Etykiety Google – jak je zoptymalizować?
5 min
5 min
Na skróty
Google oferuje ciekawe narzędzia, dzięki którym właściciele biznesów mogą w prosty i przejrzysty sposób zaprezentować swoją ofertę oraz inne istotne informacje. Jednym z najważniejszych jest Moja Firma służąca do stworzenia i zarządzania internetową wizytówką. Jej staranne zoptymalizowanie pozwala na zwiększenie widoczności w Google. Proces ten jest wieloetapowy i wymaga skupienia się na kilku ważnych elementach, takich jak etykiety. Jak je dopracować?
Aby optymalizacja etykiet Google była możliwa do przeprowadzenia, najpierw konieczne jest założenie wizytówki firmy. Nie jest to skomplikowane i może zapewnić biznesowi sporo korzyści. Okazuje się, że dla wielu osób firmy dobrze widoczne w Google, zweryfikowane i na bieżąco aktualizujące informacje na swój temat są bardziej wiarygodne. To sprzyja szybszemu podejmowaniu decyzji dotyczących zakupu produktów lub skorzystania z oferowanych usług. Wizytówka Google zapewnia łatwy dostęp do najważniejszych danych, takich jak adres, godziny otwarcia czy telefon. Umożliwia ona potencjalnym klientom nawiązanie kontaktu, zadawanie pytań oraz sprawdzanie opinii.
Każda firma powinna założyć w Google swoją wizytówkę. Daje to szansę na osiągnięcie wysokiej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania i zyskanie większej popularności. Poprzez narzędzie Google Moja Firma można wyróżnić się na tle konkurencji i łatwiej dotrzeć do odbiorców, a więc zdobyć nowych klientów. Dopracowana wizytówka pozwala nie tylko na wzbudzenie zaufania wśród użytkowników, ale również na zbudowanie pozytywnego wizerunku i lojalnej społeczności skupionej wokół swojego biznesu. Taki efekt można uzyskać zarówno poprzez aktualizowanie na bieżąco istotnych danych, jak i poprzez wchodzenie w interakcje z klientami, np. odpowiadanie na ich pytania lub opinie.
Google Moja Firma to narzędzie odpowiednie dla każdego biznesu mającego fizyczną siedzibę i działającego w Internecie (dotyczy to też samej reklamy). Wyróżnia się pewne podmioty, dla których stworzenie własnej wizytówki jest niemal obowiązkowe. To np. gabinety kosmetyczne i fryzjerskie, placówki medyczne, kancelarie prawne, hotele czy punkty gastronomiczne. Wynika to z tego, że podczas wyszukiwania konkretnego biznesu Google bierze pod uwagę aktualną lokalizację użytkownika i pokazuje mu firmy znajdujące się najbliżej. Bez wizytówki trudno odpowiednio wypromować się w swoim regionie.
Zachętą do założenia wizytówki Google dla wielu jest też łatwe zarządzanie informacjami. Można robić to nawet z poziomu smartfona, za pośrednictwem aplikacji. Co ważne, usługa ta jest w pełni darmowa, a stworzenie profilu zajmuje jedynie kilka minut. Poza tym dzięki Google Moja Firma można poprawić swoją widoczność w Google Maps, co zwiększa szanse na odniesienie sukcesu na rynku lokalnym. Aby osiągnąć takie rezultaty, samo założenie wizytówki nie jest wystarczające. Należy ją też w odpowiedni sposób zoptymalizować, w czym pomagają również profesjonalne agencje SEO. Dopracowania wymagają m.in. etykiety.
Etykiety Google w wizytówce to bardzo praktyczna funkcja, pozwalająca na uporządkowanie i zarządzanie informacjami na temat swojego biznesu. Doceniają ją zwłaszcza właściciele firm mających kilka różnych punktów działalności, ale nie tylko wtedy się przydają. Każdy, kto założy wizytówkę w Google Moja Firma, ma możliwość stworzenia do 10 unikalnych etykiet (dla każdego punktu). Ich maksymalna długość to 50 znaków, ale nie mogą zawierać tych niedozwolonych, czyli np. „<” i „>”. W etykietach można za to uwzględnić m.in. przecinki. Aby je wprowadzić, wystarczy wpisać w arkuszu kalkulacyjnym ciąg znaków „%2c”.
Opisywana funkcja służy do grupowania lokalizacji. Etykiety Google mają pośredni wpływ na to, na jakie zapytania wpisywane przez użytkowników w wyszukiwarkę zostanie wyświetlona wizytówka firmy. Z tego względu warto je uzupełnić i dopracować. Dzięki temu zwiększa się prawdopodobieństwo, że potencjalni klienci trafią właśnie do Ciebie, a nie do konkurencji.
Etykiety w Google Moja Firma są opcjonalne. Mimo że zwykle nie są priorytetową kwestią podczas tworzenia wizytówki, ich przygotowanie i optymalizacja na pewno nie zaszkodzą. Za pomocą tej funkcji możliwe jest łatwe wyszukiwanie konkretnej lokalizacji. Ponadto etykiety mogą być wykorzystywane do filtrowania rozszerzeń lokalizacji w Google Ads. Należy pamiętać, że wyniki wyszukiwania etykiety obejmują każdą firmę nią oznaczaną, a także te, które wpisany tekst zawierają w innym polu. Dla przykładu: po wpisaniu do pola wyszukiwania frazy „północna”, w wynikach pojawi się zarówno firma oznaczona etykietą „Polska Północna”, jak i ta mająca siedzibę pod adresem „ul. Północna”.
Dodawanie etykiet nie jest skomplikowane i nie zajmuje dużo czasu. Zakładając, że wizytówka jest już utworzona, wystarczy kilka prostych kroków, aby skorzystać z tej funkcji.
W jaki sposób dobrać etykiety, aby poprawiły widoczność firmy w wyszukiwarce? Wymaga to wzięcia pod uwagę haseł, które umożliwiają użytkownikom trafienie właśnie na nią.
Tworząc i optymalizując etykiety Google, trzeba uwzględnić m.in. rodzaj prowadzonej działalności. Przykładowo, w przypadku firmy oferującej usługi księgowe warto wprowadzić takie opisy jak „profesjonalna księgowość” czy konkretniej „prowadzenie księgowości dużych przedsiębiorstw”. Dobrym pomysłem jest też wykorzystanie etykiet uwzględniających miasto lub województwo, aby ułatwić znalezienie firmy osobom z bliskiej okolicy. To np. „usługi księgowe Lublin”. Gdy okaże się, że wprowadzone etykiety nie do końca się sprawdzają, nic nie stoi na przeszkodzie, aby je usunąć i w ich miejsce wprowadzić inne.
Mianem etykiet często określa się też ustawiane w profilu Google Moja Firma kategorie działalności. Ich dobór musi być bardzo precyzyjny, bo tylko wtedy można mieć pewność, że wizytówka wyświetli się osobom szukającym w danym momencie oferowanych przez Ciebie usług czy produktów. To pozwala na uzyskanie lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania, a tym samym zwiększa szansę na zdobycie nowych klientów. Należy pamiętać, że do każdej kategorii przypisane są dodatkowe funkcje ułatwiające optymalizację wizytówki. Na przykład w przypadku hotelu można dodać liczbę gwiazdek, a gdy jest to salon kosmetyczny, pojawia się opcja dokonywania rezerwacji.
Najpierw należy wybrać kategorię podstawową, która podsumowuje profil działalności firmy. Nie można tworzyć własnych propozycji, dlatego konieczne jest wybranie tej, która najlepiej pasuje do danego biznesu. Jeżeli jest to wizytówka przedsiębiorstwa z oddziałami funkcjonującymi jako oddzielne podmioty, Google zaleca stworzenie dla nich osobnych profili. Podczas poszukiwania właściwej kategorii dodatkowej nie trzeba ograniczać się tylko do jednej. Jednocześnie nie należy przesadzać z ich liczbą, bo nadmiar negatywnie wpłynie na pozycjonowanie wizytówki. Gdy branża jest niszowa, dobór tego typu etykiet niekiedy okazuje się kłopotliwy. W takiej sytuacji warto sprawdzić, jak wygląda to u konkurencji, a następnie wybrać te pozycje, które wydają się najbardziej precyzyjne.
Na poprawę widoczności firmy wpłynie też dopracowanie zakładki ofertowej. Staranne opisanie każdej ze świadczonych usług ułatwia potencjalnym klientom znalezienie wizytówki. Możliwe jest nawet podanie cen czy użycie kluczowych fraz, które szukający najczęściej wpisują w Google. Podczas dodawania usług można korzystać z propozycji, które pojawiają się automatycznie zgodnie z wybraną branżą lub wpisać własne.
Pozycjonowanie firmowej wizytówki w Google to wieloetapowy proces. Mimo że często trzeba poświęcić na to sporo czasu, wysiłek z pewnością się opłaci. Dopracowany pod kątem szczegółów profil w Google Moja Firma jest dobrze widoczny w wyszukiwarce, a to daje duże szanse na zdobycie nowych klientów i przede wszystkim zwiększenie zysków. Przy okazji warto zwrócić uwagę na to, czy informacje podane w wizytówce są spójne z tym, co znajduje się na firmowej stronie internetowej. Optymalizacji wymagają tak naprawdę oba te elementy.