E-commerce

Dyrektywa Omnibus e-commerce – czym jest? Zasady

3 min czytania
Dyrektywa Omnibus e-commerce – czym jest? Zasady

Współczesne dane pokazują, że rynek e-commerce w Europie warty jest już ponad 180 miliardów Euro. Na dynamiczny wzrost sprzedaży w sieci wpłynęła przede wszystkim pandemia Covid-19, ale również zmiana trybu życia Europejczyków i możliwość zaoszczędzenia. Rozszerzanie się rynku sprzedaży w sieci to także wyzwanie legislacyjne. Europejscy ustawodawcy musieli wprowadzić regulacje, które ograniczają ryzyko oszustw czy manipulacji na rynku. Efektem prac legislacyjnych jest dyrektywa Omnibus dla e-commerce. Co warto o niej wiedzieć?

Dyrektywa Omnibus e-commerce – czym jest? Zasady

Zdj 1. Parlament Europejski uchwalił Dyrektywę Omnibus. Co ona oznacza?

Źródło: https://www.europarl.europa.eu/news/pl/headlines/eu-affairs/20211207STO18906/plany-parlamentu-na-2022-r-zielona-i-cyfrowa-transformacja-zdrowie

Dyrektywa Omnibus obowiązuje rynek od 2023 roku. To szereg, niekiedy znacznych, zmian w prawie, które dotyczą osób prowadzących biznesy e-commerce. Zmiany te wiążą się z wprowadzeniem określonych opisów i komunikatów, a także uwzględnieniem zmian.

Co to jest dyrektywa Omnibus e-commerce?

Omnibus to potoczna nazwa Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2161 z dnia 27 listopada 2019 roku. W skład Omnibusa wchodzą Dyrektywa w sprawie egzekwowania i modernizacji, Dyrektywa Cyfrowa oraz Dyrektywa Towarowa.

Przez cztery lata kolejne rządy państw członkowskich Unii Europejskiej miały obowiązek dostosować krajowe ustawodawstwo do unijnych przepisów. Dyrektywa Omnibus dla e-commerce w Polsce weszła ostatecznie w życie 1 stycznia 2023 roku.

W Polsce dyrektywa Omnibus wpłynęła na cztery ustawy: o ochronie konkurencji i konsumentów, o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym, o prawach konsumenta oraz o informowaniu o cenach towarów i usług.

Po co wprowadzono dyrektywę? Po analizie przepisów poszczególnych krajów członkowskich Unii Europejskiej okazało się, że nie są one dostosowane do rozwijającego się rynku e-commerce. Nie zawierają punktów chroniących konsumentów oraz nie zapobiegają np. manipulacjom cenowym.

Zobacz  Buyer persona – kto to taki?

Jakie obszary prawa obejmuje dyrektywa Omnibus?

Dyrektywa obejmuje wiele aspektów prowadzenia działalności e-commerce. Spełnia funkcję kontrolną, prewencyjną oraz karną. Które elementy prawne uwzględnia dyrektywa Omnibus dla e-commerce?

  • Przepisy dotyczące ochrony konsumentów w krajach unijnych.
  • Prawa konsumentów względem usługi (także cyfrowe) i towarów (fizycznych i cyfrowych), ale również treści.
  • Przepisy zapobiegające manipulacjom cenowym, wprowadzeniu użytkowników w błąd w kwestii promocji cenowych itp.

Przepisy wprowadzone przez dyrektywę Omnibus mają unowocześnić ochronę konsumentów w krajach unijnych oraz dostosować je do rozwijającego się rynku e-commerce. Zwiększają bezpieczeństwo i klarowność zakupów na internetowych platformach i w sklepach internetowych. Pomagają też ujednolicić kary za naruszenie prawa. 

Z czym wiążą się zasady dyrektywy Omnibus dla e-commerce?

Zasady dyrektywy Omnibus wprowadzają szerokie zmiany w funkcjonowaniu platform e-commerce. Z czym się wiążą takie zasady?

  • Polityka promocyjna i ceny – dotyczy m.in. przejrzystości w promocjach, umożliwienia konsumentom kontroli cen czy obowiązku informacyjnego dla konsumentów.
  • Weryfikacja opinii o produktach w sklepach e-commerce – dyrektywa obejmuje aspekt kontroli komentarzy, ocen i opinii, które pojawiają się na platformach e-commerce. Te nie mogą w żadnym przypadku zafałszowywać stanu faktycznego.
  • Rozszerzanie zakresu danych kontaktowych dostępnych na stronach – wprowadza ujednolicone zasady dotyczące danych, które właściciel powinien umieścić na stronie. Wskazuje też, gdzie takie informacje powinny się pojawić.
  • Kontrola działalności platform internetowych – Omnibus nakazuje państwom członkowskim kontrolę działalności sklepów internetowych, weryfikowanie tego czy wypełniają swoje obowiązki i ewentualne nakładanie kar w razie nieprawidłowości.
  • Wyniki wyszukiwania w sklepie internetowym – ogranicza możliwość manipulowania przy efektach wyszukiwania. Nie ogranicza pod żadnym względem SEO i SXO. Uniemożliwia jednak sztuczne wyrzucanie wyników na bazie zaprogramowanych algorytmów.
Zobacz  Aspekty prawne działań marketingowych - klauzule niedozwolone w umowach

Wbrew powszechnej opinii, Omnibus nie wpływa na pozycjonowanie platformy e-commerce. Agencja SEO nadal może prowadzić dla Ciebie działania optymalizacyjne. Wskazuje jednak, że działalność sklepu internetowego musi być bardziej uczciwa i przejrzysta dla klienta.

Dyrektywa Omnibus e-commerce – czym jest? Zasady

Zdj 2. Ceny muszą być czytelne, a sklepy internetowe mają obowiązek pokazywać najniższą cenę sprzed 30 dni

Źródło: Strona Media Expert

Obowiązki dla przedsiębiorców wynikające z dyrektywy Omnibus

Jakie obowiązki mają przedsiębiorcy prowadzący sklepy internetowe, względem dyrektywy Omnibus dla e-commerce?

  • Informacja na temat promocyjnych cen, informowanie o najniższych cenach produktu sprzed 30 dni (musi to być cena faktyczna, np. po rabacie).
  • Informacja o zasadach wyświetlania wyników wyszukiwania produktów na stronach internetowych (m.in. informacja o zastosowanym filtrze).
  • Monitorowanie opinii i ocen na temat produktów oraz wskazywanie opinii, których wiarygodność została zweryfikowana. 
  • Podanie adresu kontaktowego, mailowego, numeru telefonu, a także adresu siedziby firmy, która jest właścicielem sklepu.

Od powyższych zasad Omnibus wprowadza odstępstwa (np. sprzedawca nie musi informować o najniższej cenie, jeżeli wysyła klientowi spersonalizowaną ofertę). Pamiętaj, że złamanie wyżej wskazanych przepisów może doprowadzić do kary pieniężnej w wysokości 10 procent obrotu, kary w wysokości 20 tysięcy złotych lub 40 tysięcy złotych (co zależne jest oczywiście od zakresu przewinienia).

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy