Dlaczego pozycjonowanie jest takie drogie?
3 min
3 min
Na skróty
Koszt SEO dla wielu przedsiębiorców może wydawać się wysoki. W takiej sytuacji niektóre osoby poszukują słynnego w internecie „taniego pozycjonowania” dla swojej strony internetowej. Niestety, niska cena bardzo często wiąże się z dużym ryzykiem. W ten sposób tylko stracisz swoje pieniądze, a efekty będą niewielkie lub nie pojawią się w ogóle. Na koszt SEO wpływa wiele czynników, dlatego postaramy się wszystkie je przedstawić oraz omówić. Zrozumiesz, dlaczego cena pozycjonowania w przypadku wielu branż może być czterocyfrowa.
Musisz wiedzieć, że koszt SEO nie bierze się znikąd. Jeżeli agencja przedstawiła Ci wycenę pozycjonowania, dokładnie zapoznaj się, co wchodzi w skład usługi. Niskie opłaty za SEO kryją za sobą sporę ryzyko. Chcąc oszczędzić, możesz wiele stracić – przede wszystkim czas, pieniądze oraz pozycje w wyszukiwarce, gdy na przykład nieodpowiedzialni specjaliści będą stosować niedozwolone zagrywki, czyli tak zwane Black Hat SEO. Cena pozycjonowania wiąże się z profesjonalnym wykonaniem usługi przez wykwalifikowanych pracowników, na dodatek za pomocą specjalistycznych narzędzi, których zakup sporo kosztuje. Do ogólnych kosztów agencji dochodzi nie tylko utrzymanie pracowników, ale także sprzęt – przede wszystkim komputery. Poza tym firma musi posiadać biuro, ogrzewanie i dostęp do podstawowych mediów. Gdy zaczniesz liczyć wszystkie składowe ceny pozycjonowania, szybko przekonasz się, że wysoka kwota na umowie nie wynika z zachłanności, a jest normalną stawką, która pozwoli Twojej stronie internetowej odnieść sukces w internecie.
Zacznijmy od pracowników. Bardzo często pod drogim pozycjonowaniem kryje się wykwalifikowany zespół posiadający obszerną wiedzę nie tylko z zakresu SEO, ale marketingu internetowego ogólnie. Co więcej, specjaliści bardzo często uczęszczają na profesjonalne szkolenia, które dodatkowo kosztują. Dzięki tym spotkaniom mogą lepiej sprawdzać się w swojej pracownicy, zapewniając najwyższej jakości obsługę oraz usługi.
Mówiąc o kosztach SEO, nie sposób nie wspomnieć o specjalistycznych narzędziach. To comiesięczny wydatek rzędu kilkuset, a czasami kilku tysięcy złotych. Nie wierzysz? Możesz samodzielnie sprawdzić, ile kosztuje abonament za takie oprogramowanie jak: Senuto, SEMSTORM, SEMrush, Screaming Frog, Ahrefs, czy Majestic. A to tylko niektóre narzędzia, które stosowane są przez agencję.
Na cenę pozycjonowania wpływa także to, ile specjalistów będzie zajmować się stroną internetową. Możesz zapytać: „Jacy specjaliści?! Przecież na rynku jest wielu freelancerów działających samodzielnie!”. To prawda, ale pamiętaj, że są oni w stanie poradzić sobie przede wszystkim z małymi witrynami. Przy większych projektach współpracują z gronem innych specjalistów, na przykład copywriterów. Agencja zatrudnia własny zespół odpowiedzialny za różne szczeble marketingu internetowego.
Zwykle jeden specjalista SEO jest w stanie poradzić sobie z obsługą kilku stron internetowych, chyba że ma do czynienia z dużą witryną, na przykład sklepem z tysiącami produktów. Oczywiście zależnie od struktury agencji, osoby odpowiedzialne za SEO mogą mieć różne zadania. W końcu pozycjonowanie to między innymi link building, optymalizacja, a także analityka skuteczności.
Zanim powiesz, że pozycjonowanie jest drogie, pamiętaj, że poza specjalistami SEO, w nowoczesnej agencji znajdują się także osoby odpowiedzialne za UX (user experience). Dzięki nim strona internetowa może być maksymalnie zoptymalizowana nie tylko pod wymagania wyszukiwarki, ale także oczekiwania użytkowników, co pozytywnie wpływa na konwersję.
Opisy produktów, kategorii, artykuły, czy wpisy na blog nie tworzą się same. Za ich pisanie, redagowanie i dopieszczanie odpowiada copywriter. Koszt SEO bardzo często jest zależny od tego, ile treści należy utworzyć. To między innymi dlatego pozycjonowanie w e-commerce na całą Polskę jest droższe, niż usługa realizowana lokalnie dla małej firmy usługowej.
Nie zapominaj, że tak zwane drogie pozycjonowanie wiąże się z profesjonalnym podejściem do Twoich potrzeb. Bardzo często agencje przydzielają wszystkim klientom indywidualnego opiekuna do szybkiej komunikacji. Po co? Taka osoba sprawnie reaguje na wszelkie pytania i stanowi łączność między klientem a działem SEO, usprawniając proces przepływu informacji.
Zanim powiesz, że cena pozycjonowania zaproponowana przez profesjonalną firmę to kpina, zastanów się, ile stracisz, inwestując w słynne „tanie SEO”. Pewnie myślisz, jak to możliwe, aby stracić poprzez oszczędzanie? To bardzo prawdopodobne i często spotykane, szczególnie wśród osób, które dopiero poznają świat marketingu internetowego. Wyobraź sobie, że co miesiąc płacisz za „tanie SEO”, które po prostu nie działa. Biorąc pod uwagę fakt, że ogólnie efekty pozycjonowania są widoczne po kilku lub kilkunastu tygodniach, przez ten czas stracisz sporo pieniędzy, oczekując na satysfakcjonujące wyniki. Korzystając z takich usług, brak efektów nie jest jeszcze taki straszny. W internecie znajdziesz pełno przypadków, gdzie „tanie SEO” doprowadziło do otrzymania filtra od Google (niższa pozycja w wyszukiwarce), czy ban (całkowite usunięcie z indeksu), za niewłaściwe techniki mające na celu pozytywnie wpłynąć pozycję fraz kluczowych. Jeżeli szukasz firmy, która jest w stanie pomóc Twojej stronie internetowej, zamiast wyszukiwać hasło „tanie SEO” zdecydowanie lepiej znaleźć firmę realizującą kompleksową usługę pozycjonowania, przy równoczesnym zastosowaniu bezpiecznych technik.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.