Headless Commerce – sklep internetowy w technologii headless CMS
5 min
5 min
Na skróty
Systemy zarządzania treścią (CMS) są znane na rynku od lat. Niezależnie od rodzaju systemu dążą do zapewnienia intuicyjnego interfejsu dla użytkownika przez budowanie i modyfikowanie treści stron i sklepów internetowych przez administratorów systemów. We współczesnym handlu eCommerce coraz większą rolę odgrywają doświadczenia użytkownika (customer/user experience), a co za tym idzie interfejs witryny oraz ścieżka zakupowa, obejmująca wiele elementów, dlatego tak istotną rolę odgrywa elastyczność jaką dają systemy CMS. Przy użyciu systemu CMS jako administrator witryny, czy sklepu internetowego możemy w prosty sposób edytować i kształtować pojawiające się na portalu treści. Tradycyjne systemy CMS w obszarze eCommerce działają w modelu abonamentowym (SaaS), Open Source oraz dedykowanym. Do najpopularniejszych rozwiązań abonamentowych w Polsce zaliczyć należy: Shoper, Sky-Shop, IdoSellShop oraz Shopify. Do najistotniejszych systemów Open Source w Polsce zaliczyć należy z kolei: WooCommerce, PrestaShop, Magento, Shopware oraz Bigcommerce.
Czym jest Headless Commerce i co różni tą technologię od standardowego serwisu opartego o CMS? W skład każdej witryny wchodzą 3 elementy składowe – od tego zacznijmy:
Standardowe rozwiązania wykorzystują najczęściej połączenie wszystkich trzech składowych w obrębie tej samej platformy. Pozwala to na elastyczne zarządzanie całością serwisu w jednym miejscu ingerując jednocześnie zarówno w warstwy front i back-endowe, jak również w bazę danych. Jednym z tego typu rozwiązań jest CMS WordPress wraz z dodatkiem WooCommerce umożliwiającym działanie mechaniki ecommerce.
Headless Commerce jest swego rodzaju rewolucją, która powzwoliła na oddzielenie jednej z warstw (front-end) od pozostałych, co umożliwia ich niezależne działanie. Nie oznacza to jednak tego, że back-end oraz bazy danych działają w zupełnym oderwaniu od front-endu. Pomiędzy elementami zachodzi komunikacja. Elementem spajającym, który umożliwia łączenie poszczególnych elementów jest API.
Headless Commerce w ostatnim czasie zyskuje na popularności. Rozwiązania oparte o takie systemy, jak Vue Storefront, Strapi, Next.js, czy też Gatsby.js stopniowo wypierają standardowe rozwiązania CMS służące do projektowania i wdrażania sklepów internetowych. Headless Commerce CMS spełnia potrzeby rynku i marketerów, którzy dążą do zapewnienia wielokanałowych doświadczeń w wielu punktach kontaktu z klientami. Przejdźmy przez najważniejsze zalety wprowadzenia Headless Commerce:
Systemy zarządzania treścią zostały pierwotnie stworzone z myślą o stronach internetowych – co w tamtym czasie było zupełnie zrozumiałe. Jednak w miarę, jak technologia zaczęła przenosić się z komputerów stacjonarnych na urządzenia mobilne (w tym smartfony, smartwatche i inne urządzenia IoT) konieczne stało się stworzenie nowych możliwości dostarczania treści użytkownikom. Odpowiedzią na oczekiwania najbardziej wymagających oraz doświadczonych użytkowników jest właśnie Headless Commerce.
Ze względu na rozdzielenie tworzenia i dostarczania treści firmy posiadają możliwość elastycznego budowania angażujących doświadczeń niezależnie od warstwy prezentacji. Jest to niezwykle istotne dla zapewnienia bezproblemowych i spójnych doświadczeń klientów we wszystkich kanałach, nawet tych które jeszcze nie powstały.
Dlaczego Headless Commerce CMS jest integralną częścią skalowania doświadczeń klientów? Dzięki temu rozwiązaniu dotarcie do klientów przy wciąż rosnącej liczbie kanałów jest łatwiejsze niż kiedykolwiek. Mimo tego firmy muszą zadać sobie pytanie, czy sama liczba punktów styku może mieć wpływ na jakość obsługi klienta.
Biznes w e-commerce wymaga nieustannego wprowadzania zmian, testowania oraz optymalizowania. Dzięki zastosowaniu Headless Commerce specjaliści od front-endu oraz back-endu mogą pracować niezależnie od siebie, co znacząco wpływa na elastyczność oraz czas wprowadzania niezbędnych zmian.
Wsparcie Headless Commerce dla developerów polega na tym, że oszczędza czas programistów, minimalizując problemy związane z wieloma platformami. Umożliwia wybór preferowanych języków programowania, a dzięki interfejsowi API umożliwia zbudowanie warstwy prezentacji i interfejsu (front-endu). Deweloperzy mogą rozwijać się w sposób, do który znają i który im odpowiada, bez konieczności dostosowywania się do ograniczeń danych platform. Co więcej, pojedynczy element treści może być ponownie wykorzystany i połączony z kilkoma różnymi front-endami, co pozwala na szybsze ukończenie projektów. Headless Commerce umożliwia łatwą i bezpieczną integrację z dowolnymi istniejącymi systemami.
Konieczność uaktualniania systemów i platform za każdym razem, gdy rozpoczyna się nowy projekt, jest kłopotem i kosztem, którego większość firm chce uniknąć. Niestety wiele firm wciąż boryka się z takim problemem. Headless Commerce pozwala zespołom skupić się na generowaniu wartości poprzez cenne i angażujące treści oraz zmiany, zamiast przechodzić przez żmudny proces powielając koszty ciągłej aktualizacji systemów od zera. Headless Commerce jak wspomniano w punkcie 2. są bardziej skalowalne niż tradycyjne systemy CMS. Gdy back-end ma problemy z wydajnością lub wymaga konserwacji, cały zespół nie będzie musiał borykać się z żadnymi awariami, przestojami lub problemami z wydajnością pracy w innych obszarach działalności.
Warstwy front-endowe oraz back-endowe są rozdzielone i zazwyczaj znajdują się na innych serwerach. Fakt ten wpływa oczywiście na zwiększone bezpieczeństwo oraz lepszą ochronę danych użytkowników. Ponadto kolejnym czynnikiem, który wpływa na bezpieczeństwo jest niewątpliwie mniejsze ryzyko awarii, które w tradycyjnych rozwiązaniach bywa często efektem braku dostępu do jednego z zasobów.
W odróżnieniu do tradycyjnych CMS w przypadku Headless Commerce, SEO jest traktowane jak dane, które dają użytkownikowi pełną kontrolę nad tym, co oznacza dla niego SEO, zarówno z technicznego, jak i operacyjnego punktu widzenia.
Prawidłowo skonfigurowany Headless Commerce może przynieść znacznie większe korzyści SEO niż tradycyjny CMS, ale tylko pod warunkiem, że jest właściwie przemyślany i zaplanowany. Dużego znaczenia nabiera tutaj kluczowa, solidna implementacja techniczna. Korzyści z używania Headless Commerce obejmują większą szybkość witryny, pełną kontrolę adresów URL, elastyczną architekturę witryny i możliwość znacznie większej kontroli nad konfiguracją techniczną niż w przypadku tradycyjnego CMS.
Olbrzymią wartością rozwiązań klasy headless jest możliwość połączenia warstwy front-endowej z warstwą back-endową oraz bazą danych standardowych systemów CMS umożliwiających wystawienie API. Przykładem tego typu rozwiązań jest połączenie systemów WooCommerce lub Shopify z warstwą front-endową za pomocą Gatsby.js, co umożliwia stworzenie systemu Headless WordPress WooCommerce oraz Headless Shopify. Jako Blue Owl stworzyliśmy Gatsby.js Storefront, dzięki któremu możliwe jest stworzenie w pełni funkcjonalnej aplikacji internetowej, która poprzez API łączy się z systemem CMS. Połączenie klasycznego systemu CMS (WooCommerce lub Shopify) dz technologią headless umożliwia ponadto stworzenie aplikacji PWA dla wymienionych systemów. Dzięki temu przygotowany serwis eCommerce w jeszcze lepszy sposób odpowiada na potrzeby rynku oraz trendy związane z tzw. mobile first approach.
Podczas lektury artykułu z pewnością można było przekonać się o wielu pozytywnych aspektach wprowadzenia Headless Commerce. Nie bez powodu firmy generujące największy wzrost odeszły do tradycyjnych systemów CMS na korzyść nowych technologii. Za zastosowaniem Headless Commerce przemawia wiele korzyści, a najistotniejszą z nich jest możliwość połączenia technologii headless z funkcjonującymi na rynku platformami eCommerce. Warto więc prowadząc sklep na WooCommerce lub Shopify zastanowić się nad migracją i połączeniem z technologią Headless Commerce.