Dywersyfikacja kanałów marketingowych online
4 min
4 min
Na skróty
Jako właściciel firmy lub przedstawiciel marki na pewno wiesz, jak duże znaczenie mają działania marketingowe. Bardzo ważne jest, by były one prowadzone również w świecie wirtualnym. Także i tutaj potrzebna jest dywersyfikacja kanałów marketingowych, czyli różnicowanie, u którego podstaw jest komunikowanie do potencjalnych klientów reklam za pomocą różnych kanałów. Poznaj metody, dzięki którym o Twoim biznesie dowie się większa liczba internautów.
Zacznij od założenia strony internetowej. Będzie ona zarazem centrum dowodzenia, jak i kompendium informacji na temat Twojej marki. To do Ciebie będzie należała decyzja o tym, jakie treści będą tu publikowane. W witrynie mogą pojawić się pochlebne opinie Twoich klientów oraz wizytówki pracowników. Dobrym pomysłem jest opracowanie sekcji FAQ, czyli najczęściej zadawanych pytań. Dzięki temu rozwiejesz wszelkie wątpliwości, jakie mogą pojawić się po stronie konsumentów. Pamiętaj, że gdy internauta na Twojej stronie domowej znajdzie odpowiedzi na wszystkie swoje pytania, być może zrezygnuje z pogłębiania wiedzy w innych, niezależnych źródłach. Co więcej, jeśli zdecydujesz się na uruchomienie Google Analytics, dowiesz się, kim są osoby, które go odwiedzają. Poznasz ich płeć, wiek, miejsce zamieszkania, a także słowa kluczowe, które wpisują w wyszukiwarkę, zanim trafią na Twoją stronę. To bardzo cenna wiedza, o czym przekonasz się w dalszej części tekstu. Doskonałym sposobem na dywersyfikację w obrębie Twojej witryny jest przygotowanie cyklicznego newslettera, będącego narzędziem e-mail marketingu. Aby zachęcić internautów, by się do niego zapisali, możesz zaoferować im coś w zamian, na przykład zniżkę w Twoim sklepie.
Samo posiadanie adresu www nie oznacza jeszcze, że potencjalni klienci zauważą Twoją obecność w sieci. Potrzebne jest wcielenie w życie strategii SEO, której celem będzie optymalizacja strony. Dobrym rozwiązaniem jest regularne prowadzenie bloga. To jeszcze jeden sposób na dywersyfikację w marketingu w obszarze własnych mediów. Umiejętne pozycjonowanie treści blogowych zaowocuje zwiększoną widocznością Twojej witryny w wyszukiwarkach. Warto jednak rozważyć także inne metody SEO, ponieważ jest ich mnóstwo – najlepszym sposobem będzie zatrudnienie profesjonalnej agencji.
Kolejna efektywna metoda pozyskiwania klientów poprzez docieranie do nich przy pomocy różnych kanałów, to wykorzystanie ambasadorów marki. W tym celu warto skontaktować się z influencerami, których działalność skupia się na tematyce powiązanej z Twoją branżą. Producenci odzieży sportowej mogą podjąć współpracę z blogerami, piszącymi o zdrowym stylu życia lub o podróżach, a sklep ze sprzętem AGD – z influencerami lifestyle’owymi. Wpływowe osoby w ciekawy sposób poinformują swoich odbiorców o danym produkcie lub usłudze. Możesz poprosić je o zorganizowanie konkursu lub zaproponować ich fanom kody zniżkowe.
Twoi klienci lwią część wolnego czasu poświęcają na aktywność na platformach społecznościowych. I Ciebie nie powinno tam zatem zabraknąć. Tego typu media nie służą jedynie rozrywce, ale są integralnym elementem każdej dziedziny życia. Ich rola w dywersyfikacji kanałów marketingowych jest więc ogromnie ważna. Posiadanie fanpage’a na Facebooku to obowiązek każdej marki, bez względu na branżę, w której się obraca. Dobrym pomysłem jest powiązanie go z firmowym kontem na Instagramie. W obu przypadkach możesz prowadzić interesującą komunikację do swoich klientów, ta druga platforma bardziej skupia się jednak na aspekcie wizualnym. Ciekawymi rozwiązaniami, z których korzysta coraz więcej firm, są utworzenie grupy tematycznej na Facebooku lub kanału na Youtube.
Jeżeli prowadzisz sprzedaż usług lub towarów w Internecie, na pewno posiadasz już sklep online. Jeśli ten krok jest jeszcze przed Tobą, możesz skorzystać z którejś z popularnych platform sprzedażowych, jak Shoplo czy Magento, lub zainstalować wtyczkę WooCommerce do WordPressa. Bez względu na to, którą opcję wybierzesz, Twój sklep będzie można pozycjonować na podobnych zasadach, co treści publikowane na Twojej stronie. Internetowa sprzedaż nie powinna ograniczać się jednak tylko do samego sklepu online. I w tym przypadku do klientów możesz docierać różnymi kanałami. Dywersyfikacja w e-commerce polega między innymi na obecności Twoich produktów w porównywarkach cenowych czy na platformach aukcyjnych jak eBay lub Allegro. Co więcej, możliwość prowadzenia sprzedaży oferują także media społecznościowe, w tym Facebook oraz Instagram.
Obok wszystkich wymienionych kanałów marketingowych, warto równolegle inwestować również w płatne reklamy. Takie rozwiązanie oferuje zarówno największa wyszukiwarka internetowa, jak i najpopularniejsza platforma społecznościowa.
Przed stworzeniem pierwszej kampanii Google Ads warto przeanalizować wtyczkę Google Analytics. Dostarcza ona kluczowych informacji nie tylko pod kątem pozycjonowania treści na Twojej stronie, ale również tworzenia reklam. To dzięki niej dowiesz się, po jakich słowach kluczowych internauci trafiają pod Twój adres www. Te frazy pomogą Ci przygotować kampanie. Do wyboru masz trzy formy reklamy: tekstową, obrazkową oraz wideo. Google oferuje Ci:
Postaw na jedną z nich lub stosuj je zamiennie. Możesz rozpocząć od standardowej kampanii w sieci wyszukiwania. Nad wynikami organicznymi wyświetli ona Twoją stronę główną lub jedną z podstron, zgodnie z Twoim wyborem. Google Merchant skupia się na konkretnych produktach z Twojego sklepu, a kampania remarketingowa polega na śledzeniu plików cookies internautów, którzy wcześniej trafili na Twoją stronę i wyświetlaniu im reklamy w dogodnym momencie.
Na zbliżonych zasadach możesz reklamować się też na Facebooku. Staniesz przed wyborem promowania swoich postów lub produktów. Kampanię możesz prowadzić równocześnie na Instagramie.