Jak poprawnie zoptymalizować tytuły i meta opisy?
4 min
4 min
Na skróty
Nie musisz być nawet profesjonalnym copywriterem ani specjalistą od SEO – wiesz czym są metadane, ponieważ codziennie przeglądasz internet. Tytuły (ang. title) i meta opisy (ang. meta description) to główne elementy zwracane przez wyszukiwarkę po wpisaniu zapytania. Oba elementy noszą nazwę metadanych i pojawiają się w wynikach wyszukiwania obok map, wizytówek, telefonów. Dlaczego optymalizacja tytułów i meta opisów jest tak ważna?
Teza, że metadane w pierwszej kolejności powinny być pisane dla użytkownika sieci, dopiero potem dla robotów przeszukujących internet, może niektórym wydać się lekko przesadzona. Optymalizacja tytułów i meta opisów – z punktu widzenia nieprzejednanych specjalistów od SEO, którzy z niejednego pieca chleb jedli – ma znaczenie przede wszystkim w kontekście algorytmów, które są odpowiedzialne za wyświetlanie title i meta description na liście wyników wyszukiwania. To stanowisko można chyba jednak wypośrodkować i oddać to, co należne użytkownikowi sieci i maszynom.
Jak to jest? Dowolny ciąg znaków wpisany w pole tekstowe wyszukiwania, za każdym razem zwraca wyniki – wyniki wyszukiwania. W standardowym przypadku będzie to tytuł (zaznaczony jako niebieski link odsyłający do strony) oraz meta opis, czyli fragment tekstu pod tytułem, który informuje nas o zawartości strony, do odwiedzenia której się przygotowujemy. Oczywiście jest tak, że każdy użytkownik internetu będzie brał pod uwagę te metadane, zanim kliknie. Pełne znaczenie tytułu i meta opisu dla użytkownika ujawnia się właśnie w tym momencie – twórcy internetu starają się przekazać w formie tekstu tytułu i meta opisu użytkownikowi informacje:
Jeżeli teraz dodamy, że wszelkie badania potwierdzają częstsze otwieranie witryn, które są zaopatrzone w użyteczne, czytelne i dobrze napisane tytuły i meta opisy, to potwierdzamy tezę, że metadane działają najlepiej (przynoszą największe zainteresowanie, ruch na stronie), gdy internauta uzna ich pomocność lub atrakcyjność. Jeszcze przed otworzeniem strony (która musi się przecież załadować) mamy pojęcie o jej zawartości – ludzie nie działają nierozważnie: wybiorą tę stronę, która jest odpowiednio opisana metadanymi.
Jednak zwolennik tezy przeciwnej: title i meta description powinny być pisane najpierw ze względu na mechanizmy działania wyszukiwarek – również będzie miał wiele racji. Metadane są bowiem jednym z najważniejszych czynników branych pod uwagę podczas dopasowywania wyników wyszukiwania do treści naszych zapytań. Skutek jest taki, że wcale możemy nie zobaczyć strony, która zawiera najlepsze dla nas informacje, jeżeli tytuł i meta opis pozostaną nieczytelne dla algorytmu. Algorytm będzie wychwytywał słowa i wyrażenia użyte przy sporządzaniu metadanych, połączy je z treścią strony, i na tej podstawie zaproponuje nam wyniki.
Nie będziemy głębiej wchodzić w ten odwieczny spór projektantów stron www. Wystarczy stwierdzić, że strona musi pojawić się w wynikach wyszukiwania, a następnie jej tytuł i meta opis muszą przekonać do siebie internautę, aby ten wykonał kliknięcie i otworzył stronę. Naprawdę dobre metadane biorą pod uwagę oba te aspekty.
Aby nasz title zadziałał jak należy, musi spełnić kilka warunków. Pełne jego wyświetlenie, tzn. wyświetlenie wszystkich znaków użytych jako title, jest warunkowane miarą wyznaczoną w pikselach. Dla miary przyjmującej znaki uznaje się, że title nie powinien być dłuższy niż 65 znaków. (Czy nasz title wyświetli się w całości – to możemy sprawdzić darmowymi narzędziami dostępnymi w sieci). To mniej niż krótki tweet. Powinniśmy wykorzystać możliwie wiele znaków title, aby zakomunikować to, co chcemy i wyszukiwarkom, i użytkownikom.
Wyszukiwarki tak samo jak ludzie (przynajmniej w zachodniej kulturze pisma) czytają (sczytują) tekst od lewej do prawej. Najlepiej więc umieścić główne słowo kluczowe na samym wstępie title. Stanowczo odradzamy złą praktykę pozycjonowania stron przez title, którego znaczenie nie ma nic wspólnego z zawartością strony, do której odsyła. Nawet jeśli taka strona zostanie otwarta, to już za chwilę będzie opuszczona – użytkownik wprowadzony w błąd zamknie stronę.
Title może zawierać nazwę firmy lub produktu, lokalizację (np. nazwę miasta), ale zawsze musi być sensowną informacją. W title nie powinniśmy używać znaków specjalnych (wyjątkiem jest separator). Title musi być też unikalny, przynajmniej dla danej domeny, w której funkcjonuje serwis. Znaczenie ma też użycie w tytule fraz występujących w tekście na stronie, włącznie z treścią anchorów, które do tej strony prowadzą z innych stron. SEO i tytuły – tak właśnie to działa.
Meta opis optymalizuje tak samo silnie jak title. Tu również musimy być oszczędni – mamy jakieś 165 znaków do dyspozycji. Jeżeli nie zaproponujemy meta opisu dla strony, wyszukiwarka zrobi to za nas. Poda w polu opisu mniej lub bardziej przypadkowy tekst, który znajdzie na stronie, ale wtedy nie będziemy mieć wpływu na prezentację dla użytkownika, ani na siłę SEO meta opisu. Dlatego warto pod title umieścić przemyślany meta opis.
Przemyślany, czyli taki, który zawiera słowa kluczowe, w pełni wykorzystuje limit znaków, przynosi rzetelną informację o stronie oraz zachęca do jej odwiedzenia. Umiejętności techniczne i językowe copywriterów bardzo łatwo sprawdzić na podstawie napisanych przez nich meta opisów – tu warsztat techniczny i często zaawansowane badania nad frazami kluczowymi łączą się ze zdolnościami operowania językiem naturalnym. Dla meta opisu również obowiązuje zasada unikatowości. Optimum osiągamy, gdy fraza z opisu jest także obecna w title (i oczywiście w zawartości tekstowej strony).
Przeczytaj także: SXO oraz Pozycjonowanie lokalne
W najprostszym przypadku, kiedy strona jest po prostu plikiem HTML interpretowanym i wyświetlanym przez przeglądarkę, title i meta description umieszczamy w sekcji “head” pliku strony. Inaczej trochę będzie z systemami CMS (np. WordPress), a technicy zajmujący się pozycjonowaniem potrafią naprawdę wiele wyczarować wokół tych około 200 znaków metadanych. Jednakże podstawowe zasady ich użycia pozostają niezmienne i są respektowane przez wszystkie wyszukiwarki (tym bardziej przez internautów!): unikatowość, użycie słów kluczowych, informatywność i dopasowanie do treści strony. Uwaga: pamiętajmy, że metadane – tytuł i meta opis – pojawiają się także podczas udostępniania strony, np. w mediach społecznościowych, a na ich podstawie tworzone są też inne informacje, pozwalające nam w różnych aplikacjach odnaleźć poszukiwane treści.