Funkcje, które powinna mieć platforma SaaS do prowadzenia sklepów internetowych
5 min
5 min
Na skróty
Jednym z wyborów, które muszą podejmować startujący w świat e-commerce, jest wybór platformy SaaS. Dlaczego to takie ważne? Choćby dlatego, że konkurencja na rynku nie tylko nie śpi, ale także prężnie się rozrasta. Dzisiaj to, co oferuje sklep internetowy, to tak naprawdę ułamek sukcesu. Znacznie większe znaczenie mają poszczególne funkcje e-sklepu, które zwiększają sprzedaż, przyciągają klientów, a przede wszystkim – ułatwiają zarządzanie biznesem. O jakich funkcjach mowa? Podpatrzyliśmy ofertę jednej z platform SaaS dla e-commerce – Selly.pl i poniżej przedstawiamy Ci najważniejsze z nich.
Osiągnięcie sukcesu w handlu internetowym dziś jest prawie niemożliwe, jeśli swój biznes chcesz opierać wyłącznie na ofercie sklepu. Tym, co może Cię wyróżnić na tle licznej konkurencji i sprawić, że sklep internetowy będzie przynosił zysk, jest jego wnętrze czyli funkcje, które ułatwiają całą zabawę. Wybraliśmy aż 8 takich funkcji, dzięki którym możesz osiągać sukcesy i zostawić konkurencję daleko w tyle.
Dobra optymalizacja SEO (Search Engine Optimization) każdej strony internetowej sprawia, że jest ona widoczna w wynikach wyszukiwania i zajmuje w nich wysokie pozycje. Dzięki temu użytkownicy internetu szukając w sieci konkretnych usług czy produktów od razu trafiają na Twoją stronę internetową, stając się Twoim potencjalnym klientem.
Optymalizacja SEO sklepu internetowego jest szczególnie istotna w e-commerce, gdzie konkurencja jest ogromna, a potencjalni klienci szukają interesujących ich produktów właśnie za pomocą wyszukiwarki. Dlatego platforma SaaS, na której jest zbudowany e-sklep, musi oferować jego właścicielowi kompleksowe narzędzia i funkcje SEO, które maksymalnie uwidocznią sklep w internecie. Co jest kluczowe w optymalizacji SEO sklepu internetowego?
Słowa kluczowe są tak naprawdę podstawą skutecznej optymalizacji, ponieważ potencjalni klienci używają ich wyszukując w internecie usługi lub produkty. Platforma SaaS powinna więc umożliwiać proste identyfikowanie i wdrażanie odpowiednich słów kluczowych na stronie e-sklepu, w tytułach, opisach produktów czy w meta tagach, dzięki czemu szanse na wyższą pozycję w wyszukiwarce rosną.
Wszystkie treści na stronach internetowych, w tym również w e-sklepach, muszą być unikalne i nieść pewną wartość dla użytkownika. Jednak równie ważna, co jakość treści, jest ich optymalizacja pod kątem SEO. Każdy opis produktu, artykuł na firmowym blogu, opis kategorii czy inna treść na stronie internetowej firmy lub sklepu internetowego powinny bazować na słowach kluczowych. Takie działanie oraz regularne prowadzenie bloga czy publikowanie wartościowych treści w postaci np. poradników przyciągnie więcej ruchu na stronę sklepu internetowego, powiększając grono potencjalnych klientów.
Struktura URL czyli adres www każdej strony, to kolejny punkt do optymalizacji SEO. Dobrze przygotowany i zoptymalizowany adres URL ułatwia użytkownikowi nawigację po sklepie internetowym, ale również – pozwala robotom wyszukiwarki lepiej zrozumieć strukturę strony. Dlatego platforma SaaS do budowy sklepu internetowego powinna oferować również funkcję tworzenia przyjaznych dla SEO adresów URL, które zawierają słowa kluczowe i są łatwe do indeksowania przez wyszukiwarki.
Dobre praktyki SEO przy optymalizacji sklepów internetowych wymagają, aby każda strona miała właściwy tytuł oraz opis (meta description). Te elementy są niezbędne dla robotów wyszukiwarek, przy ocenie zawartości strony. Warto, aby one również były unikalne i zawierały odpowiednie słowa kluczowe, ponieważ ma to wpływ na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.
Szybkość ładowania strony to kolejny czynnik rankingowy, który ma wpływ na pozycję sklepu internetowego w wynikach wyszukiwania. Platforma SaaS powinna zapewnić więc optymalizację wydajności strony (w tym kompresję obrazów, minimalizację kodu CSS i JavaScript czy wykorzystanie cache’owania), aby strona ładowała się szybko i sprawnie.
Responsywność strony internetowej oznacza, że niezależnie od urządzenia, na którym jest ona wyświetlana, dopasowuje się do wyświetlacza i po prostu – wyglądając dobrze spełnia swoją funkcję. Dziś coraz więcej użytkowników internetu przegląda strony na urządzeniach mobilnych, dlatego responsywna strona internetowa to warunek konieczny. Platforma do tworzenia sklepów internetowych musi oferować responsywne szablony stron, zapewniające optymalne wyświetlanie i użytkowanie sklepu internetowego na każdym urządzeniu.
Kolejna funkcja istotna podczas wyboru platformy SaaS dla sklepu internetowego to model płatności. Wyborem idealnym będzie platforma, która nie pobiera prowizji od wartości sprzedaży, co pozwala właścicielowi sklepu lepiej planować budżet i zachować marżę zysku w całości dla siebie. Taką opcję oferuje na przykład platforma Selly.
Platforma SaaS dla sklepów internetowych powinna umożliwiać także integrację z systemami zewnętrznymi, które są niezbędne do pełnej obsługi sklepu internetowego. Mowa tutaj na przykład o hurtowniach, systemach płatności, CRM, czy innych. Dzięki tej funkcji właściciel sklepu internetowego automatyzuje większość procesów i może skupić się na tym, co najważniejsze – na prowadzeniu biznesu.
Takie możliwości oferuje na przykład platforma SaaS Selly, która umożliwia swoim klientom integrację z różnymi operatorami płatności – w tym również z zagranicznymi (np. Stripe), integrację z dowolną hurtownią, z kurierami oraz brokerami (np. Furgonetka), a także łatwe zarządzanie plikami produktowymi do reklam w Google Ads czy Meta Ads.
Nie tylko asortyment e-sklepu przyciąga klientów. Ważny jest także wysoki poziom obsługi klienta, na który składa się choćby obsługa zamówień, powiadomienia o statusie realizacji zamówienia, zarządzanie zwrotami czy inne elementy obsługi posprzedażowej. Platforma SaaS Selly oferuje dodatkowo możliwość stworzenia subskrypcji dla klientów e-sklepów, co również jest elementem obsługi klienta i wpływa na ogólny odbiór zakupów w konkretnym sklepie internetowym. Automatyzacja tych zadań to kolejna funkcja idealnej platformy SaaS, dzięki której właściciel sklepu internetowego może podnieść satysfakcję klientów i sprawić, że w przyszłości zrobią oni zakupy w jego e-sklepie ponownie.
Zdolność szybkiej adaptacji do nowych warunków i możliwość rozszerzenia działalności to klucz do przetrwania w e-świecie, w którym konkurencja stale rośnie a trendy zakupowe zmieniają się z dnia na dzień. Dlatego platforma SaaS do tworzenia i zarządzania sklepem internetowym powinna dawać właścicielowi e-biznesu możliwość skalowania i uelastyczniania biznesu tak, aby w każdym momencie był dopasowany do dynamicznego świata e-commerce. Przejdźmy do szczegółów – o jakie dokładnie funkcje chodzi?
Elastyczna platforma SaaS to na przykład narzędzia do personalizacji oferty (filtrowanie produktów, rekomendacje, indywidualne promocje) oraz łatwe dostosowywanie wyglądu sklepu internetowego, czyli edytory CSS i HTML, duży wybór darmowych szablonów oraz tych z segmentu premium lub stworzonych według indywidualnych potrzeb, narzędzia do projektowania UI/UX. Dzięki nim właściciel sklepu internetowego może wyposażyć swój e-sklep w atrakcyjny interfejs, dopasować prezentację oferty do potrzeb i zainteresowań klientów, zwiększając ich lojalność a w dłuższej perspektywie – generując większe przychody ze sprzedaży produktów lub usług. Tę możliwość daje platforma e-commerce Selly, która udostępnia swoim klientom zaawansowane funkcje AI w miejscach, gdzie potrzebują oni realnego wsparcia – przy tworzeniu opisów produktowych, w chacie z klientem, jako inteligentna wyszukiwarka wewnątrz sklepu. Dodatkowo w Selly masz dostęp także do kodu szablonu graficznego, dzięki czemu przy pomocy developera możesz wprowadzać modyfikacje wyglądu e-sklepu samodzielnie.
Skalowalność platformy SaaS, czyli zdolność do obsługi rosnącej liczby transakcji, użytkowników i danych bez utraty wydajności jest równie ważna, co jej elastyczność. Każdy sklep internetowy przekona się o tym zwłaszcza w okresach zwiększonego ruchu na stronie, takich jak Black Friday czy święta. Skalowalna infrastruktura platformy SaaS, zdolna do obsługi dużej liczby jednoczesnych połączeń oraz szybkiego przetwarzania danych, jest niezbędna do zapewnienia płynnej pracy sklepu. Sklepy internetowe w Selly korzystają z super szybkich, stabilnych serwerów, dzięki czemu mogą obsługiwać dużą ilość zleceń bez obaw o funkcjonowanie sklepu. Ponadto, zaawansowane mechanizmy zabezpieczeń chronią przed cyberatakami i zapewniają ochronę danych klientów oraz transakcji.
Ostatnie ważne funkcje, które powinna zapewniać platforma SaaS, to wsparcie w rozwiązywaniu problemów technicznych oraz dostęp do materiałów edukacyjnych. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz przygodę z e-handlem, czy jesteś już doświadczonym przedsiębiorcą, te możliwości są nieocenione w efektywnym zarządzaniu sklepem internetowym.
Teraz już wiesz, że wybór platformy SaaS dla sklepu internetowego to decyzja, która może zaważyć na sukcesie całego przedsięwzięcia. Od możliwości i funkcjonalności platformy zależy nie tylko to, jak ostatecznie będzie się prezentować wizualnie Twoja oferta na stronie sklepu. Platforma SaaS powinna przede wszystkim zapewnić Ci ciągłość biznesu, podnosząc jego widoczność w sieci, utrzymując ciągłość ruchu nawet w najgorętszych okresach oraz wspierać Cię w obsłudze klientów tak, aby chętnie wracali do Ciebie w przyszłości. Jedną z takich platform jest Selly.pl, która oferuje kompleksowe rozwiązanie, spełniające wszystkie te wymagania, stanowiąc solidną podstawę dla każdego przedsiębiorstwa chcącego odnieść sukces w świecie e-commerce.