Dlaczego UX jest tak ważne dla sklepów online?
4 min
4 min
Na skróty
Wydatki na prowadzenie strategii SEO na stałe zagościły w niektórych budżetach właścicieli sklepów online. Dbanie o wysokie pozycjonowanie sklepu w rankingach wyszukiwarek i wygenerowany z tego powodu ruch jest pierwszym krokiem do osiągnięcia sukcesu. Co jednak w wypadku, w którym spora liczba odwiedzających nie przekłada się na dużą konwersję? Powodem tego zjawiska może być funkcjonalność sklepu na niskim poziomie lub jego słaby design, który przekłada się na negatywne doświadczenia użytkowników. By wyeliminować ten problem należy bliżej przyjrzeć się zagadnieniu UX.
Ile czasu potencjalny klient potrzebuje, żeby stwierdzić czy strona, na której przebywa jest warta jego uwagi? Zapoznanie się z contentem i jego ocena może trwać parę minut, zwłaszcza jeżeli jest go dużo. Prawda jest jednak taka, że właściciele witryn nie mają nawet tyle czasu by przekonać do siebie użytkowników. Badania pokazują, że ponad połowa odwiedzających wydaje opinie o danej stronie, w przeciągu 15 sekund od jej uruchomienia. Oznacza to, że pierwsze wrażenie jest czynnikiem dużo bardziej istotnym niż można by sądzić.
Oznacza to, że główna strona sklepu musi przyciągać zarówno wyglądem jak i funkcjonalnością. Już po przyjrzeniu się jej, wielu odwiedzających jest w stanie wysnuć wnioski na temat tego czy sklep oferuje rzeczy, którymi są zainteresowani. Dlatego istotna jest hierarchizacja i eksponowanie na pierwszym planie kluczowych treści, które mogą zainteresować potencjalnego klienta. Zbytnie natężenie treści lub nieczytelnych grafik nie jest korzystne, lepiej postawić na stylowy minimalizm.
Co istotne, pozytywne doświadczenia z korzystania z funkcjonalności sklepu mają większe znaczenie niż jego konkurencyjność cenowa. Według badań platformy Learn Podium, aż 68% ankietowanych woli zapłacić większa cenę za dany produkt, jeżeli wiążę się to z wysoką jakością obsługi. Te same badania dostarczają jeszcze jednej interesującej informacji – 93% ankietowanych jest bardziej skłonna do robienia zakupów w sklepie, który umożliwia zapoznanie się z opiniami innych kupujących. Możliwość pozostawienia feedbacku i zapoznania się z nim przez innych, to kluczowy element sklepów UX.
Nie należy też zapominać o dostosowaniu sklepu online pod urządzenia mobilne. Ogromna ilość zakupów dokonywana jest w dzisiejszych czasach za pomocą smartfonów. Zignorowanie użytkowników tych urządzeń i nie posiadanie strony w wersji mobilnej, od razu pozbawia sklep dużej bazy potencjalnych klientów.
Techniki SEO wciąż ewoluują i dostosowują się do wymogów czasów. Rozwój algorytmów Google bezsprzecznie pcha je w stronę większego uwzględniania doświadczeń klientów. Przykładem może być algorytm o nazwie Pingwin, który między innymi nagradza strony zawierające wartościowe treści z naturalnie umieszczonymi w nich frazami kluczowymi i karze za spam. Tego rodzaju działanie to widoczny ukłon w stronę UX.
Należy założyć, że rozwój polityki Google wobec witryn pozycjonowanych w ich wyszukiwarce będzie dalej szedł w tym kierunku. Dlatego połączenie technik SEO i UX będzie miało coraz większe znaczenie. Już w tej chwili coraz częściej mamy do czynienia z terminem SXO, który spaja oba te elementy. Działania zorientowane na SXO powodują, ze strony są optymalizowane bardziej kompleksowo i równocześnie oprócz generowania ruchu mają za zadanie dbanie o jego wysoką konwersję.
Co właściwie wpływa na to, że dzięki dobremu UX sklepu online można liczyć na większą konwersję i jak wiąże się z tym wzrastająca sprzedaż? Istnieje parę powodów. Dbanie o doświadczenia klientów równa się wzmocnieniu ich lojalności względem marki. Pozytywne odczucia towarzyszące zakupom sprawiają, że użytkownicy chętniej wracają do danego sklepu.
Procesy ułatwiające dokonywanie zakupów i skracające ich czas do minimum przyczyniają się do wzrostu efektywności sprzedaży. Im łatwiejszy jest to proces, tym większe prawdopodobieństwo dokonywania częstszych oraz droższych pojedynczych zakupów. Wiążę się to z podniesieniem satysfakcji klienta, która jest jednym z głównych czynników, dla których ten decyduje się na zakupy w konkretnym miejscu. Z tego powodu portale, które biorą pod uwagę odczucia użytkowników mogą liczyć na pozytywniejszy odbiór swoich produktów.
Wbrew pozorom UX również może pomóc generować ruch na stronie, wpływając na pozycjonowanie. Odpowiednio przeprowadzone UX sklepu online może pomóc nie tylko czerpać lepsze doświadczenia odwiedzającym stronę użytkownikom, ale również ułatwić botom Google ich pracę. W ramach User Experience zawiera się bowiem skonstruowanie przejrzystej i użytecznej struktury witryny. Oprócz tego, że działanie to jest benefitem dla potencjalnych klientów, pozwala też wcześniej wspominanym botom dotrzeć do poszczególnych podstron i łatwiej uwzględnić je w rankingach.
Standardy UX zakładają również tworzenie stron responsywnych, czyli takich dostosowanych do urządzeń mobilnych i obsługujących mniejsze rozdzielczości. Idzie to w parze z wytycznymi Google, które również promują tego rodzaju rozwiązania, uwzględniające je jako jeden z czynników rankingowych, determinujących późniejszą pozycję witryny w wynikach wyszukiwań.
W czym jeszcze UX pokrywa się z SEO? W ograniczeniu czasu ładowania strony do minimum. Krótkie czasy wczytywania są pożądane zarówno przez klientów, jak i przez algorytmy. Umożliwiają one zdobywanie lepszych pozycji w wynikach pozycjonowania.
Jak widać, na obecnym etapie rozwoju polityki pozycjonowania przez Google, nie sposób oddzielić UX i SEO od siebie, a związek ten będzie się jeszcze tylko bardziej zacieśniał. Dlatego już teraz warto zaimplementować rozwiązania UX w sklepie online i przetestować jak bardzo polepszają konwersję.