Rodzaje wyników wyszukiwania – jak trafić na najwyższe pozycje?
4 min
4 min
Na skróty
W SERP (Search Engine Results Page), czyli w wynikach wyszukiwania, które wyświetlają się w przeglądarce internetowej, znajdujemy coraz precyzyjniejsze odpowiedzi na różnorodne zapytania. Kolejne zmiany w algorytmach Google (m.in. Panda, Koliber) pomagają w jak najlepszym odgadywaniu intencji użytkowników oraz jego preferencji, prezentowaniu użytecznych oraz wartościowych źródeł informacji. Wszystko to w oczywisty sposób wpływa na proces pozycjonowania. Przygotowując obecnie profesjonalną strategię SEO, można, a wręcz należy wziąć pod uwagę konkretne rodzaje wyników, które nas interesują. Z czego możemy wybierać? Jak efektywnie pozycjonować stronę internetową, mając to na uwadze?
Zanim zagłębimy się w szczegóły optymalizacji i link buildingu, warto przyjrzeć się podstawowemu rozróżnieniu na główne rodzaje wyników wyszukiwania. Przede wszystkim SERP-y dzielimy na:
wyniki organiczne – czyli wyniki naturalne, bezpłatne, zależne od konkretnych zapytań użytkowników i algorytmów wyszukiwarki;
wyniki płatne – oznaczone reklamy Google Ads, linki sponsorowane, które wyświetlają się powyżej bezpłatnych wyników;
Oprócz tego warto zwrócić uwagę na podział z racji typów wyszukiwań, czyli:
wyszukiwania tekstowe – najpopularniejszy typ wyszukiwania informacji w sieci, polegający na wpisaniu w wyszukiwarkę konkretnego zapytania w formie teksu;
wyszukiwania graficzne – pozwala odkrywać informacje na temat konkretnego obrazu, znajdywać podobne obrazy oraz strony internetowe z wskazaną grafiką czy zdjęciem;
wyszukiwania głosowe – pozwala uzyskać wyniki wyszukiwania poprzez wykorzystanie polecenia głosowego nagranego przez mikrofon w komputerze lub telefonie komórkowym.
W związku z tym, że Google nieustannie stara się ułatwić, uatrakcyjnić i uprościć proces wyszukiwania treści w zaawansowanym pozycjonowaniu można wziąć pod uwagę także tzw. wyniki z elementami rozszerzonymi, czyli wyniki wyszukiwania wzbogacone o dodatkowe funkcje zarówno wizualne, jak i interaktywne. Chodzi tu m.in. o tzw.:
Organiczne wyniki z dodatkowymi elementami pojedynczej strony, jak np. breadcrumbs, zdjęcia, stan, dostępność czy cena produktu, średnia ocena użytkowników lub miejsca i data wydarzenia. Pozwalają wyróżnić daną witrynę na tle innych z danej branży.
Wyniki w formie fragmentów treści, które dotyczą precyzyjnych odpowiedzi na pytania z zaimkami typu: co, kto, jak, gdzie, kiedy, dlaczego oraz ile. Chodzi tu np. o fakty, definicje, porady, przepisy etc.
Czyli tzw. karuzele z wynikami – przewijane horyzontalnie paski w postaci listy lub galerii, szczególnie przydatne i popularne w wyszukiwaniach na urządzeniach mobilnych.
Wyniki, które wyświetlają się w odpowiedzi na zapytania związane z daną lokalizacją np. „sklep komputerowy Warszawa”, „agencja marketingowa w Poznaniu” i zawierają fragment mapy Google z podstawowymi informacjami na ten kilku firm (najczęściej trzech).
Wyniki w formie strony z najczęstszymi pytaniami i odpowiedziami w zakresie konkretnego tematu.
Zwykle tego rodzaju wyniki pojawiają się, gdy szukamy informacji na temat konkretnej firmy lub marki, chodzi tu o wyniki w formie zbioru podstawowych danych – panelu wiedzy (wyświetlające się po prawej stronie, w ramce), które mogą dotyczyć np. opisów produktu, postaci, instytucji etc.
Innymi słowy – najważniejsze artykuły wyselekcjonowane i spersonalizowane przy użyciu algorytmu, widoczne z poziomu wyszukiwarki. Ten rodzaj wyników nie generuje się dla każdej frazy, ale wyłącznie dla takich, których wyszukiwanie gwałtownie rośnie w określonym czasie.
Rozszerzone wyniki wyszukiwania w formie krótkich fragmentów recenzji lub opinii ze średnią oceną numeryczną przyznaną przez użytkowników (w skali od 1 do 5). Szczególnie przydatne w promowaniu lokalnych firm, restauracji, książek, aplikacji czy wydarzeń.
Wyniki, które pojawiają się w przypadku wyszukiwania ofert pracy, które dotyczą wskazanego stanowiska w określonej lokalizacji (danym mieście lub regionie). Przydatne szczególne dla firm, które chcą zwiększyć widoczność swoich ofert i skuteczność w rekrutacji.
Wyniki dotyczące powiązanych pytań, podobnych do tego, które zostało wpisane w wyszukiwarce, wyświetlone jako dodatkowe informacje, powiązanych tematycznie w formie podobnej do Answer Box.
Wyszukiwania miejsc w najbliższej lokalizacji lub w odpowiedzi na zapytanie o miejsce w danym regionie czy mieście, które potencjalnie mogą zainteresować użytkownika, m.in. restauracji, atrakcji turystycznych, miejsc rozrywki, instytucji kulturalnych itp.
Jak nie pogubić się wśród taki wielu rodzajów wyników wyszukiwania w kontekście pozycjonowania? Skąd wiedzieć, co brać po uwagę? Przede wszystkim należy dokładnie przemyśleć, które typy SERP-ów są istotne w indywidualnym przypadku. To oczywiste, że nie zawsze będzie miało sens uwzględnianie wszystkich wzbogaconych wyników. Jeśli np. prowadzimy sklep internetowy, warto skupić się na Rich snippets lub Review snippet, ale z kolei funkcjonalność typu Discover more places prawdopodobnie nie będzie w żaden sposób efektywna. To, co należy przeanalizować to nie tylko rodzaj branży (e-commerce/turystyczna/gastronomiczna/rozrywkowa etc.), w której działamy, ale i specyfika działalności (działalność z konkretną siedzibą lub bez, biznes lokalny/krajowy, rodzaj oferty i inne) czy też docelowi odbiorcy (ich nawyki w zakresie internetowego researchu – jak wyszukują informację, z jakich urządzeń korzystają, które rodzaje wyników najchętniej biorą pod uwagę etc.). Znaczenie ma oczywiście także sama witryna internetowa, to, jak bardzo jest rozbudowana, jakie treści zawiera czy ma potencjał dostosowania do konkretnych wyników wyszukiwania (np. czy istnieje możliwość dodania potrzebnego contentu – grafik, działy FAQ, artykułów) itp. Dobrze również wziąć pod uwagę swój budżet SEO – ile ewentualnie jesteśmy w stanie zainwestować w potrzebne optymalizacje, czy możemy skorzystać z pomocy profesjonalnej agencji, czy raczej powinniśmy skupić się na samodzielnych próbach.
Czy warto podjąć taki wysiłek? W przypadku określonych branż i stron z pewnością tak. Opinie, recenzje, lokalizacja, użyteczność treści, transparentność – to tylko część czynników, które wielu potencjalnych klientów bierze pod uwagę, gdy wyszukuje firmy, marki, produkty, usługi lub atrakcje w sieci, a to właśnie praca nad takimi aspektami wiąże się z uwzględnieniem rozszerzonych SERP-ów w działaniach SEO.