E-commerce – jak zacząć?
3 min
3 min
Na skróty
Internet rozwija się gigantycznym tempie. Biznes w internecie traktuje nie tylko jako źródło dodatkowego dochodu, ale jako podstawowe miejsce zarobkowania. Nie może dziwić fakt, że tak wiele osób decyduje się założyć sklepy internetowe. Polacy coraz chętniej kupują bowiem produkty w sieci. Sprawdź, czym dokładnie jest e-commerce oraz jak zacząć własną działalność w tej branży! Poniżej znajdziesz podstawowe informacje na ten temat.
Branża e-commerce to nie jedynie sklepy internetowe, ale cała gospodarka elektroniczna. W tym artykule skupimy się jednak na tych pierwszych. Innymi słowy są to handel elektroniczny, bądź też e-handel. Sklepy internetowe to rodzaje witryn, w których można prowadzić sprzedaż, a także dokonywać zakupów. Pozwalają one również między innymi na przeglądanie asortymentu, oferty, a także dokonywanie płatności za zakupy za pośrednictwem internetu. Jeżeli zdecydujesz się założyć tego typu biznes, będziesz mógł skorzystać z oprogramowania zwanego platformą e-commerce. Dzięki temu nie będziesz musiał znać się na programowaniu stron internetowych, aby móc założyć własny sklep.
Wejść na rynek e-commerce jest stosunkowo łatwo. Sprawia to, że sporo osób decyduje się na taki krok. Aby jednak zakończyło się to powodzeniem, konieczne jest takie prowadzenie sklepu, aby notował on wysoki współczynnik konwersji. Chodzi dokładniej o sprzedaż produktów. Najwięcej sprzedaje się dodatków oraz akcesoriów, książek, filmów, płyt, odzieży, a także multimediów oraz elektroniki. Wybór odpowiedniego rodzaju asortymentu ma zatem kluczowe znaczenie. Warto przed wejściem do biznesu zrobić rozeznanie, co warto sprzedawać. Niekiedy również osoby, które decydują się założyć sklep internetowy, postanawiają zainwestować w niszową branżę. W takim przypadku co prawda nie ma ogólnie dużego zainteresowania produktami, ale konkurencja również jest niewielka. W związku z tym efekt takiej działalności może być naprawdę bardzo dobry. Wszyscy klienci, którzy potrzebują mało popularnych produktów, mogą bowiem odwiedzać właśnie Twój sklep.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie e-commerce
To właśnie od omówionej powyżej decyzji o sprzedaży produktów z konkretnej branży należy zacząć prowadzenie biznesu. Następnie konieczne jest zbadanie obszaru e-commerce, który Cię interesuje. Podejmiesz również decyzje, czy będziesz kupować produkty do sprzedaży, czy też zajmiesz się dropshippingiem. W związku z tym będziesz musiał wybrać rodzaj modelu biznesowego. Zastanowisz się również wtedy, jakie będą koszta, które poniesiesz. We wszystkim pomoże Ci opracowanie biznesplanu. Dzięki niemu wyobrazisz sobie konkretne cele, a także sposób ich osiągnięcia.
Ważną rolę odgrywa również wybranie nazwy dla sklepu internetowego, nazwy firmy i wybór struktury prawnej. Z pewnością trzeba będzie również sprawdzić, czy domena, którą jesteś zainteresowany, jest dostępna.
W dalszej kolejności złóż wniosek o numer NIP. Następnie uzyskasz zezwolenia na prowadzenie działalności oraz licencję. Później pozostaje Ci już tylko wybrać platformę e-commerce i utworzyć swoją witrynę. Jeżeli chodzi o platformę, do dyspozycji masz na przykład:
Gdy sklep zacznie już funkcjonować, pozyskuj produkty, zdobądź klientów i promuj się online. Jeżeli chcesz, aby zajęli się tym profesjonaliści, skorzystać z usług agencji SXO – takiej jak Semcore.
Pamiętaj również o tym, że w internecie dostępna jest ogromna liczba kursów z zakresu tego, jak prowadzić działalność gospodarczą oraz jak prowadzić własny sklep internetowy. W związku z tym możesz relatywnie szybko nabyć sporą wiedzę oraz umiejętności i jednocześnie nie inwestować w tę edukację dużych pieniędzy. Warto zaznajomić się z dostępnymi w sieci materiałami, a także skorzystać z oferty sprawdzonej agencji marketingu internetowego.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.