MarketingSocial media

Influencer marketing od A do Z

3 min czytania
Influencer marketing od A do Z

Marki coraz częściej wykorzystują znane i lubiane twarze, które promują ich produkty lub usługi. Korzystają nie tylko z popularności tzw. influencerów, ale też z ich zasięgów w mediach społecznościowych czy ich stronach internetowych. Okazuje się jednak, że influencer marketing nie zawsze jest opłacalnym narzędziem. Co warto o nim wiedzieć? 

Influencer marketing od A do Z

Zdj 1. Influencer marketing to popularna forma promocji produktów i usług

Źródło: https://pxhere.com/en/photo/1611994

Promocja produktów i usług może być oparta na fizycznych materiałach reklamowych, cyfrowych nośnikach lub współpracy z tzw. influencerami. Kim są influencerzy? To wpływowe, rozpoznawalne osoby, które mają określoną grupę odbiorców i są w stanie oddziaływać na innych ludzi przez przesyłane im komunikaty. Na tej zasadzie opiera się kampania influencer marketing.

Co to jest influencer marketing?

Influencer marketing to jedna ze współcześnie używanych form marketingowych. Polega na wykorzystaniu wpływu rozpoznawalnych osób na ich grupę docelową, w formie „przekierowania” ich zasięgów na ruch w Twoim biznesie. Co istotne, influencer nie jest celebrytą, rozpoznawalnym w bardzo szerokiej grupie osób. Może to być osoba o wąskim zakresie działalności, z kilkoma tysiącami odbiorców, ale wyspecjalizowana w określonym temacie.

Istotne jest, że influencer marketing polega na współpracy z influencerami, którzy mają zwykle swoje media społecznościowe i są w stanie publikować treści właśnie przy ich użyciu. 

Jak działa influencer marketing?

Teraz przejdźmy do kwestii funkcjonowania influencer marketingu. Jego zasada opiera się na przekierowaniu ruchu z mediów społecznościowych danej osoby na rozpoznawalność i współczynnik konwersji oparty na Twojej marce. Co to oznacza?

Zobacz  Jak ustalić grupę docelową dla bloga?

Influencer publikuje na Facebooku, Instagramie czy w filmie na YouTube wzmiankę o Twojej marce. Może to być test, polecenie, film ze wskazanym produktem (tzw. product placement). Jednocześnie wzmianka ta jest potęgowana linkiem do Twojej strony internetowej, szczegółami dotyczącymi np. promocji cenowej, czy innymi, wyróżniającymi kampanię marketingową elementami.

Zainteresowany treścią odbiorca może sprawdzić także ofertę, którą przygotował dla niego influencer. Istotne jest, aby akcja promocyjna posiadała element zachęcający, a jednocześnie sprawdzający zwrot z działania (tzw. feedback). Może to być np. kod rabatowy promowany przez zaangażowanego w kampanię influencera.

Influencer marketing – przykłady zastosowania

Influencerzy mogą działać na bardzo szeroką skalę, promując produkty i usługi w różny sposób. Jakie są najczęściej podejmowane działania w influencer marketingu?

  • Artykuły sponsorowane na blogach influencerów.
  • Wpisy w mediach społecznościowych wraz z dedykowaną grafiką.
  • Nagrania na portalach YouTube lub promocja w transmisjach „na żywo”.
  • Wspólne serie produktowe (np. influencer może zaprojektować wygląd kolekcji butów)
  • Produktowa sesja zdjęciowa promowana przez influencera.

Influencer marketing od A do Z

Zdj 2. Zasady funkcjonowania influencer marketingu

Źródło: https://www.flickr.com/photos/stefanomaggi/4084794983 

Czy influencer marketing się opłaca?

Największym zagrożeniem związanym z influencer marketingiem jest przepalanie budżetu. Ta forma promocji marki, produktu i usług wymaga odpowiedniego doboru osób do kampanii. Jeżeli influencer nie będzie kojarzony z Twoją branżą, ryzyko małej efektywności działań marketingowych rośnie.

W przypadku, gdy zaangażujesz twórcę, który jest utożsamiany z Twoją branżą, przygotowuje kreatywne treści i ma zaangażowanych odbiorców, opłacalność influencer marketingu znacznie rośnie. Badania przeprowadzone przez Influencer Marketing Hub pokazują, że 84 proc. odpowiednio przygotowanych kampanii zwracają się w stosunkowo niedługim czasie. Z kolei Nielsen wskazał, że za zainwestowanego jednego dolara można zyskać nawet 6,50 dolara.

Zobacz  Jak budować lead magnet i zwiększać konwersję?

Warto więc zwrócić uwagę nie tylko na same zasięgi influencera, ale też zaangażowanie jego grupy docelowej w dotychczas realizowane przez niego kampanie. Sprawdź też, jaki jest wiek i zainteresowania odbiorców treści influencera, wybierając takie grupy potencjalnych klientów, którzy mogą skorzystać z Twoich usług. 

Pamiętaj, aby wzmocnić działania influenceram innymi metodami, takimi jak SEO. Więcej o pozycjonowaniu przeczytasz w tekście pt. Czy SEO to marketing?

Dziennikarz, copywriter i przedsiębiorca, który działa w branży od ponad 10 lat. Wykładowca Uniwersytetu Mikołaja Kopernika i licencjonowany konferansjer. Zajmuje się przygotowywaniem eksperckich treści związanych z marketingiem, a w szczególności pozycjonowaniem treści. Praca jest dla niego największą pasją.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy