Czy Twoja strategia marketingowa i biznesowa jest dopasowana do aktualnej sytuacji na rynku? Jeśli nie zmienisz podejścia do reklamy w internecie oraz nie stworzysz biznesplanu, znacząco zmniejszasz szanse na wzrost Twojej firmy!
Różnica pomiędzy skalowaniem a wzrostem
Skalowanie biznesu to metodologia szczegółowo opisana przez Verne’a Harnisha. Nie jest ona tożsama ze wzrostem firmy, który oznacza po prostu zwiększenie przychodów. Jaka jest więc różnica? Otóż Scaling Up polega na zwiększaniu przychodów w tempie znacznie przewyższającym wzrost wydatków. To strategiczne podejście skupia się na czterech obszarach każdego przedsiębiorstwa:
- Pracownicy. Właściwi ludzie we właściwych rolach to nieoceniona wartość dla firmy. Do stworzenia silnego zespołu konieczne jest jednak wyznaczenie wartości oraz celów — to one będą bowiem wpływać na zaangażowanie i efektywność.
- Strategia. Strategia marketingowa równa się strategii biznesowej — w obu przypadkach konieczne jest określenie jakie konkretnie usługi lub produkty chcesz sprzedawać, komu, w jakiej cenie i gdzie.
- Egzekucja. Zarówno zespół marketingowy, jak i inne działy, aby skutecznie wykonywać powierzone im zadania, muszą wiedzieć, co mają robić. Dlatego procesy, rytm pracy i bieżący feedback są kluczowe dla realizacji strategii.
- Finanse. Zdecydowanie najważniejszą zasadą w kwestii środków finansowych jest to, aby ich nie stracić – czyli bardzo mocno pilnować cashflow.
Na początek wystarczy jedna strona
One Page Strategic Plan to kolejne narzędzie, które będzie przydatne podczas tworzenia biznesplanu. Wyznaczenie celów może być skomplikowane, zwłaszcza w sytuacji, gdy masz do przeanalizowania kilka różnych sprawozdań z różnych działów. Dlatego właśnie OPSP jest tak przydatne — na jednej kartce, w zwięzły sposób, możesz przekazać wizję i plan strategiczny, które będą w stu procentach skupione na działaniu. Dzięki temu każdy w firmie będzie wiedział, dokąd zmierza i co musi zrobić, aby osiągnąć wyznaczone Objectives Key Results.
Aby przygotować One Page Strategic Plan musisz odpowiedzieć sobie na pytania: kto, co, kiedy, gdzie, jak, dlaczego i “czy powinniśmy, czy nie powinniśmy?”.
Business Model Canvas
Business Model Canvas, podobnie jak OPSP, pozwala wyszczególnić najważniejsze elementy działalności firmy na jednej kartce. Jest to bardzo przydatny i niezawodny szablon startowy, dzięki któremu zbierzesz istotne informacje o przedsiębiorstwie w szerszy obraz. Składa się z dziewięciu bloków:
- Segmentacja klientów
- Propozycja wartości
- Kanały dystrybucji
- Relacje z klientami
- Struktura przychodów
- Kluczowe czynności
- Kluczowi partnerzy
- Struktura kosztów
Odpowiadając na poszczególne pytania (np. Dla kogo powstaje produkt/usługa?), zawarte w konkretnych sekcjach, stworzysz przejrzysty model biznesowy z określonymi celami. Oba wspomniane narzędzia, a więc OSPS i BMC, mogą być używane w różnych firmach, niezależnie od ich wielkości.
Przeczytaj także: SEO oraz Pozycjonowanie stron
Skuteczne metody pracy, czyli cykl PDCA
PDCA (Plan, Do, Check, Act — Zaplanuj, Wykonaj, Sprawdź, Działaj), znany także pod nazwą cykl Deminga, wspiera skupienie i pracę na priorytetach. Metoda ta angażuje pracowników, pomagając im określić cele oraz podział zadań. Jej istotnym założeniem jest też etap testowania i wdrażania ustaleń, po którym sprawdza się efekty działań. W przypadku, gdy będą one zgodne z oczekiwaniami, stają się standardem, a jeśli coś dalej szwankuje — cykl zaczyna się od początku.
Dopasowywanie strategii marketingowej do sytuacji rynkowej
Aby dopasować strategię marketingową do sytuacji rynkowej, należy wykonać następujące kroki:
- Analiza rynku: zrozumienie sytuacji rynkowej, konkurencji i potrzeb klientów.
- Definicja celów marketingowych: określenie, co chcemy osiągnąć dzięki naszej strategii marketingowej.
- Segmentacja rynku: podzielenie rynku na mniejsze grupy, które można targetować za pomocą różnych strategii.
- Wybór kanałów dystrybucji: wybór najodpowiedniejszych kanałów dystrybucji produktu lub usługi.
- Określenie mixu marketingowego: wybór odpowiedniej strategii ceny, promocji, produktu i dystrybucji, która będzie odpowiadać naszym celom i sytuacji rynkowej.
- Ocena i modyfikacja: monitorowanie skuteczności naszej strategii i modyfikowanie jej, jeśli to konieczne, w odpowiedzi na zmiany na rynku.
Ważne jest, aby stale monitorować rynek i dostosowywać strategię w odpowiedzi na zmiany, aby zapewnić jej skuteczność.
No właśnie, analiza rynku.
Aby monitorować rynek, można wykorzystać następujące narzędzia i metody:
- Analiza danych rynkowych: użycie danych z różnych źródeł, takich jak badania rynku i raporty branżowe, aby uzyskać bieżące informacje na temat sytuacji rynkowej.
- Monitoring konkurencji: śledzenie działań konkurencji, takich jak produkty, ceny i promocje, aby zrozumieć, jak wpływają one na rynek.
- Analiza trendów: monitorowanie zmian w zachowaniach konsumentów, takich jak zmiany w preferencjach i nawykach zakupowych.
- Badanie opinii klientów: zbieranie opinii klientów i analiza ich potrzeb, aby uzyskać lepsze zrozumienie rynku.
- Monitoring mediów społecznościowych: śledzenie dyskusji i opinii na temat produktu, marki i konkurencji w mediach społecznościowych.
Pamiętaj, że kluczem do skutecznego monitorowania rynku jest stała analiza i interpretacja danych, aby mieć pełny obraz sytuacji rynkowej i podejmować odpowiednie działania.