Jak dobrze zlecić pozycjonowanie specjalistom?
4 min
4 min
Na skróty
Zlecenie pozycjonowania specjalistom jest bardzo ważnym zadaniem. Od tego, jak kompleksowo podejdziemy do przekazania wytycznych naszego projektu, konkretnych założeń i oczekiwań – takie efekty uzyskamy. W dzisiejszym artykule podpowiemy, na co zwrócić uwagę, delegując fachowcom zadania SEO dot. sklepu e-commerce lub strony internetowej.
W pierwszej kolejności przedstaw swoje oczekiwania i założenia projektowe. W zależności od indywidualnych preferencji oraz specyfiki Twojego biznesu możesz zdecydować się na rozwiązania tj.:
Na ogół pozycjonowanie, czyli inaczej SEO (ang. Search Engine Optimization) pozwala uzyskać efekty w każdej z tych dziedzin. To naturalna kolej rzeczy. Po wdrożeniu strategii pozycjonerskiej zwiększa się ruch w witrynie, a co za tym idzie budowa zaufania do marki i konsekwentnie maksymalizacja konwersji.
Na ostatnim punkcie powinniśmy skupić się najbardziej. Zanim rozpoczniemy współpracę z agencją i zatwierdzimy strategię SEO, poinformujmy specjalistów o efektach, jakie chcemy osiągnąć w kontekście maksymalizacji konwersji i mikrokonwersji. W tym przypadku możemy zdecydować się na m.in.:
Wybór konkretnych działań dot. konwersji lub mikrokonwersji jest bardzo ważny, ponieważ od tego zależy, w jaki sposób specjaliści opracują ścieżkę zakupową na Twojej stronie internetowej.
Jeżeli Twoim celem są zakupy w witrynie, ścieżka konwersji zostanie zaprojektowana przy użyciu innych metod niż w przypadku odtworzenia wideo lub wypełnienia formularza kontaktowego. Proces pozycjonowania nie będzie się różnił w żadnym wypadku, natomiast budowa strony już tak (np. innymi sformułowaniami Call to Action, nieco większymi możliwościami wyboru podczas podążania użytkownika w celu wykonania konwersji czy też bardziej różnicowanymi funkcjonalnościami tj. live chat).
Zlecając pozycjonowanie powinieneś wykazać się przynajmniej podstawową znajomością SEO – wówczas specjaliści zobaczą, że usługi w obrębie Twojej witryny należy wykonywać skrupulatnie, ponieważ wszystko będziesz kontrolował. Poniżej przedstawiamy kilka aspektów, o których warto pamiętać podczas rozmowy ze specjalistami SEO w kontekście przyszłej współpracy.
Jako osoba zlecająca pozycjonowanie nie jesteś w stanie przewidzieć, czy dany link umieszczony na konkretnej stronie przyniesie wartość pod kątem SEO. Wynika to z prostego powodu – przy zastosowaniu odpowiedniej strategii link-buildingu nawet witryny wyglądające jak typowe zaplecza spamerskie mogą zwiększyć renomę Twojego serwisu z punktu widzenia robotów Google (tzw. crawlerów).
Upewnij się jednak, że każdy odnośnik wychodzący, który ma za zadanie zbudować profil linków Twojej strony będzie prowadził do tematycznych serwisów. Dla przykładu – jeśli prowadzisz firmę świadczącą usługi dekarskie, link-building powinien opierać się na stronach branżowych (np. sklepach z akcesoriami dachowymi). Niedopuszczalna jest sytuacja, gdy agencja SEO podlinkuje strony z nauką jazdy. Dopilnuj tego.
Zlecenie pozycjonowania wiąże się również oddelegowaniem specjalistom zadań dot. contentu. Porozmawiaj z nimi o tym. Powiedz, że zależy Ci na wysokiej jakości treściach, które:
Zadbaj o to, aby treści na Twojej stronie internetowej zawierały odpowiednie słowa kluczowe – zarówno ogólne (jedno- lub dwuwyrazowe), jak i wyrażenia z długiego ogona, czyli long tail SEO (składające się z minimum 3-4 fraz).
Poinformuj również specjalistów, że wiesz, co oznacza tzw. keyword stuffing i nie życzysz sobie „upychania” słów kluczowych, ponieważ może to prowadzić do nałożenia przez Google filtrów utrudniających pozycjonowanie lub obniżenia pozycji Twojej strony w przyszłości – gdy developerzy giganta z Mountain View zdecydowanie ukrócą tego typu praktyki.
Każda witryna w internecie powinna być dostosowana pod najnowsze wytyczne algorytmu Google z zakresu SXO (ang. Search Experience Optimization). Poinformuj firmę, której zlecasz pozycjonowanie, żeby specjaliści zadbali nie tylko o typowe elementy związane z wydajnością strony (np. minifikacja kodu HTML i CSS, optymalizacja wskaźników Core Web Vitals) oraz techniczne SEO (np. wdrożenie mapy strony w formacie XML oraz pliku robots.txt), ale również o umiejętne dostosowanie ścieżki zakupowej do Twoich preferencji (wspomnieliśmy o tym we wcześniejszej części artykułu).
Zapamiętaj! Za sprawą odpowiednio zoptymalizowanej ścieżki zakupowej użytkownicy będą przebywać dłużej na naszej stronie internetowej. Dzięki temu współczynnik odrzuceń (tzw. bounce rate) ulegnie obniżeniu, co wpłynie pozytywnie na aspekt SEO. W takim wypadku zwiększy się również liczba konwersji (np. w postaci zakupu produktu, skorzystania z usługi lub wypełnienia formularza kontaktowego).
Zlecając pozycjonowanie specjalistom, zwróćmy uwagę na najważniejsze kwestie związane z SEO strony, a także aspektami UX bazującymi nie tylko na wydajności, interaktywności oraz responsywności serwisu. Istotne jest także prawidłowe zoptymalizowanie ścieżki konwersji – pod kątem konkretnych założeń i celów, które wyznaczysz wybranej agencji SEO.
Poinformuj również fachowców, żeby linkowali tematycznie i tworzyli treści najwyższej jakości, unikając przy tym tzw. keyword stuffingu, ponieważ zależy Ci na wysokich pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania w kontekście długofalowym – tak, żeby po aktualizacji nie uległy obniżeniu na skutek Black Hat SEO (czyli niedozwolonych praktyk pozycjonerskich).
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.