Dlaczego UX jest idealnym uzupełnieniem SEO?
4 min
4 min
Na skróty
SEO i UX to techniki, które służą optymalizacji stron. Pierwsze zagadnienie odpowiada za działania, których celem jest osiąganie przez witrynę jak najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania. UX dotyczy doświadczeń użytkowników strony i ma za zadanie zachęcić ich do jej ponownego odwiedzenia. Połączenie UX i SEO może przynieść zdecydowanie lepsze efekty, niż stosowanie ich osobno. Zobacz w jaki sposób to działa!
Optymalizowanie strony w zgodzie z technikami SEO wymaga sporo zaangażowania i wiedzy. Każde takie działanie powinno być przeprowadzone zgodnie z instrukcjami administratorów wyszukiwarek internetowych. Witryny, które dopasowują się do ich wytycznych, mogą liczyć na to, że będą oceniane lepiej przez przystosowane do tego algorytmy. Z jakimi korzyściami się to wiąże?
Prawidłowo przeprowadzone działania SEO sprawiają, że strona osiąga coraz to wyższe miejsca w wynikach wyszukiwania pod konkretnymi frazami. Efektem jest zwiększony ruch na stronie, który przekłada się na jej dostępność i popularność. Zapewnia to większe szanse na częstsze korzystanie z oferowanych przez nią usług. Z tego powodu, stosowanie technik SEO jest jedną ze skuteczniejszych metod na to, aby dana witryna miała szansę dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów lub użytkowników.
Co właściwie mieści się w terminie “doświadczenia użytkownika”? Istotna jest przejrzystość strony i łatwość z jaką się po niej nawiguje oraz to żeby zawarte na niej informacje były łatwe do znalezienia. Content zawarty na stronie powinien być wartościowy, pozbawiony spamu i zgodny z frazami, które pozwalają go wyszukać. Marketing nie może być nachalny, a wszelkie reklamy występujące na stronie przedstawiane w subtelny, niewymuszający interakcji sposób. Wszystko to i wiele więcej ma za zadanie przekonać użytkownika do spędzania na niej czasu i ze skorzystania z przedstawionej na niej oferty.
Tak jak SEO w swoich podstawowych założeniach ma za zadanie wygenerować większy ruch na stronie, tak celem UX jest zamiana tego ruchu w wysoką konwersję. Tak, aby odwiedzający witrynę stali się jej użytkownikami lub klientami. Metodą na to jest zadbanie o to, by ta była user friendly. Dobry produkt czy usługa nie wzbudzą wystarczającego zainteresowania, jeżeli strona na której są oferowane odstrasza.
Pozytywne doświadczenia użytkowników pomagają także zbudować zaufanie do marki i do tego, co znajduje się w jej ofercie. Witryna, blog czy aplikacja kojarzące się z przyjemną i prostą obsługą sprawią, że odwiedzający będą chętnie do nich wracać i polecać je innym.Jest to sposób na powiększenie bazy klientów lub użytkowników i zatrzymanie ich na stałe.
Biorąc pod uwagę rozwój algorytmów wyszukiwarek, można zauważyć, że działania SEO i UX wzajemnie się uzupełniają. W wielu kwestiach UX wpływa na pozycjonowanie i odwrotnie. Połączenie obu technik jest słuszne, ponieważ duży ruch bez konwersji zazwyczaj nie spełnia swojego zadania, zwłaszcza jeżeli chodzi o sklepy internetowe. W tym samym kontekście, trudno o zadowalające wyniki sprzedażowe jeżeli użytkowników jest mało, a ich liczba nie wzrasta. Jest to jeden z przykładów na to, jak obie metody działań wzajemnie się uzupełniają. Tylko stosowanie ich naraz zapewnia zwiększenie ruchu na stronie i pomaga jednocześnie w osiągnięciu wysokiej konwersji.
Używanie w optymalizacji stron zarówno SEO i UX sprawiło, że narodził się nowy termin – SXO. Search Experience Optimization, czyli Optymalizacja Doświadczeń Użytkownika. Jego istota opiera się na polepszaniu doświadczeń użytkowników, którzy weszli na stronę za sprawą wyników ukazanych w wyszukiwarce. Ta fuzja była nieunikniona, biorąc pod uwagę rozwój algorytmów pozycjonujących w wyszukiwarkach. Te w coraz większym stopniu biorą pod uwagę UX jako kryterium oceniania. Nic nie zwiastuje też tego, by w przyszłości tendencje miały się odwrócić. Można z tego powodu założyć, że wzajemne przenikanie się SEO i UX będzie jeszcze bardziej postępować. Sprawi to, że myślenie o pozycjonowaniu i konwersji jako o oddzielnych kategoriach przestanie obowiązywać.
Jak skutecznie wprowadzać strategie optymalizacji strony w zgodzie z SXO, aby wykazywały się one dużą efektywnością? Podejmując się tak kompleksowej pracy, nietrudno o popełnienie błędów. Te jednak mogą być łatwe do uniknięcia. Wystarczy pamiętać o paru podstawowych zagadnieniach, których dopilnowanie pomoże osiągnąć pozytywne rezultaty. Są to:
Coraz większy ruch internetowy generowany jest przez urządzenia mobilne. Ignorowanie tego trendu z pewnością nie przyczyni się do poprawy wyników konwersji. Strona musi być responsywna. Oznacza to dopasowanie do ekranów o różnych wymiarach i rozdzielczościach. Umożliwi to użytkownikom mobilnym korzystanie z niej w wygodny sposób i zatrzyma ich na dłużej.
Jeszcze zanim użytkownik odwiedzi stronę, może mieć na jej temat pozytywną opinie. Umieszczanie linków prowadzących do strony w zewnętrznych, renomowanych witrynach to jeden ze sposobów. Równie istotne może okazać się zbudowanie odpowiedniego wizerunku i zaplecza marki w social mediach.
Przejrzysty układ pozwala użytkownikom na sprawniejsze poruszanie się po witrynie i odnajdywanie na niej pożądanych informacji lub produktów. Zbytnie skomplikowanie struktury strony może odstraszać i zrażać do przyszłych odwiedzin. Nawigacja na stronie powinna być intuicyjna. Odpowiednio rozplanowane podstrony ułatwia również dostęp botom i przez to wpływa na lepsze pozycjonowanie.
Dostarczanie eksperckiej treści jest ważnym czynnikiem, który sprawia, że użytkownicy chcą wracać na stronę i korzystać z jej zasobów. Równie istotne jest odpowiednie formatowanie tekstów, tak by były czytelne i nie męczyły. Fachowa treść nie będzie wystarczającą zachętą, jeżeli zostanie wstawiona na stronę w niechlujny sposób.
SXO jest ciągle ewoluującą strategią, która cały czas wystawiana jest na wiele zmiennych. Zmiany na stronie, wprowadzone w ramach strategii SXO, należy w dalszym ciągu poddawać analizie. Wymaga to zaangażowania i reakcji na potrzeby użytkowników. Należy nastawić się na to, że nie wystarczy jednorazowe wprowadzenie modyfikacji, by osiągnąć zamierzone efekty.