Dlaczego e-commerce powinien być w chmurze?
5 min
5 min
Na skróty
Przeniesienie systemu e-commerce do środowiska chmurowego, aby wyeliminować przestoje w świadczeniu usług i zapewnić skalowalność, bezpieczeństwo oraz wydajność, jest uważane za jeden z głównych powodów jego atrakcyjności. W rezultacie klienci są bardziej zadowoleni, a ich liczba znacząco wzrasta. Chmura to gwarancja optymalizacji działalności w erze cyfrowej. Czy jednak zawsze jest z nią tak prosto? Rozwiewamy mity i potwierdzamy fakty.
„Rozumiem, jak to działa, ale czy to nie za duże koszty?”, „Czy chmura daje w ogóle 100% pewności i bezpieczeństwa?”, „A co jeśli przecenię możliwości sklepu i zakupię usługi na wyrost?” – to tylko niektóre obawy właścicieli dobrze prosperujących platform e-commerce, którzy zastanawiają się nad przeniesieniem biznesu do chmury.
Dobrze, że przed zmianami pojawiają się takie pytania. W końcu źle dobrane rozwiązania cloudowe mogą bardziej zaszkodzić, niż pomóc.
Warto w tym miejscu przytoczyć dane z raportu Chmura i cyberbezpieczeństwo w Polsce z 2021, który przygotowała firma Netia. Wynika z nich, że szczególnie więksi gracze nie wykazują już tyle niepewności dotyczącej rozwiązań cloudowych. Według dużych i średnich firm w Polsce nieodłącznym elementem cyfrowej transformacji jest przeniesienie danych i aplikacji do chmury (to zdanie aż 68% respondentów).
Co zatem zyskujemy, tworząc mariaż chmury i e-commerce? Przede wszystkim stały dostęp do swoich zasobów w rozproszonej geograficznie infrastrukturze. Możemy też cieszyć się dużą elastycznością poszczególnych parametrów i mierzalnością usług. Zasada, że płacę za to, czego konkretnie używam, sprawdza się tu w 100%, co generuje dodatkowe oszczędności w firmie.
Wiele osób ceni sobie także bezpieczeństwo usług, a także ich pełną skalowalność, co pozwala łatwo i szybko wprowadzać biznes na wyższe poziomy. Czym jest owa skalowalność? To zdolność do utrzymania wydajności przy jednoczesnym zwiększeniu obciążenia poprzez wprowadzenie większej liczby komponentów.
Firmy myślące o ekspansji międzynarodowej oraz te, które działają już globalnie, dostrzegają też dodatkowe zalety, których nie zaoferuje im żadna kolokacja. Systemy chmurowe umożliwiają szybkie przenoszenie usług i lokalizowanie ich w dowolnych regionach świata.
Dzięki rozwiązaniom szytym na miarę, a także wsparciu certyfikowanego partnera consultingowego, chmura staje się nieodłącznym elementem e-commerce. Jak wynika z wielu badań oraz naszych doświadczeń w Tenesys, firmy korzystające z rozwiązań chmurowych nie tylko deklarują, ale i chętnie wybierają wsparcie zewnętrznego partnera w przypadku wdrożenia i utrzymania infrastruktury. Wynika to w znacznej mierze z możliwości skorzystania z jego doświadczenia, szczególnie w tak krytycznym momencie, jak projektowanie infrastruktury chmurowej i migracja do niej.
Świat się zmienia, a czynniki, które wpływają na te zmiany, mogą całkowicie zrewolucjonizować niektóre dziedziny.
Tak też stało się z e-commerce w 2020 roku.
Przykład? Według medium.com aż 47% dyrektorów ds. handlu detalicznego uważa, że globalna pandemia przyspieszyła proces wdrożenia chmury w ich firmach! Ponadto eksperci firmy badawczo-doradczej Forrester są przekonani, że chmura przyczyni się do ogólnego uzdrowienia branży e-commerce i handlu detalicznego.
Jak więc firmy radziły sobie dotychczas? Przede wszystkim bazowały na własnych lub dzierżawionych zasobach w centrach danych, a czasem na rozwiązaniach lokalnych. Wykupione zasoby były przeciążone w trakcie dużych wydarzeń, jak sezon świąteczny czy popularny black friday, niejednokrotnie ograniczając przychody ze sprzedaży, a czasami wręcz powodując straty w związku z brakiem mocy obliczeniowych.
Rozwiązania on-premise w porównaniu z popularną obecnie chmurą nie były doskonałe. I to z kilku względów:
Popularne ostatnio technologie bezserwerowe są oferowane przede wszystkim przez hegemonów rynku chmurowego, takich jak Amazon Web Services (AWS), Azure (Microsoft) czy Google Cloud. Usługi serverless pozwalają nie myśleć o serwerach, a skupić się na konkretnym zapotrzebowaniu na usługi i ich zakupie.
Przykładowo, nie martwimy się tym, ile serwerów, procesorów czy pamięci potrzebujemy do naszej aplikacji lub bazy danych. Koncentrujemy się wyłącznie na usługach, które są nam potrzebne. Z perspektywy inżyniera usługa serverless w chmurze to model, w którym programista lub architekt zajmuje się wyłącznie tworzeniem logiki biznesowej, a nie infrastrukturą, na której będzie ona wykonywana.
Według dokumentu Dell Serverless By Design architektury bezserwerowe to te, które eliminują złożoność i obciążenia związane z utrzymaniem zarządzania zasobami w chmurze. Nie wymagają dostarczania ani bezpośredniego zarządzania technologią serwerową. Są zautomatyzowane i umożliwiają firmom alokację dodatkowych zasobów i kapitału na projektowanie aplikacji i rozwój.
Brzmi świetnie. Pozostaje jeszcze kwestia rozliczeń za takie rozwiązania. Tu również czeka nas niespodzianka, a mianowicie wspomniany wcześniej model pay-as-you-go. Efektywność kosztowa zależy więc od tego, jak dobrze dostosujemy nasz system do modelu biznesowego. Warto zwrócić uwagę na fakt, że koszty takiego systemu zmieniają się elastycznie w zależności od zapotrzebowania na moc obliczeniową, a zapotrzebowanie na moc obliczeniową jest zależne od tego, jak rozwija się sprzedaż w naszym sklepie internetowym.
Mówiąc w skrócie, im większe są nasze przychody, tym wyższe będą koszty. Jednocześnie przy ewentualnym spadku przychodów – koszty ograniczane są automatycznie. Oczywiście korzystając ze środowisk chmurowych, trzeba pamiętać o bieżącym monitorowaniu tych kosztów, tak aby rachunek końcowy nie był zaskoczeniem.
Rozwój rozwiązań cloudowych nie omija branży e-commerce. Aby dostarczać produkty jeszcze lepiej i szybciej, internetowi sprzedawcy muszą przestawić się na działania, które umożliwią rozbudowanie biznesu i zdobywanie międzynarodowych rynków sprzedaży.
Płynna skalowalność systemów cloudowych pozwala zapomnieć nam o inwestycjach w nowe serwery i przeciążeniach naszego systemu, natomiast łatwość powielania środowisk i globalne działanie chmur obliczeniowych pozwalają w łatwy sposób nadążać technice za globalnym rozwojem biznesu.
Trzeba pamiętać o tym, że efektywność kosztowa środowiska chmurowego zależy od optymalnego wykorzystania zasobów i usług. Jeżeli ograniczymy proces migrowania środowiska on-premise do chmury wyłącznie do przeniesienia (lift and shift), bez procesu adaptacji, może okazać się, że nie uzyskamy spodziewanych korzyści. Dlatego, zanim podejmiemy takie działania, warto dobrze przygotować się i opracować cały plan. Z reguły firmy, które stoją przed takim wyzwaniem, nie mają jeszcze na tyle bogatego doświadczenia w wykorzystaniu usług chmurowych, aby proces ten bezbłędnie przeprowadzić samodzielnie. Zawsze warto zastanowić się w takich sytuacjach nad skorzystaniem z doświadczenia firm konsultingowych, które mają odpowiednią wiedzę. Unikniemy wtedy z pewnością przykrych niespodzianek.
Rozwiązania chmurowe pozwalają rozwijać biznes na Twoich zasadach – kontrolować płynnie koszty, korzystać z komponentów, które są Ci potrzebne w danym momencie, elastycznie i szybko ulepszać Twój system e-commerce i rozwijać się globalnie.
Jeśli chcesz porozmawiać o możliwościach zastosowania chmury w Twojej firmie – zapraszamy do kontaktu. Podpowiemy, jak zorganizować rozwiązania chmurowe, tak aby działały na korzyść Twojego biznesu.
CTO w Tenesys. Od wielu lat pracuje z środowiskami chmurowymi. Odpowiedzialny za największe projekty firmy, a także nadzór nad całym zapleczem technicznym Tenesys