Ile kosztuje reklama w Google?
4 min
4 min
Na skróty
Reklama w Google jest uznawana za jeden z najbardziej efektywnych sposobów promowania biznesu. To sprawia, że decyduje się na nią wiele firm z różnych branż. Niemniej są też tacy, którzy obawiają się zbyt dużych wydatków. Czy słusznie? Ile kosztuje reklama w Google?
Jednym z głównych powodów zachęcających do reklamowania się w Google jest fakt, że to najbardziej popularna wyszukiwarka, świetnie znana użytkownikom – zwłaszcza w naszym kraju. Przekłada się to na bardzo duży zasięg. Dotarcie do określonej grupy docelowej nie stanowi problemu. Można więc mieć pewność, że komunikaty trafią do właściwych osób, które rzeczywiście będą zainteresowane promowanymi produktami bądź usługami.
Reklama jest też elastyczna. Można z łatwością dostosować ją do własnych potrzeb. W Google Ads dostępne są różne rodzaje kampanii. Zależnie od wyboru przygotowane reklamy będą widoczne w sieci wyszukiwania, serwisie YouTube bądź innych witrynach i aplikacjach należących do Google. W razie potrzeby można połączyć to z pozycjonowaniem, a więc dopracowaniem strony www w taki sposób, aby zajmowała wysoką pozycję w organicznych wynikach wyszukiwania. Ponadto warto przygotować wizytówkę firmy. Przełoży się to na większy ruch i wzrost konwersji – nie musi nią być wyłącznie sprzedaż produktów i usług, to także np. zapisanie się do newslettera. Reklamowanie się w Google ułatwia kreowanie pozytywnego wizerunku i zwiększenie wiarygodności.
Trudno precyzyjnie wskazać, ile kosztuje reklama w Google. Nierzadko trudności sprawia nawet określenie przedziału, ponieważ jest to uzależnione od kilku istotnych czynników. W przypadku narzędzia Google Ads należą do nich:
Niemniej najważniejszym aspektem przeważnie okazuje się dobór słów kluczowych. Zwykle im bardziej popularne, a tym samym konkurencyjne są frazy, tym większy staje się koszt pojedynczego kliknięcia. Może to być zarówno kilka groszy, jak i kilkadziesiąt złotych. Dlatego kluczowe jest opracowanie kampanii – w tym celu warto zwrócić się o pomoc do agencji SXO.
Przeczytaj także: Pozycjonowanie lokalne oraz SXO
Co prawda pytanie o to, ile kosztuje reklama w Google Ads, jest zasadne, ale nie da się udzielić na nie jednoznacznej odpowiedzi. Dużo zależy tu od finansowych możliwości firmy, niemniej na płatne kampanie może z powodzeniem zdecydować się duże przedsiębiorstwo, jak i niewielki biznes rodzinny. Nie ma tu wyznaczonej minimalnej ani tym bardziej maksymalnej kwoty – nic nie stoi więc na przeszkodzie, aby uruchomić reklamę z budżetem np. 1 zł na dzień. Trzeba się jednak zastanowić, czy zapewni to odpowiednią skuteczność i pozwoli na efektywne promowanie swoich produktów lub usług.
Wiele firm początkowo stawia na budżet wynoszący od 1000 zł miesięcznie wzwyż. Po przetestowaniu opracowanych na start rozwiązań i analizie zebranych danych kampanię można później zoptymalizować, dotyczy to także związanych z reklamą wydatków. Google Ads pozwala na swobodne dopasowywanie budżetu do indywidualnych potrzeb i modyfikowanie go, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty. Jednocześnie zaleca się, aby nie robić tego samodzielnie, zwłaszcza przy braku odpowiedniej wiedzy i umiejętności. Z tego względu do kosztu kampanii należy doliczyć też koszt współpracy z profesjonalistami. Jest on ustalany indywidualnie, zależnie m.in. od zakresu prac i rodzaju kampanii.
Nawet jeśli firma nie może sobie pozwolić na bardzo duże wydatki związane z Google Ads, nie oznacza to, że powinna całkiem rezygnować z płatnych kampanii. Wdrożenie ich przy mniejszym budżecie ma sens i może przynieść rezultaty, choć nie na bardzo dużą skalę. Wpływa na to fakt, że reklama będzie widoczna tylko dla części użytkowników. Jednocześnie wydawanie przesadnie wysokich kwot na tę formę promocji także nie jest dobrym i efektywnym rozwiązaniem. Kampanie Google Ads mają to do siebie, że można optymalizować je do pewnego momentu. Prędzej czy później nadejdzie moment, kiedy zwiększenie budżetu przestanie zapewniać coraz lepsze rezultaty, gdyż reklamy będą dostatecznie dobrze widoczne dla potencjalnych klientów.
Tu również trudno wskazać konkretną kwotę. Pozycjonowanie firmy w Google można realizować na dwa sposoby, a więc samodzielnie lub we współpracy z agencją SXO bądź SEO. Decydując się na pierwsze rozwiązanie, można ograniczyć wydatki związane z reklamą, ponieważ nie trzeba wówczas przeznaczać dodatkowych środków na wynagrodzenie specjalistów. Niemniej samodzielna praca nad pozycją witryny w organicznych wynikach wyszukiwania wymaga sporo cierpliwości i wysiłku. Osoba bez specjalistycznej wiedzy w zakresie pozycjonowania i doświadczenia może mieć trudności z dopracowaniem wszystkich istotnych aspektów. To niesie za sobą ryzyko, że strona wciąż nie będzie dobrze widoczna w Google.
Z tego powodu większość firm decyduje się na nawiązanie współpracy z profesjonalną agencją. Ile kosztuje reklama w Google, gdy to specjaliści podejmują się prac z zakresu pozycjonowania? Trudno oszacować cenę, gdyż zależy od różnych czynników. Fachowcy dokonują indywidualnej wyceny na podstawie m.in. wyjściowej sytuacji strony, celów biznesowych firmy oraz konkurencji, którą trzeba wyprzedzić. Choć skorzystanie z usług agencji SXO czy SEO to dodatkowy wydatek, jest to słuszne rozwiązanie. Nie ma wówczas ryzyka popełnienia błędów, które mogłyby negatywnie wpłynąć na widoczność witryny. Dodatkowo fachowcy mają dostęp do odpowiednich narzędzi i wiedzą, na co muszą zwrócić szczególną uwagę.
Chcąc osiągnąć lepsze rezultaty, należy rozważyć połączenie pozycjonowania z kampanią Google Ads. Działania te wzajemnie się uzupełniają. Poprawa widoczności strony w organicznych wynikach zajmuje więcej czasu, ale daje długotrwałe efekty. Z kolei płatne reklamy w sieci wyszukiwania i innych miejscach zapewniają rezultaty niemal od razu, a więc skutecznie zwiększają ruch na stronie niedługo po aktywacji.
Content writer, tłumaczka i lektorka języków azjatyckich, prowadzi zespół content writerów i copywriterów, który przygotowuje treści w różnych językach. W 2021 roku zapoczątkowała projekt Azjatyckie Języki, którego celem jest promocja języków azjatyckich nie tylko w Polsce, autorka ebooków i polsko-japońskiej książeczki (nie tylko) dla dzieci. Jej praca w copywritingu zaczęła się jeszcze na studiach filologicznych i trwa do dzisiaj.