Sukces sklepu WWW zależy od wielu czynników, a jednym z kluczowych jest realizacja zamówień zgodnie z oczekiwaniami klientów. Dopracowanie kwestii związanych z logistyką, magazynowaniem i dostarczaniem produktów przekłada się na lepsze wyniki – powtórne zakupy. Pomóc Ci w tym może usługa o nazwie fulfillment. Sprawdź, na czym to polega.
Co to jest fulfillment?
To nowoczesny model logistyczny, który może być idealnym rozwiązaniem dla Twojego biznesu online. Oznacza outsourcing w zakresie usług logistycznych. W ramach współpracy z firmą, która realizuje takie usługi, otrzymujesz dostęp do powierzchni magazynowej, nowoczesnego sprzętu oraz doświadczonego personelu, który odpowiada za całość procesów biznesowych począwszy od produkcji towaru, przez dostarczenie go do magazynu, aż po dostawę do klienta. Na podobnych zasadach możesz korzystać, np. z usług biura rachunkowego. Po prostu część działalności przedsiębiorstwa jest realizowana przez zewnętrzne podmioty, co usprawnia wykonywanie zadań wymagających eksperckiej wiedzy.
Wartość tego rynku regularnie wzrasta, co wynika ze zwiększonego zainteresowania zakupami online. Zerknij na poniższą grafikę. Zdaniem analityków wartość rynku podwoi się w ciągu kilku najbliższych lat.
Popularność tego rozwiązania nie jest oczywiście przypadkowa. Korzystanie z tej usługi ma wiele zalet. Oto kilka, które mogą mieć szczególne znaczenie:
Skalowalność – sprzedaż w Twoim sklepie może rosnąć bardzo dynamicznie. Jeśli realizujesz zamówienia wewnętrznie, możesz mieć problem z podołaniem im, kiedy dojdzie do szybkiego wzrostu. Tymczasem dzięki fulfillment możliwa jest skalowalność, czyli dostosowanie zasobów do potrzeb biznesu. To jedynie kwestia zmiany warunków umowy.
Wyższa jakość usług – jeśli wybierzesz sprawdzonego operatora, z pewnością zapewnisz klientom doskonałą obsługę. Takie firmy korzystają z nowoczesnych rozwiązań i mają dopracowane procesy, które składają się na realizację zamówień. Poza tym perfekcja jest konieczna w ich działalności, aby mieli klientów.
Niższe koszty – nie musisz mieć własnego magazynu czy go wynajmować, zatrudniać pracowników do obsługi zamówień. W ramach współpracy płacisz jedną fakturę zależną od zakresu wykonanych usług. Tymczasem w tradycyjnym modelu możesz ponosić takie same koszty przy bardzo różnej skali zamówień.
Wejście na zagraniczne rynki – dzięki fulfillment stało się to zdecydowanie łatwiejsze. Organizacja dostaw do klientów w różnych krajach nie jest już tak ogromnym wyzwaniem.
Fulfillment dla ecommerce – z jakich składa się etapów?
Ten model współpracy składa się z kilku faz. Każdy z etapów wymaga optymalizacji, aby osiągnąć oczekiwane rezultaty. Te fazy są następujące:
Przyjmowanie zapasów – towary mogą pochodzić od firmy trzeciej, innego działu przedsiębiorstwa lub magazynu.
Przechowywanie zapasów – towary są natychmiast wydawane, albo wysyłane do krótko- lub długoterminowego przechowywania.
Przetwarzanie zakupów – czynności związane z kompletacją i pakowaniem produktów dla każdego nowo otrzymanego zamówienia.
Kompletowanie zamówień – zespół lub zautomatyzowane roboty magazynowe wybierają produkty z magazynu zgodnie z instrukcjami zawartymi w liście przewozowym.
Pakowanie – materiały do pakowania są wybierane przez zespół lub zautomatyzowane roboty, aby osiągnąć najniższy iloczyn długości, szerokości i wysokości paczki.
Wysyłka – zamówienie jest przekazywane do wysyłki.
Dostawa – trasy wysyłkowe często obejmują więcej niż jednego przewoźnika, np. z tego względu, że dana firma nie dociera do określonego kraju czy jego części.
Przetwarzanie zwrotów – rozpoczyna się od dołączenia materiałów wysyłkowych i etykiety zwrotnej do pierwotnego zamówienia klienta. Przetwarzanie obejmuje kontrolę jakości i odpowiednie sortowanie zwróconych produktów.
Jak widzisz, fulfillment może obejmować cały proces realizacji zamówień, łącznie z obsługą zwrotów. Dzięki temu Twoja firma skupi się na innych zadaniach.
Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.