Na skróty
JavaScript to jeden z najpopularniejszych języków programowania. Okazuje się przydatny podczas tworzenia interaktywnych oraz dynamicznych stron internetowych, natomiast jak każda technologia, ma pewne wady i zalety. Jedną z kwestii budzących wiele kontrowersji wśród specjalistów SEO, jest wpływ JavaScript na pozycjonowanie strony w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania. Jeżeli chcesz się dowiedzieć, czym jest JavaScript SEO i jak działa oraz chcesz poznać jego wpływ na pozycjonowanie – koniecznie przeczytaj ten artykuł!
JavaScript SEO to dziedzina zajmująca się wpływem kodu JavaScript na pozycjonowanie serwisów w wynikach wyszukiwarek. W przeszłości, algorytmy indeksowania stron internetowych opierały się głównie na analizie tekstu i linków. Dziś, z uwagi na coraz bardziej złożone strony internetowe, indeksowanie jest bardziej skomplikowane i wymaga uwzględnienia różnych elementów, w tym kodu JavaScript.
JavaScript SEO skupia się na optymalizacji strony internetowej tak, aby była ona przyjazna dla robotów wyszukiwarek, analizujących kod JavaScript. Istnieją różne sposoby, aby pomóc wyszukiwarkom w analizie kodu JavaScript. Są to m.in.:
Celem JavaScript SEO jest zapewnienie, aby strona internetowa była odpowiednio zoptymalizowana pod kątem wyszukiwarek, co pozytywnie wpłynie na jej pozycjonowanie w wynikach wyszukiwania. To bardzo ważne, ponieważ obecnie uzyskanie wysokich pozycji w Google pozwala odnotować spore zyski w przedsiębiorstwie w perspektywie długofalowej. Warto wziąć pod uwagę fakt, iż ponad 68% kliknięć wyszukiwarkach obejmuje pięć pierwszych pozycji (źródło: blog.hubspot.com).
Odpowiednio zoptymalizowany kod JavaScript (zgodnie z zasadami SXO) pozwala szybciej zaindeksować i lepiej zinterpretować treść strony przez roboty wyszukiwarek. Poprawia to widoczność strony, co przekłada się na większą ilość organicznego ruchu w serwisie, a w konsekwencji dodatkowe konwersje.
Najważniejsze czynniki wpływające na pozycjonowanie witryny w kontekście JavaScript SEO:
Negatywnie na SEO wpływają również takie czynniki, jak:
Powyższe elementy przyczyniają się do spowolnienia strony, przez co roboty Google wolniej indeksują serwis. To z kolei wpływa na mniejszą widoczność i niższy poziom popularności oferty wśród klientów.
Chcesz stworzyć stronę przyjazną z JavaScript pod kątem SEO? Doskonale! W takim razie zasugeruj się poniższymi wskazówkami. Po wdrożeniu poszczególnych rozwiązań, crawlery zauważą wartość w Twojej stronie i prawdopodobnie zwiększą jej pozycję w Google (oraz innych wyszukiwarkach internetowych). Poniżej przedstawiamy szczegóły.
Zbyt intensywne wykorzystanie JavaScript na stronie może mieć negatywny wpływ na jej wydajność i tym samym na pozycjonowanie. Dlatego warto ograniczać liczbę plików JavaScript oraz liczbę żądań HTTP.
Pre-renderowanie jest jednym z najlepszych sposobów na zoptymalizowanie strony pod kątem JavaScript SEO. Dzięki temu procesowi, roboty wyszukiwarek będą mogły zobaczyć statyczną wersję strony, co przyspieszy indeksację.
Warto zastosować nagłówek HTTP, tzw. cache-control, aby umożliwić przeglądarkom i robotom wyszukiwarek składowanie treści strony w pamięci podręcznej. Dzięki temu zwiększona zostanie wydajność serwisu.
Blokowanie dostępu do plików JavaScript może spowodować, że strona nie zostanie odpowiednio zaindeksowana przez roboty wyszukiwarek. Wszystkie pliki JavaScript powinny być dostępne dla crawlerów.
Duże pliki JavaScript mogą znacznie spowolnić czas ładowania strony. Warto zadbać o optymalizację wielkości plików, przykładowo poprzez likwidację nieużywanych fragmentów kodu lub zastosowanie narzędzi kompresujących (np. Webpack, UglifyJS). Warto również pamiętać, aby kod JavaScript był zoptymalizowany pod kątem wydajności i szybkości ładowania, np. poprzez wykorzystanie tzw. lazy loading (ładowania skryptów JavaScript dopiero wtedy, gdy są potrzebne na stronie).
Strona powinna być łatwa w użytkowaniu i czytelna. W tym celu zadbaj o odpowiednią strukturę strony, składnię HTML i CSS, a także o użyteczność interfejsu użytkownika.
Linkowanie wewnętrzne (tzw. internal linking) to jeden z najważniejszych czynników SEO. Dzięki niemu roboty wyszukiwarek będą mogły lepiej zrozumieć strukturę strony i połączenia między różnymi jej elementami. Linki wewnętrzne ułatwiają nawigację użytkownikom oraz robotom wyszukiwarek.
Meta tagi to elementy HTML pozwalające na lepsze zrozumienie strony przez roboty wyszukiwarek. Poprzez zastosowanie odpowiednich meta tagów (np. meta title lub meta description) pomożesz wyszukiwarkom w zrozumieniu treści strony).
Skrupulatne trzymanie się zasad SXO podczas optymalizacji kodu JavaScript pozwala stworzyć stronę, która będzie:
Aby osiągnąć sukces w organicznych (naturalnych) wynikach wyszukiwania trzeba zwrócić uwagę nie tylko na wskazówki przedstawione w dzisiejszym artykule, ale również mieć spore pojęcie o pozostałych czynnikach rankingowych, które wpływają na SEO pod kątem JavaScript. Jest ich ponad 200 – znajdziesz je w serwisie webfx.com. Jeżeli masz problem z osiągnięciem satysfakcjonujących rezultatów z pozycjonowania, koniecznie zdecyduj się na darmowy audyt SEO. Zespół Semcore chętnie przeanalizuje Twoją stronę i wskaże niezbędne wady oraz zalety. Dzięki temu będziemy mogli zarekomendować poprawki i ocenić stan Twojej witryny z perspektywy SEO JavaScript.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.