyszukiwać jak najbardziej aktualne wpisy. SEO ciągle się zmienia, a to, co działało kilka lat temu, obecnie może być antyprzykładem dobrze prowadzonych działań optymalizacyjnych strony. Jeśli natomiast brakuje Ci ogólnej wiedzy z zakresu działań marketingowych, polecamy darmowe kursy Google, dostępne na stronie Internetowe Rewolucje. Dzięki nim przekonasz się, co tak naprawdę interesuje Cię w kwestii marketingu w przeglądarce Google i czy na pewno jest to search engine optimization. Obowiązki pozycjonera są bowiem naprawdę wymagające – przekonać się o tym można zresztą zaglądając do wskazówek dla webmasterów. Jeśli chcesz pracować w SEO i masz umiejętność pisania tekstów – możesz zacząć od kariery copywritera. Pisanie treści dla klientów będzie musiało być zgodne z wytycznymi SEO od pozycjonerów. W ten sposób nauczysz się już pewnych rzeczy. Jeśli będziesz pracować w agencji jako copywriter – zawsze możesz poprosić o możliwość nauki w dziale SEO i objęcie stanowiska juniorskiego. Jeśli natomiast masz doświadczenie z programowaniem i tworzeniem stron www, to możesz zająć się technicznym SEO. Pierwszym krokiem w drodze do kariery powinno być dla Ciebie dowiedzenie się więcej na temat niezbędnej wiedzy teoretycznej – posłużą temu książki, ale także kursy czy blogi SEO – takie, jak nasz. Później idź na staż, zobacz jak to jest w praktyce. Wybieraj najlepsze i nowoczesne agencje SEO – w nich nauczysz się najwięcej, wybierzesz swoją ścieżkę i będziesz się piąć po szczeblach kariery w branży SEO.
Wskazówki dla webmasterów to darmowy poradnik, który stworzony został zarówno dla specjalistów SEO, jak i samouków. Jest to jednocześnie jedno z najlepszych źródeł informacji o pracy i obowiązkach pozycjonera. Każdy pozycjoner powinien znać ją w 100%. Dlatego jeśli chcesz pracować w branży, to koniecznie odwiedź stronę Google, która je zawiera. Możesz też stworzyć własną testową witrynę i próbować budować na niej widoczność. Na tym etapie będziesz już posiadać pewne pojęcie na temat tego, jak zdobywać umiejętności i wiedzę dotyczące Search Engine Optimization. Porozmawiajmy więc o tym, czym na co dzień zajmuje się więc specjalista SEO.
Jedną z najważniejszych umiejętności w pracy pozycjonera jest analiza danych. Specjalista SEO to ciągłe porównywanie wyników i planowanie na ich podstawie następnych działań. Począwszy od analizy zawartości oraz struktury witryny, planowania contentu, badania trendów w wyszukiwarce, dopasowania słów kluczowych, aż do zarządzania kolejnymi etapami optymalizacji strony internetowej, będziesz miał do czynienia z ogromną ilością danych. Ważna będzie więc znajomość usług takich, jak Search Console, Trendy Google i planera słów kluczowych – pomoże Ci to obserwować skuteczność Twoich działań. Same narzędzia jednak nie będą zbyt przydatne, jeśli nie będziesz z nich umiał wyciągnąć potrzebnych informacji o linkowaniu wewnętrznym czy błędach w wersji mobilnej. Specjalista SEO musi mieć również wiedzę z zakresu HTML, CSS, obsługi WordPressa, nie można również pominąć podstaw obsługi serwerów oraz hostingu. Aby móc skutecznie optymalizować witryny, należy mieć świadomość tego, jak one działają. Dlatego wśród obowiązków pozycjonera ważna jest również praca z kodem strony – stąd też wymaganie znajomości podstaw hipertekstowego języka znaczników. specjalista SEO za pomocą atrybutów i meta znaczników może w znaczący sposób wpływać na indeksowanie poszczególnych elementów strony internetowej oraz jej podstron. Dzięki tego typu działaniom przyczyniają się oni do poprawienia pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Do zadań specjalisty SEO dopisać trzeba również obowiązek ciągłego rozwoju. Ten aspekt pracy jest wpisany w zawód marketingowa, niezależnie od dziedziny, jaką będziesz się zajmował. W przypadku Search Engine Optymalizacja nie będzie miała sensu bez znajomości najnowszych trendów w wyszukiwarce i ogólnie – trendów w marketingu. Wszystko to bowiem jest ze sobą powiązane, a o skuteczności Twojej pracy będzie również decydowała kompleksowość wszystkich działań. Nie zrażaj się jednak wielością zadań i umiejętności – wszystkie będziesz poznawać stopniowo. W agencjach najczęściej każdy pozycjoner ma swoją wąską specjalizację, dlatego zespół może osiągać najlepsze wyniki łącząc siły.
Specjalista Google Ads
Tworzenie reklam, które skutkują konwersją na wysokim poziomie nie jest łatwe. Dlatego, jeśli chcesz być specjalistą Google Ads, to musisz mieć nie tylko wiedzę, ale także praktykę. Najpierw rozpocznij od kursów, szkoleń, czytania książek i przejścia przez Internetowe Rewolucje Google. To da Ci podstawową wiedzę, którą wykorzystasz w pierwszej pracy. Będzie to staż, na którym powinieneś nauczyć się jak najwięcej. Dlatego też śledź realizowane kampanie i weryfikuj to, jak są tworzone dla różnych branż, sprawdzaj ich efektywność oraz konwersję. Na stażu stworzysz swoje pierwsze kampanie. Najważniejszą umiejętnością specjalisty Google Ads jest optymalizacja kampanii na podstawie bieżących efektów i dostosowywanie konfiguracji do tego, jak reklamy oddziałują na użytkowników.