Freelancer pozycjoner czy agencja?
4 min
4 min
Na skróty
Jeśli już wiesz, jak ważne jest pozycjonowanie Twojej strony, to zapewne zastanawiasz się nad dostępnymi możliwościami. Jest wiele opcji, z których możesz skorzystać. Jeśli chcesz zainwestować w SEO, musisz zdecydować, komu powierzysz pozycjonowanie sklepu lub strony internetowej. Współpracę możesz rozpocząć z freelancerem lub agencją. Te dwa rozwiązania mają swoich przeciwników, jak i zwolenników. Kto będzie lepszy i dlaczego? Poznaj wszystkie najważniejsze argumenty przemawiające za każdą opcją.
Zanim dowiesz się, jakiej firmie najlepiej zlecić pozycjonowanie, zwróć uwagę na aspekty, które musisz zweryfikować. Żeby dowiedzieć się tego, gdzie wybrać SEO, należy zdawać sobie sprawę z elementów, jakie muszą być sprawdzone przed podpisaniem umowy, ale warto też znać plusy i minusy konkretnych rozwiązań. Aktualnie zarówno agencji, jak i freelancerów nie brakuje. Wiele osób określa samych siebie jako specjalistów, podobnie jak niejedno przedsiębiorstwo przedstawiając własny zespół, mówi o gronie doświadczonych profesjonalistów. Gdzie wybrać SEO? Firm (agencji i freelancerów) możesz szukać na różnych grupach w mediach społecznościowych, które tematycznie są związane z pozycjonowaniem. To rozwiązanie wydaje się mało profesjonalne, ale jest skuteczne. Dlaczego? Nie każda firma zajmująca się SEO jest w stanie wypozycjonować dowolną stronę internetową. W niektórych branżach potrzeba naprawdę ogromnej wiedzy oraz ekspertów, aby poruszyć wykresy odpowiedzialne za pozycję fraz kluczowych, wzmożyć ruch organiczny na stronie. Gdzie wybrać SEO? Swoje poszukiwania możesz poszerzyć o portale, gdzie publikuje się oferty zleceń. Choć powstały głównie dla freelancerów, nierzadko znajdziesz tam również agencje SEO. W swoim zleceniu przedstawisz wszystkie wymagania oraz budżet, więc jako odpowiedź otrzymasz propozycję tych firm, które są realnie zainteresowane współpracą. Tym prostym sposobem nie stracisz swojego cennego czasu.
Zastanawiając się nad tym gdzie wybrać SEO,, warto też wykonać własny research. Poszukaj różnych firm w internecie, zapoznaj się z ich ofertami oraz sposobem działania. Pamiętaj, że agencja SEO, czy freelancer SEO, wcale nie muszą znajdować się w Twojej okolicy (np. w tym samym mieście). Aby pozycjonować Twoją stronę internetową, wystarczy rozmowa online lub poprzez telefon, gdzie przedstawisz wszystkie najważniejsze kwestie. Osobiste spotkanie w biurze przy kawie bardzo często jest zbędne. Zarówno agencja SEO, jak i freelancer pracują zdalnie, z własnej siedziby, pozycjonując stronę internetową. Dowiedz się jakie są warunki umowy, porównaj koszty pamiętając, że bardzo niska cena powinna wzbudzić Twoje podejrzenia. Profesjonalne SEO kosztuje.
Gdy znajdziesz już kilku freelancerów SEO, zapytaj ich o wycenę oraz strategię pozycjonowania dla Twojej domeny. Dowiedz się również, ile czasu poświęci Ci każdy wolny strzelec w ramach proponowanej usługi. Niestety w internecie możesz trafić na wielu freelancerów SEO, którzy obiecują doskonałe efekty w krótkim czasie. W dodatku oferują bardzo atrakcyjne ceny, wręcz nierealne. Później okazuję się, że taki specjalista ma pod swoją opieką wiele innych serwisów i nie jest w stanie zająć się wszystkim jednocześnie na tyle, aby zapewnić klientom efekty. Szukając odpowiedniej osoby do współpracy poproś o kilka przykładów projektów realizowanych w przeszłości. Dzięki temu sprawdzisz to, jak freelancer radził sobie w praktyce. Uważaj na samozwańczych specjalistów, którzy tak naprawdę dopiero rozpoczynają przygodę z pozycjonowaniem. Takie osoby często dopiero uczą się wielu działań i mogą popełnić błędy, których naprawa będzie kosztowała dużo czasu i pieniędzy. Jeśli zdecydowałeś się na freelancera, to dodaj do umowy klauzulę, która dotyczy Black Hat SEO. Część freelancerów stosuje zabronione przez Google praktyki. Dzięki nim można szybko wypozycjonować stronę, ale gdy tylko Google wykryje nieuczciwe działania, to nałoży na witrynę kare. Dlatego w umowie powinien być zapis zabezpieczający. Jeśli freelancer będzie stosował niedopuszczalne metody, będzie musiał Ci wypłacić spore odszkodowanie. To zabezpieczenie, które nie tylko uchroni Cię przed takimi działaniami. W razie naruszenia, będziesz miał odpowiednie środki, aby przywrócić swoją stronę na najwyższe wyniki, albo też założyć nową witrynę i zainwestować w jej pozycjonowanie.
Szukając odpowiedniego fachowca, zachowaj szczególną uwagę. Freelancer, który jest odpowiedzialny i ma doświadczenie, naprawdę potrafi osiągać dobre wyniki. Jednak sam wybór dobrego, samodzielnego copywritera jest bardziej czasochłonny i wymaga o wiele więcej etapów weryfikacyjnych.
Freelancer SEO najlepiej sprawdza się w przypadku małych stron internetowych oraz sklepów. Takie witryny posiadają stosunkowo niewiele podstron do optymalizacji, więc jedna osoba zajmująca się pozycjonowaniem może bez żadnych przeszkód pracować, monitorując pozycję w wyszukiwarce, ruch organiczny oraz konwersję. Nieco trudniej jest freelancerowi SEO zająć się naprawdę rozbudowaną witryną, gdzie znajdują się tysiące produktów lub podstron. Dlatego freelancerzy nie są polecani właścicielom sklepów internetowych.
Alternatywą dla freelancera może być agencja SEO. Takie przedsiębiorstwa zatrudniają wielu specjalistów odpowiedzialnych za pozycjonowanie, którzy każdego dnia optymalizują strony internetowe, tworzą content oraz pozyskują linki. Decydując się na agencję SEO, swoją witrynę powierzasz prawdziwym profesjonalistom. Oczywiście przed podpisaniem umowy dokładnie sprawdź, z kim rozpoczynasz współpracę. Istnieją lepsze i gorsze agencje SEO. Warto zdecydować się na taką, która zadba o wiele aspektów związanych z pozycjonowaniem. Dlatego warto inwestować we współpracę z firmą, która zatrudnia specjalistów z różnych dziedzin: SEO, UX, SXO.
Agencje SEO zajmą się pozycjonowaniem niemal każdej strony internetowej, bez względu na rozmiar. To rozwiązanie idealne dla małych, średnich oraz dużych sklepów, witryn wizytówek, czy portali online. Zaletą tego rozwiązania w porównaniu do freelancera jest nieco bardziej profesjonalne podejście do pozycjonowania. Każdy etap SEO wykonują pracownicy agencji – zadania nie są zlecane zewnętrznym partnerom. Dzięki temu firma dokładnie wie, co robi i jakie kroki musi podjąć w najbliższej przyszłości, aby wyniki pozycjonowania były dla klientów satysfakcjonujące.
Bardzo często agencje poza specjalistami SEO składają się także z obszernych działów obsługi klienta. Dzięki temu, poza pozycjonowaniem, firmy mogą edukować swoich klientów, aby przedsiębiorcy mogli lepiej radzić sobie z marketingiem online. Natomiast freelancer zwykle nie posiada tyle czasu, aby udzielać swoim klientom dobrych rad, czy krótkich szkoleń.
Być może freelancer okaże się strzałem w dziesiątkę dla Twojej strony internetowej, ale to ryzykowne rozwiązanie. To zależy głównie od tego, na jakiego specjalistę trafisz. Freelancer, który sam tworzy treści, edytuje kod, modyfikuje zawartość strony, a przy tym pozyskuje linki, ma naprawdę sporo pracy, a do tego potrzebuje specjalistycznej wiedzy.
Agencja SEO zajmie się Twoją stroną internetową kompleksowo, bez względu na to, jaki typ biznesu prowadzisz. Oddasz się w opiekę wykwalifikowanych ekspertów, którzy posiadają ogromne, wieloletnie doświadczenie w branży. Co więcej, z pomocą agencji zdecydowanie łatwiej będzie Ci rozbudować stronę internetową, bowiem w jej gronie praktycznie zawsze znajdują się osoby, potrafiące projektować i modyfikować platformy sklepowe, czy witryny wizytówki.
Pozycjonowanie poprzez freelancera i agencję to usługi, które bardzo często różnią się ceną. Wolny strzelec działający sam, zwykle oferuje nieco mniej niż kompleksowe przedsiębiorstwo zajmujące się marketingiem online, więc koszt współpracy z freelancerem jest po prostu niższy. To, jakiego usługodawcę ostatecznie wybierzesz, należy tylko i wyłącznie do Ciebie. Jeśli decydujesz się na agencję, to zobacz naszą ofertę!
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.