Jak budować lead magnet i zwiększać konwersję?
4 min
4 min
Na skróty
Co to lead magnet? Określenie odnosi się do elementów, których zadaniem jest zbieranie danych kontaktowych od potencjalnych klientów. Niewykluczone, że jako użytkownik internetu udało Ci się już trafić na tego typu zagrywki marketingowe ze strony różnych firm. Nie ma w nich nic złego, bowiem lead magnet działa w dwie strony – internauta zostawia swoje dane kontaktowe, w zamian za jakieś darmowe dobro, na przykład darmowy e-book, kod rabatowy, czy testowy okres próbny dla konkretnej usługi. Lead magnet może pozytywnie wpłynąć na konwersję i pomaga budować relację z potencjalnymi klientami.
Warto wiedzieć co to lead magnet, szczególnie jeżeli interesujesz się marketingiem internetowym, czy prowadzisz własną działalność w sieci. Jak sama nazwa wskazuje, stosowanie tej techniki ma za zadanie magnetyzować (przyciągać) potencjalnego klienta. Pozyskiwanie leadów może odbywać się na wiele sposobów. Jednym z nich jest lead magnet wyświetlany w różnej postaci na stronie internetowej.
Wyobraź sobie, że prowadzisz sklep internetowy. Omawiany przez nas lead magnet możesz wykorzystać na wiele sposobów, aby wspomóc konwersję, czyli w Twoim przypadku sprzedaż. Choć stosowanie tej techniki bezpośrednio nie prowadzi od razu do transakcji, w perspektywie długoterminowej ma ogromne znaczenie. Ważna jest komunikacja. Jeżeli internauta nie dokonał zakupu, ale pozostawił swoje dane, to znaczy, że „wabik” w postaci lead magnetu był interesujący. W takiej sytuacji możesz zwiększyć konwersję poprzez zmotywowanie potencjalnego klienta do dokonania transakcji. Jak tego dokonać? Dane kontaktowe pozostawiane przez użytkowników to najczęściej adres e-mail. Udostępnienie go podczas wyświetlania lead magnetu zwykle oznacza to samo, co zapis do listy mailingowej (newsletter). To medium wykorzystaj do komunikacji z internautą. Pamiętaj, aby nie robić tego agresywnie. Wiadomości mogą składać się z merytorycznych artykułów, czy raportów. Dobrym rozwiązaniem jest także zachęcenie potencjalnego klienta do zakupu poprzez wręczenie kodu rabatowego, nawet o niewielkiej wartości. Adres e-mail może posłużyć do targetowania reklam, informowania o nowościach i edukowania. Ta technika przydaje się w niemal każdej branży, nie tylko e-commerce.
Wiesz już co to lead magnet. Nadszedł czas na porady związane z tym, jak go tworzyć. Zastosowanie kilku ważnych zasad sprawi, że zwiększysz skuteczność swojej strategii. W efekcie uda Ci się zwiększyć konwersję. Przejdźmy do praktyki. Jak tworzyć lead magnet? Nasz „wabik” powinien być:
Wartościowy lub/i pomocny – nikt nie poda Ci własnego adresu e-mail, gdy twoja oferta będzie zbyt słaba. Postaraj się przekazać coś wartościowego lub pomocnego – ewentualnie połącz te dwie wartości, jeżeli masz taką możliwość. Przykładem „wabika” może być case study potwierdzające wiedzę firmy i skuteczność konkretnej usługi, dodatkowo udowadniające know-how. Ciekawą propozycją jest także e-book, czy kod rabatowy na pierwsze zamówienie.
Prosty i widoczny – nie stosuj nic skomplikowanego. Lead magnet bardzo często ukazuje się w formie landingu pop-up, ewentualnie pojawia się w dolnej części strony głównej. Powinien zwracać na siebie uwagę – to wszystko.
Niewymagający dla użytkownika – jeżeli poprosisz użytkownika o zbyt wiele danych, ten zniechęci się do ich udostępnienia. Odpowiadając na pytanie jak tworzyć lead magnet, najlepiej zapytać o sam adres e-mail, ewentualnie numer kontaktowy. Unikaj także zbyt wielu ekranów ładowania. Jeżeli to możliwe, wykorzystaj wcześniej wspomniane okienko pop-up od razu znikające po wysłaniu danych kontaktowych.
Mało inwazyjny – po raz kolejny wspominamy o okienku pop-up. Jeżeli je zastosujesz, pamiętaj, że zamknięcie takiego okienka powinno być bardzo proste. Lead magnet nie może atakować użytkownika. Cała akcja ma być spokojna i motywująca, a nie zniechęcająca.
Skoro wspomnieliśmy o tym, co to lead magnet i jak tworzyć, wypada podać kilka skutecznych przykładów. Dzięki nim znacznie zwiększysz szanse na zainteresowanie internauty, aby ten zostawił swój adres e-mail. Przypomnij sobie, co powinien dawać lead magnet – konkretne i darmowe dobro. Oto przykłady:
Darmowa wysyłka – rozwiązanie świetnie sprawdzające się w e-commerce. Użytkownik, który nie może zdecydować się na to, czy wydać swoje pieniądze, być może skorzysta z okazji, aby nieco zaoszczędzić. W ten sposób zwiększysz swoją konwersję, a jeżeli produkt będzie jakościowy, jednorazowa transakcja przeobrazi się w stałego klienta.
Kod rabatowy – zasada taka sama jak w przypadku darmowej wysyłki, ale w tym przypadku klient zaoszczędzi nieco pieniędzy dzięki zniżce na produkt. To kolejny prosty, a zarazem efektywny przykład.
Materiał szkoleniowy – raport, case study, e-book, dostęp do webinaru, szkolenie, video. Każdy pomysł jest dobry, ale musi zainteresować internautę. Niestety, zaprezentowane rozwiązanie bardzo rzadko sprawdza się w e-commerce i jest dedykowane do specyficznych branż. Materiały szkoleniowe to szczególnie dobra propozycja dla klientów, którzy rozważają skorzystanie z usługi kosztującej nieco więcej.
Pozwolę sobie na drobną refleksję. Mnie najbardziej przekonuje lead magnet z kodem rabatowym. Ogromnie doceniam marki, które korzystają z tego rozwiązania. To działanie przede wszystkim skuteczne. Nie jest to obiektywny przykład, ale z doświadczenia wiem, że jestem skłonny wydać swoje pieniądze, gdy konkretna marka zaoferuje mi małą zniżkę w zamian za e-mail. Jeżeli produkt spełni moje oczekiwania, chętnie skorzystam z oferty ponownie za jakiś czas.
Wyjaśniliśmy co to lead magnet. Nie zapominaj, że nawet najbardziej interesujący „wabik” nie będzie skuteczny, gdy na Twojej stronie internetowej ruch jest znikomy. Musisz najpierw w jakiś sposób pozyskać ruch, a dopiero później weryfikować skuteczność lead magnetu. W tej sytuacji z pomocą przychodzi SEO, czyli pozycjonowanie strony internetowej. Im większy ruch, tym większa szansa na konwersję oraz zwiększenie sprzedaży – zarówno usług, jak i produktów.
Trudno optymalizować konwersję i wdrażać lead magnet bez SEO. Każdego dnia w wyszukiwarce Google użytkownicy wyszukują miliony fraz. Nawet jeżeli działasz w mało popularnej branży, za pomocą pozycjonowania możesz wyprzedzić konkurencję. Jeżeli sceptycznie podchodzisz do tej kwestii, pomyśl przynajmniej o reklamach w Google Ads. To kolejny sposób na pozyskanie ruchu.
Rachunek jest bardzo prosty, im szybciej zaczniesz inwestować w SEO, tym lepiej. Wysoka pozycja to większy ruch organiczny na stronie internetowej. Pozycjonowanie może być połączone z optymalizacją UX, aby strona internetowa stała się przyjazna dla użytkownika. Taka usługa nosi nazwę SXO i stanowi połączenie strategii SEO oraz UX. To nowoczesne podejście do marketingu internetowego maksymalizujące sprzedaż, dodatkowo budujące rozpoznawalność w sieci. Pamiętaj, że jeżeli Ty nie zainteresujesz się pozycjonowaniem, może zrobić to Twoja konkurencja.
Absolwent zarządzania. Łączy SEO i content marketing w jednolitą całość. Pozycjonowanie stron traktuje w kategorii strategii marketingowej, która ma znaczenie na każdym etapie ścieżki zakupowej użytkownika. Prywatnie fascynuje się psychologią zachowań konsumenckich.