JavaScript to jeden z najpopularniejszych języków programowania. Okazuje się przydatny podczas tworzenia interaktywnych oraz dynamicznych stron internetowych, natomiast jak każda technologia, ma pewne wady i zalety. Jedną z kwestii budzących wiele kontrowersji wśród specjalistów SEO, jest wpływ JavaScript na pozycjonowanie strony w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, czym jest JavaScript SEO i jak działa oraz chcesz poznać jego wpływ na pozycjonowanie – koniecznie przeczytaj ten artykuł!
Co to jest JavaScript SEO i jak działa?
JavaScript SEO to dziedzina zajmująca się wpływem kodu JavaScript na pozycjonowanie serwisów w wynikach wyszukiwarek. W przeszłości, algorytmy indeksowania stron internetowych opierały się głównie na analizie tekstu i linków. Dziś, z uwagi na coraz bardziej złożone strony internetowe, indeksowanie jest bardziej skomplikowane i wymaga uwzględnienia różnych elementów, w tym kodu JavaScript.
JavaScript SEO skupia się na optymalizacji strony internetowej tak, aby była ona przyjazna dla robotów wyszukiwarek, analizujących kod JavaScript. Istnieją różne sposoby, aby pomóc wyszukiwarkom w analizie kodu JavaScript. Są to m.in.:
- wdrożenie pre-renderowania (renderowania wstępnego),
- ustawianie odpowiednich nagłówków HTTP
- unikanie blokowania dostępu do plików JavaScript.
Celem JavaScript SEO jest zapewnienie, aby strona internetowa była odpowiednio zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, co pozytywnie wpłynie na jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. To bardzo ważne, ponieważ obecnie uzyskanie wysokich pozycji w Google pozwala odnotować spore zyski w przedsiębiorstwie w perspektywie długofalowej. Warto wziąć pod uwagę fakt, iż ponad 68% kliknięć wyszukiwarkach obejmuje pięć pierwszych pozycji (źródło: blog.hubspot.com).
Jak JavaScript SEO wpływa na pozycjonowanie witryny w wyszukiwarkach?
Odpowiednio zoptymalizowany kod JavaScript (zgodnie z zasadami SXO) pozwala szybciej zaindeksować i lepiej zinterpretować treść strony przez roboty wyszukiwarek. Poprawia to widoczność strony, co przekłada się na większą ilość organicznego ruchu w serwisie, a w konsekwencji dodatkowe konwersje.
Najważniejsze czynniki wpływające na pozycjonowanie witryny w kontekście JavaScript SEO:
- Szybkość ładowania strony – im lepiej został napisany kod JavaScript, tym wyższy poziom wydajności serwisu odnotujesz. Jeżeli Twoja witryna jest zbyt wolna, istnieje duże prawdopodobieństwo, że użytkownicy ją opuszczą, zanim się załaduje. Poskutkuje to wysokim wskaźnikiem odrzuceń (tzw. bounce rate), który wpływa negatywnie na pozycjonowanie strony.
- Jakość renderowania witryny – aspekt ten jest ważny zarówno dla użytkowników, jak i robotów wyszukiwarek. Treść strony powinna się odpowiednio wyświetlać na urządzeniach wszystkich użytkowników (pomoże w tym optymalizacja wskaźnika CLS z “rodziny” Core Web Vitals) oraz być czytelna dla robotów wyszukiwarek.
- Struktura serwisu – zastosowanie odpowiednich nagłówków (H1-H6) oraz wdrożenie właściwych linków wewnętrznych (internal linking) umożliwi robotom wyszukiwarek zrozumienie treści w obrębie danego serwisu.
Negatywnie na SEO wpływają również takie czynniki, jak:
- wysokie obciążenie serwera,
- duże rozmiary plików JavaScript,
- zbyt duża liczba żądań HTTP.
Powyższe elementy przyczyniają się do spowolnienia strony, przez co roboty Google wolniej indeksują serwis. To z kolei wpływa na mniejszą widoczność i niższy poziom popularności oferty wśród klientów.
JavaScript a SEO – jak stworzyć stronę przyjazną z JavaScript?
Chcesz stworzyć stronę przyjazną z JavaScript pod kątem SEO? Doskonale! W takim razie zasugeruj się poniższymi wskazówkami. Po wdrożeniu poszczególnych rozwiązań, crawlery zauważą wartość w Twojej stronie i prawdopodobnie zwiększą jej pozycję w Google (oraz innych wyszukiwarkach internetowych). Poniżej przedstawiamy szczegóły.
1. Minimalizuj korzystanie z JavaScript
Zbyt intensywne wykorzystanie JavaScript na stronie może mieć negatywny wpływ na jej wydajność i tym samym na pozycjonowanie. Dlatego warto ograniczać liczbę plików JavaScript oraz liczbę żądań HTTP.
2. Wykorzystaj pre-renderowanie
Pre-renderowanie jest jednym z najlepszych sposobów na zoptymalizowanie strony pod kątem JavaScript SEO. Dzięki temu procesowi, roboty wyszukiwarek będą mogły zobaczyć statyczną wersję strony, co przyspieszy indeksację.
3. Użyj odpowiednich nagłówków HTTP
Warto zastosować nagłówek HTTP, tzw. cache-control, aby umożliwić przeglądarkom i robotom wyszukiwarek składowanie treści strony w pamięci podręcznej. Dzięki temu zwiększona zostanie wydajność serwisu.
4. Unikaj blokowania dostępu do plików JavaScript
Blokowanie dostępu do plików JavaScript może spowodować, że strona nie zostanie odpowiednio zaindeksowana przez roboty wyszukiwarek. Wszystkie pliki JavaScript powinny być dostępne dla crawlerów.
5. Optymalizuj wielkość plików JavaScript
Duże pliki JavaScript mogą znacznie spowolnić czas ładowania strony. Warto zadbać o optymalizację wielkości plików, przykładowo poprzez likwidację nieużywanych fragmentów kodu lub zastosowanie narzędzi kompresujących (np. Webpack, UglifyJS). Warto również pamiętać, aby kod JavaScript był zoptymalizowany pod kątem wydajności i szybkości ładowania, np. poprzez wykorzystanie tzw. lazy loading (ładowania skryptów JavaScript dopiero wtedy, gdy są potrzebne na stronie).
6. Zadbaj o użyteczność strony
Strona powinna być łatwa w użytkowaniu i czytelna. W tym celu zadbaj o odpowiednią strukturę strony, składnię HTML i CSS, a także o użyteczność interfejsu użytkownika.
7. Stosuj linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne (tzw. internal linking) to jeden z najważniejszych czynników SEO. Dzięki niemu roboty wyszukiwarek będą mogły lepiej zrozumieć strukturę strony i połączenia między różnymi jej elementami. Linki wewnętrzne ułatwiają nawigację użytkownikom oraz robotom wyszukiwarek.
8. Użyj odpowiednich meta tagów
Meta tagi to elementy HTML pozwalające na lepsze zrozumienie strony przez roboty wyszukiwarek. Poprzez zastosowanie odpowiednich meta tagów (np. meta title lub meta description) pomożesz wyszukiwarkom w zrozumieniu treści strony).
JavaScript a SEO – najważniejsze informacje
Skrupulatne trzymanie się zasad SXO podczas optymalizacji kodu JavaScript pozwala stworzyć stronę, która będzie:
- przyjazna dla użytkowników,
- łatwa w indeksacji dla robotów Google,
- skuteczna pod kątem sprzedażowym.
Aby osiągnąć sukces w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania trzeba zwrócić uwagę nie tylko na wskazówki przedstawione w dzisiejszym artykule, ale również mieć spore pojęcie o pozostałych czynnikach rankingowych, które wpływają na SEO pod kątem JavaScript. Jest ich ponad 200 – znajdziesz je w serwisie webfx.com. Jeżeli masz problem z osiągnięciem satysfakcjonujących rezultatów z pozycjonowania, koniecznie zdecyduj się na darmowy audyt SEO. Zespół Semcore chętnie przeanalizuje Twoją stronę i wskaże niezbędne wady oraz zalety. Dzięki temu będziemy mogli zarekomendować poprawki i ocenić stan Twojej witryny z perspektywy SEO JavaScript.