E-commerceTechnologia

Dlaczego e-commerce powinien być w chmurze?

6 min czytania
tenesys

Przeniesienie systemu e-commerce do środowiska chmurowego, aby wyeliminować przestoje w świadczeniu usług i zapewnić skalowalność, bezpieczeństwo oraz wydajność, jest uważane za jeden z głównych powodów jego atrakcyjności. W rezultacie klienci są bardziej zadowoleni, a ich liczba znacząco wzrasta. Chmura to gwarancja optymalizacji działalności w erze cyfrowej. Czy jednak zawsze jest z nią tak prosto? Rozwiewamy mity i potwierdzamy fakty.

Dlaczego e-commerce w chmurze? Co zyskujemy?

„Rozumiem, jak to działa, ale czy to nie za duże koszty?”, „Czy chmura daje w ogóle 100% pewności i bezpieczeństwa?”, „A co jeśli przecenię możliwości sklepu i zakupię usługi na wyrost?” – to tylko niektóre obawy właścicieli dobrze prosperujących platform e-commerce, którzy zastanawiają się nad przeniesieniem biznesu do chmury.

Dobrze, że przed zmianami pojawiają się takie pytania. W końcu źle dobrane rozwiązania cloudowe mogą bardziej zaszkodzić, niż pomóc.

Warto w tym miejscu przytoczyć dane z raportu Chmura i cyberbezpieczeństwo w Polsce z 2021, który przygotowała firma Netia. Wynika z nich, że szczególnie więksi gracze nie wykazują już tyle niepewności dotyczącej rozwiązań cloudowych. Według dużych i średnich firm w Polsce nieodłącznym elementem cyfrowej transformacji jest przeniesienie danych i aplikacji do chmury (to zdanie aż 68% respondentów).

Co zatem zyskujemy, tworząc mariaż chmury i e-commerce? Przede wszystkim stały dostęp do swoich zasobów w rozproszonej geograficznie infrastrukturze. Możemy też cieszyć się dużą elastycznością poszczególnych parametrów i mierzalnością usług. Zasada, że płacę za to, czego konkretnie używam, sprawdza się tu w 100%, co generuje dodatkowe oszczędności w firmie.

Wiele osób ceni sobie także bezpieczeństwo usług, a także ich pełną skalowalność, co pozwala łatwo i szybko wprowadzać biznes na wyższe poziomy. Czym jest owa skalowalność? To zdolność do utrzymania wydajności przy jednoczesnym zwiększeniu obciążenia poprzez wprowadzenie większej liczby komponentów.

Firmy myślące o ekspansji międzynarodowej oraz te, które działają już globalnie, dostrzegają też dodatkowe zalety, których nie zaoferuje im żadna kolokacja. Systemy chmurowe umożliwiają szybkie przenoszenie usług i lokalizowanie ich w dowolnych regionach świata.

Dzięki rozwiązaniom szytym na miarę, a także wsparciu certyfikowanego partnera consultingowego, chmura staje się nieodłącznym elementem e-commerce. Jak wynika z wielu badań oraz naszych doświadczeń w Tenesys, firmy korzystające z rozwiązań chmurowych nie tylko deklarują, ale i chętnie wybierają wsparcie zewnętrznego partnera w przypadku wdrożenia i utrzymania infrastruktury. Wynika to w znacznej mierze z możliwości skorzystania z jego doświadczenia, szczególnie w tak krytycznym momencie, jak projektowanie infrastruktury chmurowej i migracja do niej.

Zobacz  Grywalizacja w marketingu online. Na czym polega?

tenesys

Dotychczasowe rozwiązania vs całkiem nowe

Świat się zmienia, a czynniki, które wpływają na te zmiany, mogą całkowicie zrewolucjonizować niektóre dziedziny.

Tak też stało się z e-commerce w 2020 roku.

Przykład? Według medium.com aż 47% dyrektorów ds. handlu detalicznego uważa, że ​​globalna pandemia przyspieszyła proces wdrożenia chmury w ich firmach! Ponadto eksperci firmy badawczo-doradczej Forrester są przekonani, że chmura przyczyni się do ogólnego uzdrowienia branży e-commerce i handlu detalicznego.

Jak więc firmy radziły sobie dotychczas? Przede wszystkim bazowały na własnych lub dzierżawionych zasobach w centrach danych, a czasem na rozwiązaniach lokalnych. Wykupione zasoby były przeciążone w trakcie dużych wydarzeń, jak sezon świąteczny czy popularny black friday, niejednokrotnie ograniczając przychody ze sprzedaży, a czasami wręcz powodując straty w związku z brakiem mocy obliczeniowych.

Rozwiązania on-premise w porównaniu z popularną obecnie chmurą nie były doskonałe. I to z kilku względów:

  • Różnorodność usług dostępnych w chmurach pozwala szybko i efektywnie budować aplikacje, składając je niczym z klocków. Umożliwia to znaczne skrócenie przygotowania aplikacji i uzyskanie przewagi konkurencyjnej, wchodząc szybciej z nowymi funkcjonalnościami na rynek (skrócenie TTM). W klasycznych rozwiązaniach konieczne było zamówienie serwerów, instalacja na nich systemów oraz oprogramowania, a także wiele innych prac, których w chmurze nie musimy robić.
  • Narzędzia wspierające automatyzację oraz wspomniany wcześniej duży wybór gotowych usług przynoszą znaczne oszczędności w pracy zespołów IT, których czas może być efektywniej wykorzystany i przeznaczony na ważniejsze zadania niż żmudne powtarzalne prace, takie jak instalacje aplikacji czy konfiguracje serwerów.
  • Dostępne w chmurach systemy automatycznego wdrażania nowych wersji oprogramowania pozwalają szybko i bez przerwy w działaniu sklepu internetowego wprowadzać zmiany w oprogramowaniu, dostarczając nowych wartości dla klientów.
  • Rozwiązania chmurowe, dzięki swojej elastyczności i modelowi rozliczeń pay-as-you-go pozwalają ograniczać koszty w czasach kryzysu i zwiększać płynnie elastyczność systemu w momentach wzmożonej sprzedaży, gdy sklep działa pełną parą. To wszystko może dziać się w pełni automatycznie w przeciwieństwie do systemów on-premise, gdzie zwiększenie pojemności wymaga często kilkutygodniowych lub kilkumiesięcznych prac.
  • Rozwiązania lokalne już z nazwy są przypisane do konkretnego obszaru. Chmura działa globalnie (w wielu miejscach na świecie). Zespoły mogą na niej pracować i elastycznie współdzielić zasoby, a Twoja firma może szybko dostarczać swoje usługi na nowych międzynarodowych rynkach.
  • Przestoje w pracy i kosztowne awarie – to domena lokalnych rozwiązań. Z chmurą możesz łatwiej zarządzać ewentualnymi zakłóceniami, dynamicznie rozkładając ruch do systemów w wielu regionach i dzięki temu nie tracić klientów.
  • Twoje dane w chmurze i dane Twoich klientów przechowywane są w pewnych, sprawdzonych i audytowanych centrach danych, które spełniają bardzo restrykcyjne normy, m.in. obowiązujące w branży medycznej. Systemy on-premise często budowane były w centrach danych niespełniających tak wysokich wymagań. Dobrym przykładem może być to, że dane na dyskach w chmurach zawsze są szyfrowane i nie musimy się nad tym zastanawiać. W środowiskach on-premise wymaga to ręcznego przygotowania i, niestety, bardzo często nie jest praktykowane.
  • Środowiska chmurowe dostarczają gotowych, sprawdzonych narzędzi do archiwizacji danych i backupów. W stosunku do systemów on-premise oszczędzamy sporo czasu przy wdrażaniu polityki backupów i DR, a co więcej możemy mieć pewność, że systemy te są solidnie przygotowane i w sytuacji krytycznej nas nie zawiodą.
Zobacz  Co to Cross Site Scripting? Przykłady i sposoby obrony przed atakiem

Czym są usługi serverless i dlaczego są istotne dla e-commerce? Modele rozliczenia

Popularne ostatnio technologie bezserwerowe są oferowane przede wszystkim przez hegemonów rynku chmurowego, takich jak Amazon Web Services (AWS), Azure (Microsoft) czy Google Cloud. Usługi serverless pozwalają nie myśleć o serwerach, a skupić się na konkretnym zapotrzebowaniu na usługi i ich zakupie. 

Przykładowo, nie martwimy się tym, ile serwerów, procesorów czy pamięci potrzebujemy do naszej aplikacji lub bazy danych. Koncentrujemy się wyłącznie na usługach, które są nam potrzebne. Z perspektywy inżyniera usługa serverless w chmurze to model, w którym programista lub architekt zajmuje się wyłącznie tworzeniem logiki biznesowej, a nie infrastrukturą, na której będzie ona wykonywana.

Według dokumentu Dell Serverless By Design architektury bezserwerowe to te, które eliminują złożoność i obciążenia związane z utrzymaniem zarządzania zasobami w chmurze. Nie wymagają dostarczania ani bezpośredniego zarządzania technologią serwerową. Są zautomatyzowane i umożliwiają firmom alokację dodatkowych zasobów i kapitału na projektowanie aplikacji i rozwój.

Brzmi świetnie. Pozostaje jeszcze kwestia rozliczeń za takie rozwiązania. Tu również czeka nas niespodzianka, a mianowicie wspomniany wcześniej model pay-as-you-go. Efektywność kosztowa zależy więc od tego, jak dobrze dostosujemy nasz system do modelu biznesowego. Warto zwrócić uwagę na fakt, że koszty takiego systemu zmieniają się elastycznie w zależności od zapotrzebowania na moc obliczeniową, a zapotrzebowanie na moc obliczeniową jest zależne od tego, jak rozwija się sprzedaż w naszym sklepie internetowym. 

Zobacz  Gotowy sklep internetowy - czy warto korzystać z szablonu?

Mówiąc w skrócie, im większe są nasze przychody, tym wyższe będą koszty. Jednocześnie przy ewentualnym spadku przychodów – koszty ograniczane są automatycznie. Oczywiście korzystając ze środowisk chmurowych, trzeba pamiętać o bieżącym monitorowaniu tych kosztów, tak aby rachunek końcowy nie był zaskoczeniem.

tenesys

Opłacalność w długiej perspektywie? Przyszłość chmury w e-commerce

Rozwój rozwiązań cloudowych nie omija branży e-commerce. Aby dostarczać produkty jeszcze lepiej i szybciej, internetowi sprzedawcy muszą przestawić się na działania, które umożliwią rozbudowanie biznesu i zdobywanie międzynarodowych rynków sprzedaży.

Płynna skalowalność systemów cloudowych pozwala zapomnieć nam o inwestycjach w nowe serwery i przeciążeniach naszego systemu, natomiast łatwość powielania środowisk i globalne działanie chmur obliczeniowych pozwalają w łatwy sposób nadążać technice za globalnym rozwojem biznesu.

Trzeba pamiętać o tym, że efektywność kosztowa środowiska chmurowego zależy od optymalnego wykorzystania zasobów i usług. Jeżeli ograniczymy proces migrowania środowiska on-premise do chmury wyłącznie do przeniesienia (lift and shift), bez procesu adaptacji, może okazać się, że nie uzyskamy spodziewanych korzyści. Dlatego, zanim podejmiemy takie działania, warto dobrze przygotować się i opracować cały plan. Z reguły firmy, które stoją przed takim wyzwaniem, nie mają jeszcze na tyle bogatego doświadczenia w wykorzystaniu usług chmurowych, aby proces ten bezbłędnie przeprowadzić samodzielnie. Zawsze warto zastanowić się w takich sytuacjach nad skorzystaniem z doświadczenia firm konsultingowych, które mają odpowiednią wiedzę. Unikniemy wtedy z pewnością przykrych niespodzianek. 

Rozwiązania chmurowe pozwalają rozwijać biznes na Twoich zasadach – kontrolować płynnie koszty, korzystać z komponentów, które są Ci potrzebne w danym momencie, elastycznie i szybko ulepszać Twój system e-commerce i rozwijać się globalnie. 

Jeśli chcesz porozmawiać o możliwościach zastosowania chmury w Twojej firmie – zapraszamy do kontaktu. Podpowiemy, jak zorganizować rozwiązania chmurowe, tak aby działały na korzyść Twojego biznesu.

CTO w Tenesys. Od wielu lat pracuje z środowiskami chmurowymi. Odpowiedzialny za największe projekty firmy, a także nadzór nad całym zapleczem technicznym Tenesys

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 5 / 5. Liczba głosów: 3

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy