Facebook Debugger – co to takiego?
3 min
3 min
Na skróty
W niektórych sytuacjach treści na stronach internetowych wyświetlają się w nieprawidłowy sposób. Zdarza się, że nie ładują się grafiki lub tekst umiejscowiony jest w nieprzewidzianym do tego miejscu. W przypadku, gdy dzieje się to na portalu Facebook, z naprawieniem błędów może poradzić sobie Facebook Debugger. Co to za narzędzie i kiedy warto po nie sięgnąć?
Zdj 1. Facebook nie zawsze wyświetla treści w taki sposób, jak sobie tego życzymy. Z pomocą przychodzi debuger tego serwisu
Źródło: https://pixabay.com/pl/illustrations/facebook-sieci-spo%C5%82ecznej-sie%C4%87-76532/
Bug w słowniku pojęć internetowych oznacza błąd. Może on być związany z usterką działania witryny internetowej, która zapisała się w pamięci przeglądarki. Niekiedy nawet usunięcie błędu po stronie dostawcy nie sprawi od razu, że na naszym komputerze błąd zostanie automatycznie naprawiony. Konieczny może być proces debugowania.
Debugowanie polega na redukowaniu liczby błędów, które występują w danym oprogramowaniu. To może mieć formę aplikacji, zewnętrznego systemu lub np. witryny internetowej. Proces debugowania dzieli się na pięć etapów:
Procesem debugowania zarządza oprogramowanie zwane debugerem. Co to takiego? Debuger to specjalistyczne oprogramowanie komputerowe (dostępne np. w formie online lub osobnej aplikacji), które służy do automatycznego naprawiania niektórych błędów, które pojawiają się na różnego rodzaju witrynach internetowych. W wielu przypadkach debuger stara się odwzorować ostatnią, poprawną wersję kodu oprogramowania, aby przywrócić prawidłową pracę systemu.
Jednym z popularniejszych debugerów jest Facebook Debugger. To specjalne narzędzie stworzone przez właścicieli tego największego serwisu społecznościowego na świecie. Algorytm Facebook umożliwia szybkie naprawianie, a także wygrywanie problemów z wyświetlaniem zewnętrznych treści w serwisie należącym do spółki Meta. Głównie skupia się wokół wyświetlania treści pod kątem graficznym.
Facebook Debugger ma podwójną funkcję. Po pierwsze – potrafi zdiagnozować problem, który pojawia się w mediach społecznościowych. Szybko zweryfikuje jakie elementy wpływają na brak poprawnego działania treści prezentowanych na Facebooku (np. publikowanych przez Facebook Business Manager albo Facebook Pixel). Druga funkcja to skuteczna naprawa błędów, które związane są niekiedy z nieprawidłową pracą kodu.
Zdj 2. Facebook Debugger jest bardzo prosty w użyciu. Nie wymaga zaawansowanej wiedzy technologicznej
Źródło: https://bigsea.co/wp-content/uploads/2024/04/facebook-debugger-tool-home.png
Facebook Debugger przydaje się przede wszystkim dla osób, które publikują tam zewnętrzne treści. Ułatwia przygotowanie odpowiednich miniaturek, które pojawiają się przy np. udostępnianiu treści reklamowych, kierujących do określonej strony www (na tym polega często marketing na Facebooku).
Narzędzie to świetnie sprawdzi się, jeżeli posiadamy stronę lub konto na Facebooku i chcemy tam promować nasze produkty, sklep internetowy, bloga albo portal. Facebook Debugger pokazuje, w jaki sposób będą wyświetlane treści, a funkcja debugowania ułatwia ich naprawę – jeżeli zajdzie taka potrzeba.
W jaki sposób działa Facebook Debugger? Posiadacz linku przesyła go do analizy za pomocą formularza wskazanego w narzędziu. System pobiera m.in. meta tytuł, meta opis, ikonę i najważniejsze informacje o witrynie na Facebooku. Następnie pokaże jak będą wyświetlały się te informacje w formie podglądu. Jeżeli coś jest nie tak, wystarczy wybrać opcję „Debug”, aby narzędzie naprawiło błędy i problemy.
Dzięki stosowaniu Facebook Debuggera link do strony docelowej będzie wyświetlał się użytkownikom poprawnie. Narzędzie sprawi, że strona zostanie poprawnie zaindeksowana przez algorytmy Facebooka, a także będzie przyjazna i atrakcyjna dla użytkowników. Facebook Debugger ułatwia też czyszczenie pamięci podręcznej platformy, a dzięki temu usprawnia działanie całego serwisu społecznościowego. Warto korzystać regularnie z jego możliwości.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.