Na skróty
Coraz więcej podmiotów działających w Internecie inwestuje w swoje sklepy internetowe. Sprzedaż przy pomocy platform online jest wygodna i zwiększa możliwość dotarcia do nowych grup odbiorców. Nie każdego stać jednak na dedykowany system, stąd wiele osób stawia na gotowy sklep internetowy. Czy warto korzystać z takiego szablonu? Jakie są przykłady najpopularniejszych systemów do stawiania e-sklepów?
Zdj 1. Sklep internetowe można stworzyć na bazie własnego systemu lub gotowej platformy
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/online-e-commerce-zakupy-internet-6817350/
Sklep internetowy umożliwia sprzedaż produktów lub usług online. Nie wymaga stacjonarnej siedziby, posiadania stanowisk kasowych czy rozbudowanego działu bezpośredniej obsługi klienta. Właściwie wystarczy tylko dobrze wykonana strona internetowa (spełniająca wymogi SXO, czyli SEO i UX) oraz magazyn na towar.
Przedsiębiorcy mogą zlecić wykonanie platformy e-commerce od podstaw. W takim przypadku webdeveloperzy tworzą indywidualnie skrojony system płatności, zaprojektowany od podstaw sposób dokonywania zakupów (np. realizacji zamówienia od strony koszyka) i dopasowany do potrzeb klientów szablon. Wszystko musi być przygotowane od A do Z, łącznie z bazowym kodem takiej strony internetowej.
Gotowy sklep internetowy to już trochę inny system działania. Opiera się na ogólnodostępnych, płatnych lub darmowych szablonach. Ma przygotowany system płatności i mechanizm obsługi zamówienia produktu. Najpopularniejsze tego rodzaju platformy e-commerce to WooCommerce (oparty na WordPressie), PrestaShop, Shoper, Wix. Platformy te często określa się mianem sklepów internetowych typu SaaS.
Gotowe rozwiązania e-commerce wiążą się z wieloma zaletami, ale także mają kilka wad, które utrudniają wykorzystanie np. przy większych projektach. Co warto wiedzieć o możliwościach i ograniczeniach tego typu systemów? Jakie są zalety gotowych sklepów internetowych?
Warto pamiętać, że gotowy sklep internetowy ma także wady. Jakie? To przede wszystkim ograniczona funkcjonalność, brak możliwości zbudowania od podstaw systemu zarządzania towarem czy modułowość, która niekiedy uniemożliwia zaimplementowanie rozwiązań, na których nam zależy. Problemem może być też fakt, że ewentualna awaria globalna systemu może uniemożliwić działanie naszego sklepu, a na rozwiązanie problemu trzeba będzie poczekać.
Zdj 2. Gotowe systemy e-commerce posiadają już stabilny system płatności
Źródło: https://pixabay.com/pl/photos/e-commerce-zakupy-karta-kredytowa-2607114/
Gotowe sklepy internetowe to świetne rozwiązanie dla osób, które zaczynają sprzedaż w Internecie, nie posiadają dużego budżetu na realizację projektu i nie muszą zarządzać bazą kilkuset produktów. Skorzystanie z szablonów na platformach e-commerce umożliwia również dużo szybszy start. Bardziej zorientowani użytkownicy są w stanie postawić sklep np. na WooCommerce samodzielnie, posiłkując się poradnikami dostępnymi w sieci. Mówimy tu oczywiście o podstawowych sklepach.
Z kolei właściciele dużych biznesów, którym zależy na specjalnym oprogramowaniu skorelowanym z całym działaniem firmy powinni raczej poszukać wykonawcy dedykowanego rozwiązania. Gotowe rozwiązania nie zawsze będą współpracowały z systemem faktoringu czy spełnią nasze oczekiwania pod względem charakterystyki obsługi klienta.
Warto już na starcie założyć jak będzie wyglądał rozwój sklepu. Jeżeli masz plany dużej ekspansji swojej marki, nie musisz od razu startować od systemu dedykowanego. Dobrym sposobem jest założenie sklepu na platformie SaaS i stopniowa realizacja indywidualnie opracowywanego e-commerce. To duża oszczędność pieniędzy i sposób na stabilny rozwój.
Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.