Darmowe narzędzia SEO
6 min
6 min
Na skróty
Chcesz wypozycjonować własną stronę www? A może chciałbyś rozwijać się w SEO i pomagać innym firmom osiągać wysokie pozycje w Google? Wiedza i doświadczenie są oczywiście bardzo ważne, ale każdy specjalista SEO wykorzystuje w pracy wiele narzędzi – zarówno tych płatnych, jak i bezpłatnych.
W tym artykule poznasz narzędzia do skutecznej optymalizacji strony internetowej, które pomogą Ci w działaniach SEO. I TAK! Wszystkie te narzędzia są dostępne za darmo!
Pozycjonowanie stron internetowych polega na zwiększeniu widoczności w wyszukiwarkach. Aby Twoja witryna znalazła się wśród TOP 10 najlepiej ocenianych przez Google, musi spełnić szereg wymagań. Google ocenia serwisy www, biorąc pod uwagę ponad 200 czynników rankingowych, które podlegają systematycznej aktualizacji.
Specjaliści od pozycjonowania muszą zatem wykorzystywać płatne narzędzia SEO (m.in. Ahrefs, Semrush), jak i darmowe (takie jak Google Analytics, Google Search Console), aby skutecznie reklamować serwis w wyszukiwarce Google.
Poniżej przedstawiamy listę darmowych narzędzi SEO, które pomogą Twojemu serwisowi zająć wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania.
Zobacz, jakie darmowe narzędzia SEO możesz wykorzystać w swojej pracy.
Google Analytics 4 (GA) to jedno z narzędzi SEO od wyszukiwarki Google, które służy do monitorowania i analizowania ruchu na stronach internetowych i w aplikacjach mobilnych. Dzięki niemu właściciele stron, marketerzy i analitycy mogą gromadzić szczegółowe dane o użytkownikach i ich zachowaniu, co umożliwia lepsze zrozumienie, jak użytkownicy korzystają z witryny, i co wpływa na konwersję.
GA to punkt startowy dla wszystkich, którzy zajmują się marketingiem w Google. Szacuje się, że z narzędzia tego korzysta już ponad 30 milionów stron internetowych! Z pomocą Google Analytics ocenisz, czy strona przyciąga wystarczający ruch i zainteresowanie klientów. Dowiesz się też, jakie frazy i słowa kluczowe generują wejścia i lepiej poznasz swoich użytkowników.
GA powie bowiem, z jakich urządzeń korzystają osoby odwiedzające Twoją witrynę, z jakich krajów i źródeł ruchu przychodzą, a także które podstrony najczęściej ściągają ich uwagę. To wszystko pomoże Ci dopracować strategię content marketingową, która ma oczywiście duży wpływ na SEO. Masz też dostęp do raportów i całej masy dodatkowych informacji, które ułatwią precyzyjne planowanie dalszych działań.
analiza ruchu na stronie;
segmentacja użytkowników;
śledzenie ścieżki użytkownika;
analiza konwersji i celów;
raportowanie i wizualizacja danych;
integracja z innymi narzędziami z ekosystemu Google.
To jedno z najlepszych narzędzi SEO. Google Search Console (GSC) to darmowe narzędzie udostępniane przez Google, które umożliwia właścicielom stron internetowych monitorowanie oraz optymalizowanie ich widoczności w wynikach wyszukiwania. Jest to kluczowe narzędzie dla SEO, ponieważ dostarcza informacji o tym, jak Google indeksuje, przetwarza i ocenia daną witrynę, a także wskazuje, jak poprawić jej wydajność w wyszukiwarce.
To drugie narzędzie niezbędne w pracy specjalistów SEO. Jak wyjaśnia samo Google:
„Google Search Console to bezpłatna usługa, która pomaga monitorować pozycję witryny w wynikach wyszukiwania Google oraz dbać o nią i eliminować związane z nią problemy”.
Zobacz krótkie video wprowadzające do GSC:
https://www.youtube.com/watch?v=ONr5Z7VhNFI&ab_channel=GoogleSearchCentral
monitorowanie wydajności w wyszukiwarce Google;
indeksowanie strony;
analiza linków;
poprawa użyteczności na urządzeniach mobilnych;
śledzenie problemów technicznych;
informowanie o potencjalnych zagrożeniach strony;
analiza Core Web Vitals.
Google Keyword Planner to bezpłatne narzędzie udostępniane przez Google, zaprojektowane głównie na potrzeby kampanii Google Ads, do analizy i wyszukiwania słów kluczowych. Jest to istotne narzędzie zarówno dla reklamodawców, jak i specjalistów SEO, ponieważ dostarcza danych dotyczących popularności, konkurencyjności i kosztu kliknięcia (CPC) dla poszczególnych fraz.
Słowa i frazy kluczowe nadal odgrywają dużą rolę w SEO. Dzięki Google Keyword Planner dokonasz analizy słów kluczowych i dowiesz się, na jakie frazy powinieneś promować swoją witrynę. Może się to przydać zarówno do działań SEO, jak i reklamowych w Google Ads.
Praca z tym narzędziem zaczyna się od podłączenia adresu URL Twojej witryny. Dzięki Keyword Plannerowi łatwiej będzie Ci ocenić, na ile popularne jest dane słowo, co z kolei ułatwi prowadzenie dalszych procesów pozycjonerskich.
Pamiętaj jednak, że dane z KP mają na celu wskazać potencjał danego hasła lub frazy. Nie znajdziesz tutaj informacji na temat faktycznego wykorzystania danej frazy w Google w czasie rzeczywistym.
badanie nowych słów kluczowych;
analiza popularności słów kluczowych;
ocena konkurencyjności słów kluczowych;
prognozy kosztów kampanii reklamowych;
grupowanie słów kluczowych.
Google PageSpeed Insights to jedno z narzędzi SEO stworzone przez Google, które służy do analizy szybkości ładowania stron internetowych oraz oceny ich wydajności. PageSpeed Insights mierzy czas ładowania strony zarówno na urządzeniach mobilnych, jak i desktopowych, a także dostarcza rekomendacji dotyczących optymalizacji elementów strony, które pomogą w poprawie szybkości ładowania strony.
Wystarczy, że wpiszesz adres URL swojej witryny, a to narzędzie przetestuje jej czas ładowania i wydajność na różnych urządzeniach. Google PageSpeed Insights prezentuje wynik w skali od 0 do 100 i przekazuje dodatkowe wskazówki. Im wyższy wynik, tym lepiej – ponieważ jednym z wymagań w ramach Core Web Vitals jest krótki czas ładowania strony (poniżej 2,5 sekundy).
Zobacz, jak wyglądają wyniki dla witryny Semcore.pl:
analiza szybkości strony;
Core Web Vitals (ocena podstawowych wskaźników internetowych);
rekomendacje optymalizacyjne;
punktacja wydajności;
ocena mobilna i desktopowa.
Google Trends to darmowe narzędzie od Google, które pozwala analizować popularność i dynamikę wyszukiwań dla różnych fraz kluczowych w określonym czasie i lokalizacji. Google Trends jest niezwykle przydatne dla osób zajmujących się analizą rynku, ponieważ dostarcza cennych danych na temat zmieniających się trendów oraz zainteresowań użytkowników w wyszukiwarce.
analiza popularności słów kluczowych;
porównywanie fraz;
segmentacja geograficzna;
wyszukiwanie w czasie rzeczywistym;
zarządzanie kategoriami tematycznymi.
Skorzystaj z innych narzędzi SEO.
Yoast SEO to popularna wtyczka do optymalizacji SEO dla stron internetowych opartych na WordPressie. Jest ona narzędziem, które ułatwia zarządzanie i optymalizację treści pod kątem wyszukiwarek internetowych, poprawiając widoczność strony oraz jakość publikowanych treści.
Jeśli Twoja strona korzysta z WordPressa, szybko docenisz potencjał tej wtyczki. Yoast SEO umożliwia optymalizację witryny i poszczególnych podstron (także wpisów blogowych) pod kątem SEO. W podstawowej wersji (która jest swoją drogą bardzo bogata) jest darmowa. YoastSEO informuje, jak dana podstrona prezentuje się pod kątem SEO i czytelności treści. Pomaga również ustawiać dodatkowe elementy, takie jak metaopisy i metatitle.
optymalizacja słów kluczowych;
tworzenie metaopisów i tytułów;
analiza czytelności treści;
zarządzanie mapą XML;
kontrola linków wewnętrznych i zewnętrznych;
ustawienia indeksowania;
ocena SEO w czasie rzeczywistym.
Ubersuggest to kolejne darmowe narzędzie SEO, które umożliwia badanie słów kluczowych, analizę ruchu i konkurencji oraz optymalizację treści pod kątem wyszukiwarek. Jest szczególnie popularne wśród specjalistów ds. marketingu internetowego, którzy potrzebują wglądu do wszechstronnych danych, aby odpowiednio zaplanować strategię SEO.
Ubersuggest to alternatywa dla Google Keyword Plannera. Ubersuggest pomaga użytkownikom generować nowe słowa kluczowe, ale też pomysły na teksty (np. blogowe). Przyda się, gdy brakuje pomysłów na wpisy, albo gdy chcesz ocenić potencjał danej frazy. Ubersuggest poinformuje Cię o:
miesięcznej liczbie wyszukań;
konkurencyjności danej frazy;
średnim koszcie kliknięcia;
pożądanej liczbie linków zwrotnych.
Wystarczy, że wybierzesz frazę, która Cię interesuje i rynek, który chcesz zbadać. Tak to wygląda dla hasła „SEO” w Polsce:
badanie słów kluczowych;
analiza konkurencji;
audyt SEO;
analiza treści;
śledzenie pozycji słów kluczowych;
analiza linków zwrotnych.
Screaming Frog SEO Spider to zaawansowane narzędzie do analizy SEO, które pozwala na skanowanie stron internetowych w celu identyfikacji problemów związanych z optymalizacją, indeksowaniem oraz wydajnością witryny. Jest to popularne narzędzie wśród specjalistów SEO, które umożliwia przeprowadzanie audytów technicznych oraz dostarcza szczegółowych danych na temat struktury strony.
skanowanie strony internetowej;
analiza SEO;
raporty dotyczące linków zwrotnych;
zarządzanie danymi strukturalnymi;
integracja z Google Analytics i Google Search Console;
zarządzanie plikami robots.txt i sitemaps;
eksport danych do różnych formatów.
Mamy nadzieję, że powyższa lista darmowych narzędzi SEO przyda Ci się w codziennej pracy nad Twoją witryną! Jeśli poszukujesz dodatkowego wsparcia w działaniach SEO – zespół Semcore jest do Twojej dyspozycji. W naszej pracy wykorzystujemy zarówno autorskie oraz płatne narzędzia SEO, jak i te dostępne online. Wiem co zrobić, aby Twoja strona znalazła się wśród najlepiej ocenianych przez Google.
Zgłoś się do nas, a otrzymasz kompleksową pomoc w optymalizacji stron internetowych – wspólnie zadbamy o to, aby Twoja witryna uzyskała wysoką pozycję w wynikach wyszukiwania!