Etapy planowania budżetu na płatną reklamę w internecie
5 min
5 min
Na skróty
Zanim rozpoczniesz przygodę z marketingiem online, musisz zastanowić się, jakie kanały komunikacji z odbiorcami będą w Twojej branży najskuteczniejsze. Następnie rozpocznij planowanie budżetu. Odpowiednia strategia marketingowa powinna zawierać w sobie również SEO. Dokładnie przemyśl, jakie środki chcesz przeznaczyć na reklamę online. Ostateczna kwota nie może być ani zbyt duża, ani zbyt mała. Postanowiliśmy nieco dokładniej omówić proces opracowywania budżetu, aby każdy przedsiębiorca mógł przygotować własny plan. Gdy dokładnie przeliczysz wszystkie wydatki, będziesz w stanie efektywnie zarządzać swoją kampanią marketingową.
Zacznijmy od prawdopodobnie najpopularniejszej formy reklamy, czyli Google Ads. W tym przypadku planowanie budżetu reklamowego nie jest trudne. Zanim jednak poznasz szczegóły, należy przypomnieć, w jaki sposób działa Google Ads. Najpowszechniejszym sposobem rozliczania kampanii reklamowych jest model CPC (cost per click). Jak to działa? Płacisz tylko wtedy, gdy użytkownik kliknie link wyświetlający się w wyszukiwarce i otworzy Twoją stronę internetową. Pewnie zastanawia Cię, ile to kosztuje? Jedno kliknięcie może oscylować w granicach od kilku do kilkudziesięciu groszy. Koszt przede wszystkim zależy od branży, czyli konkurencyjności konkretnych słów kluczowych. Im więcej witryn chce pozyskać użytkowników za pomocą Google Ads, tym każde kliknięcie będzie droższe. Na szczęście, możesz kontrolować swoje wydatki – to bardzo proste. Budżet Ads ustawisz w panelu administracyjnym, gdzie przygotowujesz treści swoich reklam. Zwróć uwagę na dwie najważniejsze kwestie: maksymalne CPC oraz budżet dzienny. Zanim rozpoczniesz swoją kampanię, Google Ads przedstawi Ci wykres i informacje, jakich mniej więcej efektów możesz się spodziewać. To rozwiązanie sprawia, że planowanie budżetu reklamowego jest proste i przyjemne. Nigdy nie wydasz dostępnych środków zbyt szybko. Na dodatek przypadkowe przekroczenie budżetu jest po prostu niemożliwe.
Jak zaplanować budżet na reklamę? Czy warto rozdzielać środki na różne kanały marketingowe? Odpowiedź jest prosta – tak! Gdy dostępny budżet podzielisz na kilka różnych kanałów, łatwiej będzie Ci je kontrolować. Na samym początku zastanów się nad ogólną kwotą, jaką chcesz przeznaczyć na działania marketingowe. Następnie przydziel środki do poszczególnych kanałów komunikacji z użytkownikami. Jak zaplanować budżet na reklamę krok po kroku dowiesz się nieco później.
Swoje pieniądze możesz zainwestować w takie kanały jak Facebook, Instagram, SEO, treści sponsorowane, czy Google Ads. Każda forma marketingu online jest dobra, wystarczy opracować odpowiednią strategię, która będzie efektywna. Media społecznościowe fenomenalnie sprawdzają się podczas budowania więzi z internautami i tworzeniu silnej społeczności. Za pomocą Facebooka możesz wchodzić w interakcje z odbiorcami, czy tworzyć dialog. Z kolei SEO to bezkompromisowe rozwiązanie dla sklepów i stron internetowych, które chcą budować widoczność w sieci. Wysokie pozycje zwykle przekładają się na większy ruch oraz pozytywnie wpływają na sprzedaż. Także Google Ads umożliwia zwiększenie konwersji i ruchu. Natomiast materiały sponsorowane w formie artykułów idealnie nadają się do budowania wizerunku eksperta – mogą również generować sprzedaż, jeżeli są dobrze napisane. Nie musisz korzystać ze wszystkich rozwiązań, ale pamiętaj, aby docierać do potencjalnych klientów wielokanałowo. Wówczas wyróżnisz się na tle konkurencji i zwiększysz swoje szanse w szalonym wyścigu o potencjalnego klienta.
Niełatwo jednoznacznie określić, jak zaplanować wydatki na reklamę. Można jednak przytoczyć cztery podstawowe kroki znacznie usprawniające ten proces.
Zależnie od tego, jaki biznes prowadzisz, prawdopodobnie będą interesować Cię inne kanały reklamowe. Zastanów się nad wszystkimi rozwiązaniami, o których już wspomnieliśmy. Prawdopodobnie największe efekty uzyskasz poprzez SEO oraz reklamy Google Ads. To popularne, a zarazem skuteczne kanały marketingowe, które doskonale sprawdzają się w świecie online.
Co jest Twoim celem? Zwiększenie sprzedaży, rozpoznawalności, a może wykonanie konkretnego działania (na przykład zapis do listy mailingowej)? Warto nakreślić cele długoterminowe oraz krótkoterminowe. Następnie za pomocą reklamy przejdziesz do ich realizacji.
Jak szybko chcesz osiągnąć swoje założenia? Pamiętaj, że niektóre strategie marketingowe przynoszą efekty dopiero po pewnym czasie. Na przykład pozycjonowanie nawet przy wykorzystaniu ogromnego budżetu, jest skuteczne dopiero po kilku tygodniach. Im szybciej chcesz osiągnąć swoje cele, tym prawdopodobnie konieczne będzie przygotowanie większego budżetu.
Jak zaplanować wydatki na reklamę? W przypadku marketingu w mediach społecznościowych oraz Google Ads już wcześniej dowiesz się, ile kosztować będzie publikacja materiałów sponsorowanych. W przypadku pozycjonowania zapytaj specjalistę SEO o wycenę. Jeśli chcesz zlecić prowadzenie kampanii Google Ads profesjonalistom, także możesz skontaktować się z firmą, aby porozmawiać o cenie takiej usługi. Na ostateczny budżet reklamowy wpływa bardzo wiele zmiennych.
Na jakiej podstawie przygotować budżet Ads lub środki na SEO, bądź reklamę w mediach społecznościowych? Każde przedsiębiorstwo przygotowuje własną strategię, zależnie od potrzeb i oczekiwań. Warto jednak zaznaczyć, że planowanie budżetu reklamowego nie należy do kwestii najprostszych.
Przede wszystkim zwróć uwagę na to, jak wielka jest Twoja firma i na ile możesz sobie pozwolić. Nie możesz wszystkich przychodów przeznaczać na marketing, bowiem jako przedsiębiorca masz jeszcze wiele innych wydatków. Najczęściej stosuje się zasadę, według której pieniądze na działania marketingowe powinny stanowić kilka lub kilkanaście procent osiągniętych zysków.
Postaraj się jednak nie trzymać zbyt sztywno swojego budżetu – powinien być on elastyczny, aby w razie jakichkolwiek zmian, odpowiednio zareagować. Jeżeli będziesz korzystać z odpowiednich kanałów reklamowych, najlepiej z pomocą specjalistów od marketingu, duży budżet powinien przeobrazić się w duże efekty. Jeżeli nie masz pewności co do tego, ile pieniędzy przeznaczyć na promocję marki w sieci, zacznij od małych kwot i badaj efekty. Następnie w miarę możliwości finansowych zwiększaj swój budżet, jeżeli tylko zajdzie taka potrzeba.
W momencie, gdy chcesz zainwestować w pozycjonowanie, planowanie budżetu reklamowego na tę część marketingu online nie powinno być większym problemem. Najlepiej skontaktować się z agencją i ekspertami SEO, którzy przygotują kompleksową wycenę. Od razu dowiesz się, ile będzie kosztować usługa i co wchodzi w jej skład. Warto zaznaczyć, że efekty pozycjonowania są niezwykle trwałe i utrzymują się przez długi czas, nawet jeżeli po kilku miesiącach zrezygnujesz ze współpracy z agencją.
Aby zmaksymalizować efekty, strategię SEO połącz z płatnymi reklamami. Twój budżet Ads także może zostać opracowany przez specjalistów z dziedziny SEM. Podpowiesz ekspertom, jakich efektów oczekujesz i od razu dowiesz się, ile to będzie kosztować. Ostatecznie z drobną pomocą specjalistów oszacujesz dopasowany budżet, aby inwestycja w marketing jak najszybciej przyniosła zwrot.
Jak widzisz, planowanie budżetu reklamowego jest wieloetapowym i złożonym procesem, który w przypadku każdej firmy wygląda inaczej. Nie da się jednoznacznie stwierdzić, ile to „dużo”. Niektórzy przedsiębiorcy wydają na działania marketingowe kilkaset złotych miesięcznie, a inni inwestycje te liczą w dziesiątkach tysięcy, czy nawet setkach tysięcy złotych. Pamiętaj, że warto stosować marketing wielokanałowy budujący świadomość marki w sieci. Co więcej, w ten sposób trafisz do umysłów internautów na stałe, nawet jeżeli nie skorzystają z Twojej oferty. Możesz budować społeczność w mediach społecznościowych, bawić się storytellingiem, czy content marketingiem. Najważniejsze jest to, aby osiągnąć wyznaczony cel.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.