E-commerce

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

3 min czytania
Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Zanim Twój sklep będzie dostępny dla internautów, dopracuj go. Nie chodzi tutaj wyłącznie o wprowadzenie oferty produktów, zadbanie o szatę graficzną i opisy dostępnych artykułów. Sklep musi mieć regulamin – jest to wymagane przez prawo, a wielu użytkowników zrezygnuje z przeglądania witryny, jeśli go nie znajdzie. Jak przygotować jego treść? Czy potrzebujesz pomocy prawnika? 

Regulamin sklepu – co to jest?

Najprościej chodzi tutaj o zbiór zasad, które regulują dokonywanie zakupów w danej witrynie. Najczęściej znajdują się tam informacje o zasadach komunikacji między sklepem a klientem, o warunkach dostaw czy płatności. Oczywiście, nie możesz umieścić w nim dowolnych zapisów – istnieją klauzule niedozwolone, które nie mogą się w nim pojawić. Poza tym wszelkie zapisy muszą być zgodne z prawem. Możesz zlecić przygotowanie regulaminu specjaliście, ale to oczywiście powiększy koszt sklepu internetowego, a dokładnie jego przygotowania. Z drugiej strony to może być niewielki wydatek, biorąc pod uwagę inne, które towarzyszą inwestycji. Poza tym, dzięki usłudze specjalisty masz pewność zgodności wszystkich zapisów z prawem. 

Jeśli jednak chcesz się podjąć przygotowania regulaminu, sprawdź, o czym musisz pamiętać. Kiedy będziesz analizować, jak założyć sklep internetowy, możesz szukać rzeczy, na których zaoszczędzisz. Przemyśl jednak, czy warto narażać się na kosztowne w skutkach kary wynikające z nieprawidłowych zapisów w regulaminie.

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Źródło: https://www.mediaexpert.pl/s,regulamin

Co grozi za brak regulaminu sklepu?

Regulamin chroni nie tylko klienta, ale również Ciebie jako przedsiębiorcę. Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną musisz go mieć na stronie. Ustawa ta określa, jakie informacje i dane muszą się w nim znaleźć. Natomiast z innych przepisów może wynikać konieczność umieszczenia pozostałych informacji. 

Zobacz  Jak działa strategia cen wysokich i dlaczego warto ją rozważyć?

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Źródło: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/swiadczenie-uslug-droga-elektroniczna-16979921/art-8

Wiesz, ile można zarobić na sklepie internetowym? Bardzo dużo, a co ciekawe – wysokość kary za brak regulaminu zależy również od przychodów z działalności. 

Nie masz regulaminu? Licz się z sankcjami. Naruszasz prawo, więc grożą Ci kary. Brak regulaminu wiąże się ze sporami prawnymi z klientami, gdyż nie wiadomo, jakie obowiązują zasady. Poza tym – będą one trudne do rozstrzygnięcia. Możesz utracić zaufanie odbiorców. Brak odpowiednich regulacji na stronie może się wiązać z naruszeniem RODO, co oznacza ryzyko kolejnej kary. 

Ile wynoszą kary? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) może ją nałożyć w wysokości do 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok tego nałożenia. Grozi ona nie tylko za brak regulaminu, ale również za stosowanie klauzul abuzywnych. 

W 2024 roku Prezes UOKiK nałożył na Nextbike Polska ponad 791 tys. zł kary. To operator wypożyczalni rowerów miejskich. 

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Źródło: https://uokik.gov.pl/nextbike-z-kara-prezesa-uokik-za-bezprawne-zmiany-regulaminow

Jak napisać regulamin sklepu internetowego?

Elementy, które musisz uwzględnić w regulaminie, wynikają z różnych aktów prawnych, mianowicie:

  • ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, 
  • ustawy o prawach konsumentach, 
  • ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną
  • rozporządzeniach i aktach prawa unijnego. 

Zatem, jak napisać regulamin sklepu? Nie ma ograniczeń co do kwestii, które możesz uregulować w jego treści. Zanim zabierzesz się za pisanie, zwróć uwagę, jak wygląda ten regulamin w popularnych sklepach. Możesz go podzielić na rozdziały, aby był przejrzysty. Często stosowany jest następujący podział:

  • Część I – dane firmy, definicje, zakres obowiązywania.
  • Część II – może dotyczyć zasad rejestracji na stronie, logowania, zapłaty i dostawy.
  • Część III – opisz kwestie dotyczące reklamacji, wymiany, zwrotu zamówień, naprawy. Umieść odnośniki do formularza reklamacji czy zwrotu. 
  • Część IV – tutaj podejmij kwestie dotyczące danych osobowych. 
Zobacz  Narzędzia do e-commerce, które musisz znać

Na koniec dodaj podsumowanie, które zawiera postanowienia końcowe. Jeśli chodzi o kwestie, które obowiązkowo musisz poruszyć, to są one następujące:

  • sposoby płatności i ich termin, ewentualne dodatkowe opłaty jak podatek i cło;
  • formy dostawy i ich koszty;
  • informacje o przedmiotach transakcji – produktach lub usługach;
  • warunki świadczenia usług drogą elektroniczną – chodzi tutaj m.in. jaki sprzęt klient musi posiadać, aby dokonać zakupu; to również miejsce na określenie warunków zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
  • wskazanie chronionych danych osobowych; 
  • określenie terminu obowiązywania umowy;
  • informacja o prawie do wypowiedzenia umowy, reklamacji i zwrotu towaru;
  • informacji o możliwości odstąpienia od umowy i związanych z tym kosztami;
  • określenie w jakim zakresie sprzedający odpowiada za problemy, które mogą wyniknąć w związku z dostawą np. uszkodzenie w czasie transportu;
  • informacja o możliwości rozwiązania ewentualnego sporu na platformie ODR – wspólnotowej instytucji pozasądowego rozwiązywania sporów.

Przemyśl jednak, czy regulamin do sklepu internetowego Twojego autorstwa jest na pewno dobrym pomysłem. W każdym przypadku lepiej, aby treść przynajmniej zweryfikował prawnik. 

Przedsiębiorca związany z branżą SEO od 2004 roku. Tworzy content o tematyce marketingu online, finansów, nieruchomości i podróży. Rozwija własne serwisy tematyczne.

Udostępnij

Oceń tekst

Średnia ocen 0 / 5. Liczba głosów: 0

Brak głosów - oceń jako pierwszy!

Zapytaj o ofertę SEO
Dołącz do newslettera
Powiązane artykuły Najnowsze Popularne

Zbuduj Twój potencjał SEO

Skonsultuj z nami Twoją sytuację w wyszukiwarce. Porozmawiajmy o Twoich celach i możliwościach współpracy