Zanim Twój sklep będzie dostępny dla internautów, dopracuj go. Nie chodzi tutaj wyłącznie o wprowadzenie oferty produktów, zadbanie o szatę graficzną i opisy dostępnych artykułów. Sklep musi mieć regulamin – jest to wymagane przez prawo, a wielu użytkowników zrezygnuje z przeglądania witryny, jeśli go nie znajdzie. Jak przygotować jego treść? Czy potrzebujesz pomocy prawnika?
Regulamin sklepu – co to jest?
Najprościej chodzi tutaj o zbiór zasad, które regulują dokonywanie zakupów w danej witrynie. Najczęściej znajdują się tam informacje o zasadach komunikacji między sklepem a klientem, o warunkach dostaw czy płatności. Oczywiście, nie możesz umieścić w nim dowolnych zapisów – istnieją klauzule niedozwolone, które nie mogą się w nim pojawić. Poza tym wszelkie zapisy muszą być zgodne z prawem. Możesz zlecić przygotowanie regulaminu specjaliście, ale to oczywiście powiększy koszt sklepu internetowego, a dokładnie jego przygotowania. Z drugiej strony to może być niewielki wydatek, biorąc pod uwagę inne, które towarzyszą inwestycji. Poza tym, dzięki usłudze specjalisty masz pewność zgodności wszystkich zapisów z prawem.
Jeśli jednak chcesz się podjąć przygotowania regulaminu, sprawdź, o czym musisz pamiętać. Kiedy będziesz analizować, jak założyć sklep internetowy, możesz szukać rzeczy, na których zaoszczędzisz. Przemyśl jednak, czy warto narażać się na kosztowne w skutkach kary wynikające z nieprawidłowych zapisów w regulaminie.
Źródło: https://www.mediaexpert.pl/s,regulamin
Co grozi za brak regulaminu sklepu?
Regulamin chroni nie tylko klienta, ale również Ciebie jako przedsiębiorcę. Zgodnie z ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną musisz go mieć na stronie. Ustawa ta określa, jakie informacje i dane muszą się w nim znaleźć. Natomiast z innych przepisów może wynikać konieczność umieszczenia pozostałych informacji.
Źródło: https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/swiadczenie-uslug-droga-elektroniczna-16979921/art-8
Wiesz, ile można zarobić na sklepie internetowym? Bardzo dużo, a co ciekawe – wysokość kary za brak regulaminu zależy również od przychodów z działalności.
Nie masz regulaminu? Licz się z sankcjami. Naruszasz prawo, więc grożą Ci kary. Brak regulaminu wiąże się ze sporami prawnymi z klientami, gdyż nie wiadomo, jakie obowiązują zasady. Poza tym – będą one trudne do rozstrzygnięcia. Możesz utracić zaufanie odbiorców. Brak odpowiednich regulacji na stronie może się wiązać z naruszeniem RODO, co oznacza ryzyko kolejnej kary.
Ile wynoszą kary? Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK) może ją nałożyć w wysokości do 10% przychodu osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok tego nałożenia. Grozi ona nie tylko za brak regulaminu, ale również za stosowanie klauzul abuzywnych.
W 2024 roku Prezes UOKiK nałożył na Nextbike Polska ponad 791 tys. zł kary. To operator wypożyczalni rowerów miejskich.
Źródło: https://uokik.gov.pl/nextbike-z-kara-prezesa-uokik-za-bezprawne-zmiany-regulaminow
Jak napisać regulamin sklepu internetowego?
Elementy, które musisz uwzględnić w regulaminie, wynikają z różnych aktów prawnych, mianowicie:
- ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów,
- ustawy o prawach konsumentach,
- ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną
- rozporządzeniach i aktach prawa unijnego.
Zatem, jak napisać regulamin sklepu? Nie ma ograniczeń co do kwestii, które możesz uregulować w jego treści. Zanim zabierzesz się za pisanie, zwróć uwagę, jak wygląda ten regulamin w popularnych sklepach. Możesz go podzielić na rozdziały, aby był przejrzysty. Często stosowany jest następujący podział:
- Część I – dane firmy, definicje, zakres obowiązywania.
- Część II – może dotyczyć zasad rejestracji na stronie, logowania, zapłaty i dostawy.
- Część III – opisz kwestie dotyczące reklamacji, wymiany, zwrotu zamówień, naprawy. Umieść odnośniki do formularza reklamacji czy zwrotu.
- Część IV – tutaj podejmij kwestie dotyczące danych osobowych.
Na koniec dodaj podsumowanie, które zawiera postanowienia końcowe. Jeśli chodzi o kwestie, które obowiązkowo musisz poruszyć, to są one następujące:
- sposoby płatności i ich termin, ewentualne dodatkowe opłaty jak podatek i cło;
- formy dostawy i ich koszty;
- informacje o przedmiotach transakcji – produktach lub usługach;
- warunki świadczenia usług drogą elektroniczną – chodzi tutaj m.in. jaki sprzęt klient musi posiadać, aby dokonać zakupu; to również miejsce na określenie warunków zawierania i rozwiązywania umów o świadczenie usług drogą elektroniczną;
- wskazanie chronionych danych osobowych;
- określenie terminu obowiązywania umowy;
- informacja o prawie do wypowiedzenia umowy, reklamacji i zwrotu towaru;
- informacji o możliwości odstąpienia od umowy i związanych z tym kosztami;
- określenie w jakim zakresie sprzedający odpowiada za problemy, które mogą wyniknąć w związku z dostawą np. uszkodzenie w czasie transportu;
- informacja o możliwości rozwiązania ewentualnego sporu na platformie ODR – wspólnotowej instytucji pozasądowego rozwiązywania sporów.
Przemyśl jednak, czy regulamin do sklepu internetowego Twojego autorstwa jest na pewno dobrym pomysłem. W każdym przypadku lepiej, aby treść przynajmniej zweryfikował prawnik.