Własny sklep internetowy – na jakie zarobki można liczyć?
6 min
6 min
Na skróty
Sklepy internetowe rozwijają się dynamicznie. Nic dziwnego, gdyż coraz więcej osób decyduje się na zakupy online. Z tego też powodu warto dowiedzieć się, ile można zarobić na sklepie internetowym, ale też ile kosztuje założenie sklepu internetowego.
W tym wpisie przyglądamy się bliżej temu tematowi. Choć oczywiście nie da się podać stałych widełek zysków, jakie osiągnie każdy właściciel sklepu internetowego – w końcu zależy to od wielu czynników – postaramy się określić, co wpływa na zarobki sklepu internetowego, w jaki sposób je oszacować i odpowiedzieć na pytanie, czy złożenie własnego sklepu internetowego jest kosztownym przedsięwzięciem.
Niezależnie od tego, czy już prowadzisz sklep internetowy, czy dopiero wchodzisz do branży e commerce, z dzisiejszego artykułu dowiesz się kilku cennych informacji.
Zacznijmy od samego początku, czyli od tego, jak powstaje biznes online. Własny sklep internetowy to nie tylko witryna internetowa, ale całe przedsięwzięcie, które wymaga inwestycji zarówno finansowych, jak i czasowych.
Choć, jak wspomnieliśmy, każda sytuacja jest inna, istnieje kilka kategorii wydatków, które niemal zawsze powinien wziąć pod uwagę przyszły właściciel sklepu internetowego.
Czyli fundamenty prowadzenie sklepu internetowego. Koszt domeny (czyli adresu online, pod którym znajduje się Twój sklep internetowy) to zwykle kilkadziesiąt złotych w skali roku, natomiast hosting (a więc miejsce, gdzie przechowywane są wszystkie istotne pliki sklepu) od kilkudziesięciu do kilkuset złotych rocznie.
Źródło: https://unsplash.com/photos/person-using-smartphone-BjhUu6BpUZA
Wybór na rynku e commerce, jeżeli chodzi o ten aspekt, jest bardzo szeroki, dlatego też trudno wskazać konkretne kwoty.
Jeżeli posiadasz umiejętności programistyczne, możesz spróbować postawić sklep internetowy od podstaw, tj. napisać własny kod strony, korzystając z języków takich jak PHP, Python czy JavaScript oraz frameworków takich jak Laravel, Django czy React. Musisz mieć jednak na uwadze, że to naprawdę czasochłonny i złożony proces.
Alternatywą dla samodzielnego pisania kodu jest wybór platformy e commerce, spośród których najpopularniejsze to Shopify, WooCommerce, Shoper czy IdoSell. Funkcjonują one zazwyczaj na bazie miesięcznych abonamentów, których wysokość zależy od wybranego planu. Dzięki nim możesz szybko zaistnieć na rynku e commerce, choć ich wadą może być ograniczona możliwość personalizacji sklepu internetowego.
Więcej na ten temat przeczytasz tutaj: Jaką platformę sklepu internetowego wybrać?
Wszyscy wiemy, że pierwsze wrażenie można zrobić tylko raz. To powiedzenie szczególnie sprawdza się w przypadku sklepów internetowych. A jak wywrzeć dobre wrażenie i dać się poznać szerokiemu gronu odbiorców z najlepszej strony? Między innymi dbając o estetykę sklepu internetowego.
Projekt graficzny sklepu, logo i materiały marketingowe to inwestycja, która zwróci się w postaci profesjonalnego wizerunku i większej rzeszy potencjalnych klientów.
Aby dotrzeć do potencjalnego klienta niezbędne będą także profesjonalne działania marketingowe. Współczesny biznes internetowy to pole ogromnej konkurencji, dlatego utrzymanie sklepu internetowego wymaga upewnienia się, że jest on dobrze widoczny w sieci.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-phone-sitting-on-top-of-a-wooden-table-next-to-a-comb-DQnYSjNO_II
Taki efekt może dać Ci na przykład:
Integracja sklepu z płatnościami online wymaga zazwyczaj opłat transakcyjnych, których wysokość zależy od wybranego operatora płatności. Nie sposób zrezygnować z tego rozwiązania – w końcu potencjalni klienci oczekują wygodnych dla siebie form płatności. Bez zapewnienia tych opcji możesz stracić więc wielu chętnych na zakupy online właśnie u Ciebie.
Założenie własnego sklepu internetowego generuje koszty, które mogą się znacznie różnić w zależności od wielu czynników.
Znaczenie ma przede wszystkim liczba produktów w Twojej ofercie, struktura kategorii (im bardziej skomplikowana, tym bardziej kosztowna), a także ilość danych produktowych – każda z udostępnianych informacji, np. zdjęcia, opisy produktów czy ich poszczególne warianty, to większe wymagania sprzętowe i czasowe.
Do najistotniejszych możemy zaliczyć integracje sklepu internetowego z systemami zewnętrznymi (np. systemem magazynowym lub księgowym), funkcje personalizacji (np. rekomendacje produktów dla poszczególnych klientów) oraz narzędzia marketingowe, z których zamierzasz korzystać.
Największy wpływ na koszty będzie mieć z pewnością wybór platformy e commerce czy rozmiar hostingu, na jaki się zdecydujesz (otwierając sklep internetowy możesz potrzebować mniejszego hostingu, jednak wraz z rozwojem biznesu online na pewno czeka Cię rozważenie wydajniejszego rozwiązania).
Aby zrozumieć, jak zarabia sklep internetowy i odpowiedzieć na pytanie, kiedy warto otworzyć sklep internetowy, a kiedy taki biznes nie jest najlepszym pomysłem, warto zacząć od podstaw.
Opłacalność sklepu internetowego opiera się na tych trzech elementach:
Źródło: https://unsplash.com/photos/man-operating-laptop-on-top-of-table-C3V88BOoRoM
Przychód jest kwotą, którą sklep internetowy uzyskuje ze sprzedaży produktów. Innymi słowy jest to suma wszystkich płatności otrzymanych od klientów za sprzedane towary lub usługi. Przychód może być liczony zarówno brutto (łącznie z podatkiem VAT), jak i netto (bez podatku VAT).
Koszty uzyskania przychodu to wydatek, który jest ponoszony przez właścicieli biznesów e-commerce w ramach prowadzenia sklepu internetowego. Obejmują one wszystkie koszty bezpośrednio związane z utrzymaniem działalności, takie jak: koszty zakupu towarów, wynagrodzenia pracowników, koszty marketingu, opłaty za hosting i domenę, koszty płatności online oraz wiele innych.
Dochód sklepu to natomiast jego przychód pomniejszony o koszt uzyskania przychodu. Jest to kwota, która pozostaje po pokryciu wszystkich kosztów związanych z prowadzeniem sklepu. To właśnie dochód jest kluczowym wskaźnikiem efektywności biznesu online i pozwala ocenić rentowność sklepu internetowego.
Sklepy prowadzone hobbistycznie lub np. takie, które dopiero wchodzą na rynek, zarabiają oczywiście najmniej. W takim przypadku można liczyć na kwoty do około 500 złotych miesięcznie, jeśli chodzi o przychód. Z kolei biznesy, które rozpoczynają rywalizację z innymi i zaczynają zdobywać pierwszych klientów, mogą zarabiać kwoty od około 500 do około 3000 złotych. Na większe zarobki na pewno mogą liczyć te spośród małych i średnich sklepów internetowych, które stanowią główne źródło dochodu ich właściciela.
Z kolei biznesy e-commerce z kilkuletnim doświadczeniem mogą zarabiać kwoty powyżej 10 tysięcy złotych aż do 50 tysięcy. W dalszej kolejności są średnie sklepy internetowe z ugruntowaną pozycją na rynku, a także średnie oraz duże sklepy (albo platformy e-commerce) o zasięgu krajowym lub międzynarodowym. W tych ostatnich przypadkach kwoty przychodów mogą sięgać nawet kilkuset tysięcy złotych i więcej.
Jak zatem widzisz, polski rynek e commerce jest rozdrobniony i trudno jednoznacznie stwierdzić, ile zysku może przynieść prowadzenie sklepu internetowego. Kluczowe jest określenie podstawowych aspektów prowadzenia sklepu – na przykład tego, w jakim modelu będzie funkcjonował Twój handel internetowy.
Źródło: https://unsplash.com/photos/a-laptop-computer-sitting-on-top-of-a-wooden-desk–orfe0w1tvs
Dropshipping to model biznesowy w branży e commerce, w którym jako sprzedawca internetowy nie posiadasz własnego magazynu towarów. Nie zajmujesz się nawet ich wysyłką. Twoja praca ogranicza się do przekazywania zamówień producentom lub hurtownikom, którzy następnie zajmują się pakowaniem i wysyłką produktów do klienta końcowego.
Dzięki temu możesz oferować szeroki asortyment produktów bez konieczności inwestowania w zapasy, co znacznie obniża koszty początkowe prowadzenia działalności. Choć rozwiązanie to brzmi jak ideał, ma również swoje ograniczenia.
Zarobki w dropshippingu są dyktowane przez wysokość marży. Kiedy podpisujesz umowę z hurtownią, najlepiej upewnij się, czy jest w niej zapis, który dotyczy możliwości wpływu hurtowni na ten aspekt. Od wysokości marży zależy bowiem zarówno liczba klientów, jak i wysokość osiąganych dochodów.
Ze względu na dużą konkurencję w branży e commerce, ceny produktów oferowanych w modelu dropshippingu są często zbliżone, co ogranicza możliwości ustalania wysokich marż. Musisz też pamiętać o tym, że nie będziesz mieć wpływu na cały proces realizacji zamówienia, dlatego kluczowym elementem sukcesu w tym przypadku będzie znalezienie rzetelnych partnerów biznesowych.
Przeczytaj także: reklama Google oraz audyt SEO
Jeżeli przeczytałeś cały artykuł wiesz już, że sklep internetowy to wyjątkowo szerokie pojęcie. Może kryć się pod nim zarówno bardzo mały, niemal hobbistyczny własny sklep internetowy, jak i sporych rozmiarów biznes e commerce. Ze względu na tę właśnie różnorodność, określenie tego, ile możesz zarobić na sklepie internetowym, jak i tego, ile będzie Cię on kosztował, jest wyjątkowo trudnym zadaniem.
Niezależnie od drogi, jaką wybierzesz, jeśli chcesz zacząć sprzedawać we własnym sklepie internetowym, musisz pamiętać o tym, by maksymalnie dostosować się do potrzeb klientów. Zadowolenie klientów przełoży się wprost na ich decyzje zakupowe i w rezultacie zwiększenie sprzedaży produktów w Twoim sklepie online.