Dyrektywa Omnibus e-commerce – czym jest? Zasady
3 min
3 min
Na skróty
Współczesne dane pokazują, że rynek e-commerce w Europie warty jest już ponad 180 miliardów Euro. Na dynamiczny wzrost sprzedaży w sieci wpłynęła przede wszystkim pandemia Covid-19, ale również zmiana trybu życia Europejczyków i możliwość zaoszczędzenia. Rozszerzanie się rynku sprzedaży w sieci to także wyzwanie legislacyjne. Europejscy ustawodawcy musieli wprowadzić regulacje, które ograniczają ryzyko oszustw czy manipulacji na rynku. Efektem prac legislacyjnych jest dyrektywa Omnibus dla e-commerce. Co warto o niej wiedzieć?
Zdj 1. Parlament Europejski uchwalił Dyrektywę Omnibus. Co ona oznacza?
Źródło: https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/eu-affairs/20211207STO18906/plany-parlamentu-na-2022-r-zielona-i-cyfrowa-transformacja-zdrowie
Dyrektywa Omnibus obowiązuje rynek od 2023 roku. To szereg, niekiedy znacznych, zmian w prawie, które dotyczą osób prowadzących biznesy e-commerce. Zmiany te wiążą się z wprowadzeniem określonych opisów i komunikatów, a także uwzględnieniem zmian.
Omnibus to potoczna nazwa Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 roku. W skład Omnibusa wchodzą Dyrektywa w sprawie egzekwowania i modernizacji, Dyrektywa Cyfrowa oraz Dyrektywa Towarowa.
Przez cztery lata kolejne rządy państw członkowskich Unii Europejskiej miały obowiązek dostosować krajowe ustawodawstwo do unijnych przepisów. Dyrektywa Omnibus dla e-commerce w Polsce weszła ostatecznie w życie 1 stycznia 2023 roku.
W Polsce dyrektywa Omnibus wpłynęła na cztery ustawy: o ochronie konkurencji i konsumentów, o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, o prawach konsumenta oraz o informowaniu o cenach towarów i usług.
Po co wprowadzono dyrektywę? Po analizie przepisów poszczególnych krajów członkowskich Unii Europejskiej okazało się, że nie są one dostosowane do rozwijającego się rynku e-commerce. Nie zawierają punktów chroniących konsumentów oraz nie zapobiegają np. manipulacjom cenowym.
Dyrektywa obejmuje wiele aspektów prowadzenia działalności e-commerce. Spełnia funkcję kontrolną, prewencyjną oraz karną. Które elementy prawne uwzględnia dyrektywa Omnibus dla e-commerce?
Przepisy wprowadzone przez dyrektywę Omnibus mają unowocześnić ochronę konsumentów w krajach unijnych oraz dostosować je do rozwijającego się rynku e-commerce. Zwiększają bezpieczeństwo i klarowność zakupów na internetowych platformach i w sklepach internetowych. Pomagają też ujednolicić kary za naruszenie prawa.
Zasady dyrektywy Omnibus wprowadzają szerokie zmiany w funkcjonowaniu platform e-commerce. Z czym się wiążą takie zasady?
Wbrew powszechnej opinii, Omnibus nie wpływa na pozycjonowanie platformy e-commerce. Agencja SEO nadal może prowadzić dla Ciebie działania optymalizacyjne. Wskazuje jednak, że działalność sklepu internetowego musi być bardziej uczciwa i przejrzysta dla klienta.
Zdj 2. Ceny muszą być czytelne, a sklepy internetowe mają obowiązek pokazywać najniższą cenę sprzed 30 dni
Źródło: Strona Media Expert
Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe, względem dyrektywy Omnibus dla e-commerce?
Od powyższych zasad Omnibus wprowadza odstępstwa (np. sprzedawca nie musi informować o najniższej cenie, jeżeli wysyła klientowi spersonalizowaną ofertę). Pamiętaj, że złamanie wyżej wskazanych przepisów może doprowadzić do kary pieniężnej w wysokości 10 procent obrotu, kary w wysokości 20 tysięcy złotych lub 40 tysięcy złotych (co zależne jest oczywiście od zakresu przewinienia).
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.