Na skróty
Osoby zajmujące się na co dzień pozycjonowaniem i optymalizacją stron www pracują na różnych stanowiskach. Jednym z nich jest Head of SEO. Specjalista przedstawiający się tym tytułem ma odpowiedzialne zadanie, ponieważ kieruje całym działem SEO i weryfikuje jego działania. Co dokładnie należy do jego obowiązków? Jakimi kompetencjami trzeba się wykazać, aby objąć takie stanowisko?
Jak już zostało wspomniane, Head of SEO stoi na czele całego działu SEO i kieruje jego zadaniami. Bezpośrednio nadzoruje on działania pozycjonerów pracujących na innych stanowiskach, takich jak np. SEO Web Developer, Copywriter SEO czy Specjalista SXO (SEO oraz UX). Przydziela on konkretne zadania poszczególnym osobom i weryfikuje efekty ich pracy.
Head of SEO jest odpowiedzialny za przygotowanie strategii swojego oddziału, a dodatkowo opracowuje kwartalne i roczne cele do realizacji. Jest on liderem i w pracę angażuje się na kilku różnych poziomach: strategicznym, operacyjnym oraz taktycznym. Nierzadko osoba na takim stanowisku odpowiada za zapewnienie szkoleń dla pracowników należących do zespołu czy udzielanie cennych wskazówek. Dba o to, aby podejmowane działania były zgodne z celami biznesowymi i wymaganiami konkretnych klientów. Mimo że Head of SEO kojarzy się przede wszystkim z agencjami marketingowymi, coraz częściej jest zatrudniany także w wielu innych firmach, w ich wewnętrznym dziale marketingowym.
Osoba, która pracuje jako Head of SEO, na co dzień planuje i egzekwuje wykonanie działań powierzonych pracownikom działu SEO. Odpowiada też za przygotowanie specyfikacji i wytycznych dotyczących optymalizacji treści, a także analizuje ich efektywność. Bardzo istotną rolę w przypadku tego typu stanowisk odgrywa współpraca, nie tylko z osobami pracującymi w tym samym dziale, ale często również z innymi zespołami firmy.
Head of SEO stale monitoruje wyniki i w razie potrzeby wdraża inicjatywy, które mają je poprawić. Zdarza się, że regularnie spotyka się lub kontaktuje w inny sposób z klientami firmy w celu omówienia szczegółów strategii czy wprowadzenia modyfikacji. Osoba ta niekiedy przeprowadza analizy i testy A/B, monitoruje działania konkurencji, a ponadto śledzi trendy w branży SEO.
Podstawowe kompetencje, jakie powinien mieć Head of SEO, są oczywiście związane bezpośrednio z wiedzą i umiejętnościami niezbędnymi w branży SEO. Ważna jest więc znajomość zagadnień dotyczących pozycjonowania, optymalizacji stron www, link builidingu czy copywritingu. Oprócz tego wymagane jest doświadczenie z różnego rodzaju narzędziami, takimi jak Senuto, Google Analytics, Screaming Frog, Semstorm itp., a także śledzenie zmian algorytmów Google i nowych trendów w wyszukiwarkach. Zwykle od potencjalnych kandydatów na tego typu stanowisko wymagana jest również wiedza z zakresu budowy stron internetowych i języków kodowania, takich jak HTML, CSS czy JavaScript.
Ze względu na zakres obowiązków, osoba pracująca jako Head of SEO nie może mieć problemów z kierowaniem pracą swojego zespołu i przydzielaniem odpowiednich zadań jego poszczególnym członkom. Istotną rolę odgrywa tu umiejętność planowania i wdrażania projektów SEO, zarządzania pracownikami i egzekwowania działań. W pracy Head of SEO bardzo przydaje się również:
Przeglądając ogłoszenia, zwykle pojawia się informacja, że od kandydatów wymagane jest minimum kilkuletnie doświadczenie w obszarze SEO. Przeważnie nie pojawia się wzmianka dotycząca ściśle określonego wykształcenia i związanego z tym tytułu. W branży SEO istotną rolę odgrywa przede wszystkim dobra znajomość jej wszystkich aspektów.
Trudno precyzyjnie określić zarobki Head of SEO, ponieważ tak jak w przypadku innych stanowisk z tej branży, dużo zależy od stażu pracy, konkretnego zakresu obowiązków, a nawet miasta. Najczęściej pensja wynosi znacznie więcej niż 2-3 tysiące złotych. Średnie zarobki to 5-10 tysięcy złotych, choć są też osoby otrzymujące wynagrodzenie przekraczające nawet 20 tysięcy złotych (podane kwoty są kwotami netto). Według danych na najwyższe pensje mogą liczyć specjaliści SEO z takich miast jak Warszawa, Poznań czy Kraków.
Ponieważ Head of SEO musi mieć przynajmniej kilkuletnie doświadczenie w branży, aby objąć tego typu stanowisko, zwykle trzeba się uzbroić w cierpliwość. Najczęściej w tym zawodzie pracują osoby, które rozpoczęły przygodę z SEO jako pracownicy niższego szczebla, przykładowo Copywriter SEO, Młodszy specjalista czy Specjalista SEO. Stopniowo zdobywały one kolejne ważne umiejętności i kompetencje, poszerzając przy tym swoją wiedzę z zakresu optymalizacji stron internetowych.
Nie ma wątpliwości co do tego, że Head of SEO doskonale zna branżę i aktualnie obowiązujące w niej trendy, a także dostępne narzędzia. Istotną rolę odgrywają tu również umiejętności analityczne czy odpowiednia ocena ryzyka podczas wdrażania kolejnych działań i zmian. Osoba zajmująca tego typu stanowisko musi wiedzieć, jaką strategię podjąć razem z całym zespołem, aby przyniosła oczekiwane rezultaty. Dla pracodawców duże znaczenie mają ponadto umiejętności komunikacyjne. Head of SEO wie, jak porozumiewać się ze swoimi współpracownikami, osobami z innych działów firmy, a także samymi klientami.
Aby zyskać szansę na awans i objąć takie stanowisko, warto stawiać na własny rozwój. Różnego rodzaju kursy i szkolenia, nie tylko z zakresu SEO, ale i zarządzania pracownikami, często okazują się bardzo pomocne. Nie należy zniechęcać się porażkami czy problemami, ponieważ te pojawiają się na każdym szczeblu kariery. Head of SEO to osoba doświadczona, dla której branża SEO nie skrywa tajemnic. Powinna ona też być wsparciem dla całego zespołu, którego pracę nadzoruje. Dobre umiejętności organizacyjne i zarządzania czasem to coś, co z pewnością ułatwi wykonywanie codziennych obowiązków. Często w ogłoszeniach o pracę pojawiają się wzmianki o tym, że doświadczenie np. w zarządzaniu zespołem jest tylko mile widziane. Niemniej taka umiejętność z pewnością zwiększa szanse kandydata na otrzymanie wymarzonego stanowiska i warto o tym pamiętać.
W ciągu ostatnich lat branża SEO znacząco się zmieniła. Dawniej istotniejszą rolę odgrywała automatyzacja procesów, obecnie wszystko skupia się wokół umiejętności i wiedzy pracowników. Head of SEO to odpowiedzialne, ale też bardzo ciekawe stanowisko dla osób, które nie boją się wyzwań i wciąż chcą podnosić swoje kwalifikacje.