E-commerceUX

Jak ma wyglądać sklep internetowy?

4 min czytania
Jak ma wyglądać sklep internetowy?

Wygląd sklepu www – co to tak naprawdę oznacza?

Sklepy internetowe są bardzo wygodne, ale mają jeden spory minus, który jest ważną cechą odróżniającą je od sklepów stacjonarnych. Produktów nie można dotknąć, powąchać, przymierzyć.  Dlatego tak istotne są zdjęcia produktów, ale też ich opis. Każdy właściciel biznesu online powinien pamiętać o tym, że klient o wiele chętniej kupi produkt, który może obejrzeć z kilku stron (doskonale sprawdzają się tu zdjęcia 360°). Ważne są także opisy, powinny być nie tylko unikalne i dopasowane do wszystkich wymagań SEO. Muszą być jednocześnie atrakcyjne dla odbiorcy, powinny zatem też opisywać szczegóły cech produktu. Dla przykładu ubrania można opisywać nie tylko poprzez podanie materiałów, ale także tego, jaka dana rzecz jest w dotyku, czy łatwo się gniecie itd. Właściciel sklepu online powinien także zadbać o to, aby każdy klient mógł czuć się zadowolenie ze swojej ostatniej wizyty w butiku online. Dlatego tak ważne są nie tylko karty konkretnych produktów, ale również wygląd całej witryny oraz jej funkcjonalność. To zachęca do kolejnych zakupów w danym sklepie internetowym. Wygląd sklepu www oraz jego działanie to tak naprawdę wszystko to, co składa się na doświadczenie użytkownika. Elementy estetyki należy łączyć z działaniami dotyczącymi optymalizacji dla wyszukiwarek internetowych (SEO), liczy się nie tylko widoczność, ale również  doświadczenie użytkownika (UX), który po wejściu w witrynę znajdującą się wysoko w wynikach wyszukiwania Google zechce dokonać zakupu i wrócić do sklepu.

Prezentacja produktu w sklepie online

Pierwszą rzeczą, która ma największy wpływ na liczbę transakcji w sklepie online jest prezentacja produktu. W profesjonalnej firmie powinniśmy zainwestować w studio, gdzie będziemy wykonywać zdjęcia swojej oferty w najwyższej jakości. Ewentualnie możemy wykorzystać zdjęcia packshotowe – dostarczone przez producenta fotografie z białym tłem. Bardziej rozwinięte silniki e-commerce pozwolą na prezentację w 360 stopniach, a nawet w rzeczywistości rozszerzonej – ciekawe rozwiązanie dla branży nieruchomości i motoryzacyjnej. Oczywiście można również skorzystać z usług profesjonalnego fotografa, do którego studia przetransportuje się raz w miesiącu/raz na tydzień wszystkie produkty w celu wykonania pięknych zdjęć.

Zobacz  Współczynnik Open Rate – czym jest i jak go podnieść?

Wygląd sklepu www a poruszanie się po nim

Kolejnym elementem jest nawigacja. Jeśli sklep jest bardzo rozbudowany, to powinien być odpowiednio skategoryzowany, tak aby nikt w trakcie zakupów nie poczuł się zagubiony. Warto zadbać też o kolory użyte do menu, przycisków typu “dodaj do koszyka”. Optymalnie klient do poszukiwanego produktu z dowolnej podstrony powinien dojść w 4 – 5 kliknięć. Nie może zabraknąć też podstawowego elementu, jakim jest wyszukiwarka. Górna nawigacja to miejsce raczej na menu produktowe, koszyk i panel logowania. Informacje „o nas”, „często zadawane pytania” czy „kontakt” najlepiej umieścić w stopce, albo przeznaczyć jeden z elementów menu na dodatkowy przycisk.

Co dalej? Dostosowanie szaty graficznej do urządzeń mobilnych. Istotna jest konsekwencja – elementy na stronie powinny wyglądać podobnie (niekoniecznie identycznie) zarówno w wersji standardowej, jak i responsywnej. Mobilne strony w indeksie wyszukiwarek internetowych są bardzo ważne. Ich wygląd, układ i wygoda są brane pod uwagę w wynikach wyszukiwania Google, co jest kolejnym powodem, aby zadbać o ten aspekt.

 

Jak ma wyglądać sklep internetowy?

Jaki wygląd sklepu zastosować, aby zwiększyć sprzedaż?

Omówiliśmy już trzy najważniejsze cechy w nowoczesnym e-commerce. Jaki wygląd sklepu wybrać? Czym się kierować? Najlepiej będzie brać pod uwagę preferencje grupy odbiorców. Patrzmy na takie szczegóły jak: wiek, płeć, ceny produktów, ich zastosowanie, a także cel, jaki klienci chcieliby poprzez ich zakup osiągnąć. Na podstawie analizy swojego odbiorcy dobierzemy kolorystykę.

Zobacz  Jak wykorzystać Social Media do e-commerce?

Pamiętaj o mądrym rozmieszczeniu przycisków CTA (call-to-action), aby przycisk dodania do koszyka był wyraźny i zawsze pod ręką. Wyszczególnij informacje o darmowej wysyłce, płatnościach, ratach, kodach rabatowych i gwarancjach. Równie ważne jest to, aby opisy produktów znajdowały się w widocznym miejscu. Na początku opisu umieść najważniejsze informacje. Przydadzą się  także dodatkowe sugestie w postaci cross-sells i up-sells np. „produkty powiązane” czy „klienci zainteresowani produktem x do koszyka dodają produkty”.

Aby zmaksymalizować sprzedaż, będziemy musieli przeprowadzić szereg testów, które wykażą np. jakie ustawienie elementów jest najbardziej optymalne dla naszych klientów. Możemy do tego wykorzystać takie narzędzia jak Google Analytics i Tag Manager. Starajmy się unikać zmian ogólnej estetyki – nie modyfikujemy częściej niż raz na kilka lat kolorów, czcionki, logotypu itp.

Jak wybrać szablon sklepu online?

Nie każdy chce od razu inwestować w dedykowane usługi designerskie. Tak naprawdę jest to krok, na który decydują się marki z większym przychodem. Warto jednak pomyśleć o logo i podstawowych grafikach kojarzonych z marką, bo te możemy wykorzystać w wielu kontekstach np. do brandingu czy na drukowane ulotki. Przy okazji damy się lepiej zapamiętać.

 

Jak wybrać szablon sklepu online? Zależy to od oprogramowania naszej strony. Patrzmy na:

  • wygląd, możliwości dostosowania,
  • pluginy i rozszerzenia konieczne do zapewnienia podstawowej funkcjonalności szablonu,
  • oferowane przez twórcę szablonu wsparcie, aktualizacje oraz czas ich trwania,
  • dostępność dokumentacji technicznej,
  • wsparcie dla wykorzystywanej przez nas wersji oprogramowania,
  • szybkość danego rozwiązania oraz możliwości SEO.
Zobacz  Budowanie marki przy pomocy SEO, UX i Google Ads

Jak ma wyglądać sklep internetowy?

Wpływ wyglądu sklepu internetowego na pozycjonowanie

Nie można zaprzeczyć, że wygląd sklepu internetowego ma niebagatelny wpływ na sprzedaż. Czy sytuacja tak samo kształtuje się w przypadku pozycjonowania? Skąd wyszukiwarka ma wiedzieć czy przycisk „dodaj do koszyka” wygląda ładniej niż u konkurencji? Nie dysponuje ona przecież własnym gustem ani zmysłem estetycznym. Po lekturze wcześniejszych akapitów powinieneś wiedzieć, że na wygląd sklepu składają się nie tylko ładne animacje czy wyraźne czcionki. Wygląd ma bezpośredni wpływ na doświadczenie klienta, a to jego zachowanie na stronie jest jednym z czynników biorących udział w procesie pozycjonowania strony.

Wyobraźmy sobie dwa różne sklepy: jeden w barwach zieleni i różu z małymi, niewyraźnymi zdjęciami, drugi w kolorach dostosowanych do charakteru branży, z intuicyjną nawigacją i zdjęciami w wysokiej rozdzielczości. Załóżmy, że jakimś trafem pierwsza wersja w wynikach organicznych znajduje się wyżej od drugiej. Co jednak zrobimy jako klienci? Najpewniej przez lepsze doświadczenie na etapie porównywania wybierzemy ten drugi. Jeśli ostatecznie na nim pozostaniemy, to damy wyszukiwarce jasny sygnał, że ten lepszy, lecz gorzej pozycjonowany sklep bardziej nas zadowolił. Jeśli użytkownicy będą szybko wychodzić z jakiejś witryny bez zapoznawania się z podstronami i bez dokonywania akcji, to będzie ona spadać w wynikach.

Zespół Semcore odpowiedzialny za tworzenie wartościowego contentu na temat marketingu internetowego. Część treści tworzymy wspólnie, rozmawiając o nich i pozyskując wiedzę od ekspertów ze wszystkich działów. W artykułach blogowych przedstawiamy między innymi: aktualne informacje dotyczące: SEO, UX, tworzenia i optymalizacji płatnych kampanii reklamowych, zarządzania sklepami internetowymi. Pokazujemy w jaki sposób można samodzielnie dokonać zmian na własnej stronie, przedstawiamy także ważne argumenty przemawiające na korzyść nowoczesnych rozwiązań.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy