Dlaczego warto nawiązać współpracę z agencją SXO?
4 min
4 min
Na skróty
Agencje SEO i UX od dawna działają obok siebie, dostarczając rozwiązania z zakresu swoich dziedzin. Są to bliskie sobie zagadnienia, które warto stosować wspólnie. Prawidłowe pozycjonowanie witryny czy bloga, połączone z wzbogacaniem pozytywnych doświadczeń korzystających z nich klientów, jest kluczem do odniesienia przez nie sukcesu. Techniki te zazębiają się coraz bardziej i warto skorzystać z ofert agencji, które oferują wsparcie w obu. W poniższym artykule odpowiemy na pytanie dlaczego wspólna strategia łącząca SEO i UX jest skuteczniejsza niż prowadzenie takich działań osobno.
Wysoka pozycja witryny pozwala na wygenerowanie na niej dużego ruchu. Jest to zjawisko pożądane przez każdego właściciela strony czy bloga. Z tego powodu SEO cieszy się tak dużą popularnością i często przychodzi na myśl jako pierwsze, gdy zachodzi potrzeba promowania witryny. Co jednak jeżeli zwiększona liczba odwiedzin nie ma odzwierciedlenia w dobrej konwersji? Oznacza to, że coś jest nie tak. Zabiegi zgodne z technikami UX pozwalają zdefiniować i wyeliminować tego rodzaju problemy. Polegają one na poprawieniu strony pod kątem funkcjonalności dla użytkownika i wyglądu, tak by doświadczenie korzystania z niej było jak najprzyjemniejsze. Prosta w obsłudze, estetyczna strona, będzie dla odwiedzających miła w odbiorze. Taka witryna ma dużo większe szanse na to, że internauci skorzystają z jej oferty i dokonają zakupu, zapiszą się na newsletter czy zarejestrują.
Powiada się, że w SEO chodzi bardziej o rozwiązania techniczne, które mają zadowolić boty wyszukiwarek. UX odpowiada zaś za sposób prezentacji i estetykę, które mają trafić do ludzi. Podział ten nie jest jednak taki prosty, a obie techniki zazębiają się dzisiaj w wielu swoich funkcjonalnościach. Dużą zasługę w tej dziedzinie mają ciągle aktualizowane algorytmy wyszukiwarek, które uzależniają pozycję strony w rankingach, również od tego jak bardzo jest ona przyjazna dla użytkowników. Przykładowo: treść naszpikowana w sposób nienaturalny frazami kluczowymi albo wypełniona spamem, będzie tak samo negatywnie oceniana zarówno przez odwiedzających, jak i przez boty. Podobnie sprawa ma się z zagadnieniami bardziej technicznymi. Źle skonstruowana nawigacja strony utrudni poruszanie się po niej użytkownikom i botom.
Na powyższym przykładzie widać, jak UX i SEO mogą i powinny ze sobą współpracować. Chociaż odpowiadają za różne zagadnienia, to wpływają na siebie wzajemnie i nie można tego faktu ignorować. Połączenie ich ze sobą stanowi najrozsądniejszą alternatywę.
Działania zawarte w SXO same w sobie nie są niczym nowym. Nowością jest postrzeganie UX i SEO jako uzupełniającej się całości. Takie ujęcie tematu okazuje się potrzebne i efektywne, ponieważ wiele z zabiegów optymalizacyjnych wpływa równocześnie na pozycjonowanie stron i doświadczenia użytkownika. Należy być zatem świadomym wytycznych obu metod i skoordynować je w taki sposób, aby nie szkodziły sobie wzajemnie, tylko pomagały.
Ma to szczególne znaczenie w przypadku contentu zawartego na stronie. Teksty zorientowane tylko na pozycjonowanie nie zawsze cechują się najwyższą jakością. Mogą być skonstruowane w nienaturalny sposób, który jest aprobowany przez boty, ale mniej wartościowy dla odwiedzających. Treści sporządzone w zgodzie z technikami UX, napisane w sposób fachowy i poprawny językowo, mogą z kolei zawierać niedostateczne nasycenie frazami kluczowymi. Utrudni to odnalezienie ich w wyszukiwarce. Analiza contentu pod kątem SXO znakomicie balansuje obie te skrajności i sprawia, że zawartość strony jest łatwiejsza do odnalezienia i przyjemniejsza w odbiorze.
Działania w ramach SEO i UX są czymś niezbędnym dla każdej witryny. Ścisła współpraca pomiędzy ekspertami od obu dziedzin będzie zacieśniać się jeszcze bardziej. Wymaga tego polityka ratingowa wyszukiwarek, ewoluująca cały czas w stronę bycia bardziej przyjazną dla użytkowników. Z tego powodu decydując się na usługi firmy zajmującej się optymalizacją stron, lepiej wybrać taką, która uwzględnia w swojej pracy obie techniki.
Dlaczego agencja SXO będzie najlepszym wyborem? Ponieważ zatrudnia ekspertów biegłych zarówno w SEO, jak i UX. Eliminuje to problemy z komunikacją, które wystąpiłyby gdyby zlecić oba zadania specjalistom z różnych firm. Gwarantuje to bardziej dopasowaną i kompleksową strategię dla witryny. Ułatwia również wszelkie przyszłe modyfikacje i testy.
Google, największy gigant w świecie wyszukiwarek, twierdzi że ich misją jest uczynienie sieci miejscem jak najbardziej przyjaznym dla użytkowników. Działania firmy zdają się to potwierdzać, bowiem już od dawna w weryfikacji przez algorytmy Google uwzględnia się UX. Przejawia się to między innymi w nagradzaniu witryn, które są dostosowane do urządzeń mobilnych, obsługują szyfrowane protokoły https i nie posiadają natrętnych reklam, których nie sposób ominąć.
To jednak ciągle za mało. Nowe aktualizacje Google przykładają jeszcze większą wagę do doświadczeń klienta. W maju 2020 roku, świat obiegła wieść o Core Web Vitals, którego elementy będą dodane do wskaźników ratingowych ocenianych stron. Pośród nich znajduje się szybkość ładowania strony, jej stabilność wizualna oraz stopień interakcji. Warto zapoznać się z nimi bliżej, żeby uwzględnić je w strategii SXO.
Jak długo strona powinna ładować się, żeby nie zniechęcić do siebie użytkownika? Według Google nie dłużej niż 2,5 sekundy! Trzeba mieć to na uwadzę tworząc witrynę pełną graficznego contentu. W kontekście SXO nie zawsze więcej oznacza lepiej. Zbyt długie oczekiwanie oznacza zarówno irytację odwiedzających, jak i gorsze sklasyfikowanie przez boty.
Ten wskaźnik odpowiada za to, jak szybko zareaguje witryna na kliknięcie w jakiś z jej interaktywnych elementów. Google chce wymusić dbanie o to, by ten czas był jak najkrótszy. Umożliwi to użytkownikom płynniejsze korzystanie z funkcjonalności danej strony.
W ostatnim, z wyszczególnionych w nowej aktualizacji wskaźników, chodzi o to, żeby elementy pojawiające się na stronie podczas jej ładowania nie przesuwały się zbyt mocno. Pozwala to na uniknięcie missclicków, które bywają powodem ogromnej frustracji dla odwiedzających.
Biorąc pod uwagę powtarzającą się prawidłowość w rozwoju algorytmów Google, można założyć, że przyszłe aktualizacje, będą postępować w tym samym kierunku. Oznacza to, że SEO i UX stają się dla siebie wzajemnie niezbędne. Satysfakcja klientów słusznie stawiana jest przez administratorów wyszukiwarek na pierwszym miejscu i próżno oczekiwać zmian w tym sposobie myślenia. Dlatego tym większą uwagę należy zwrócić na agencje SXO, które łączą obie techniki optymalizacji.