Na skróty
Rozwijając w sposób profesjonalny istniejącą już stronę internetową, chcąc uruchomić nowy serwis lub aplikację konieczne będzie podjęcie współpracy z zespołem specjalistów. Wśród nich są eksperci od SEO, ale też UX. Odpowiednio przygotowany brief UX lub SXO usprawnia pracę i pomaga uzyskać zamierzone cele. Taki brief tworzy klient dla zespołu ekspertów, ale najczęściej jest to wewnętrzny dokument, który tworzą przed wprowadzeniem zmian pracownicy danej firmy. Następnie ustalają z klientem czy mu odpowiada i wprowadzają zmiany. Jeśli chcesz skorzystać z usług UX i masz swoje pomysły, to możesz samodzielnie stworzyć brief i przesłać go agencji. Specjaliści go zweryfikują i omówią. Jak możesz stworzyć taki plik, aby był precyzyjny i określał dokładnie to, jaki efekt chcesz osiągnąć, bez tak zwanego domyślania się?
Zlecając pracę na zewnątrz organizacji trzeba zwrócić szczególna uwagę na odpowiednie przedstawienie naszej wizji i problemów, jakie chcemy rozwiązać. Agencje, freelancerzy czy inni podwykonawcy nie znają naszej organizacji tak dobrze, jak związani z nią na co dzień pracownicy. To, co wydaje się oczywiste dla osób w strukturach firmy, jest często niedostrzegalne dla zewnętrznego obserwatora. Dlatego, tak istotne jest przygotowanie odpowiednie briefu.
Brief to dokument, który wysyła się podwykonawcom i partnerom. Zawiera opis problemu, jaki chcielibyśmy rozwiązać w wyniku nawiązanej współpracy; oczekiwane rezultaty wdrożonych działań; budżet, jaki chcemy na to przeznaczyć oraz ramy czasowe, w których powinny zmieścić się działania. Dobrą praktyką jest umieszczenie w briefie informacji o firmie oraz inspiracji, czyli przykładów działań, kolorystyki i projektów, które się nam podobają.
Najważniejszą rzeczą, jaka powinna znaleźć się w briefie UX, jest definicja problemu. Po co zgłaszamy się po pomoc agencji? Co chcemy usprawnić? Z czym się mierzymy? Jeśli zauważamy kilka obszarów wymagających usprawnienia warto wypisać je wszystkie z podkreśleniem tego, na którym najbardziej nam zależy. Oczywiście może okazać się, że nie uświadamiamy sobie wszystkich problemów czy błędów znajdujących się na stronie, w aplikacji, które wpływają na doświadczenia użytkownika i sprawiają, że korzystanie jest nieintuicyjne. Warto zatem pozwolić ekspertom na wykonanie własnego audytu. Wtedy będzie można połączyć obie wizje i stworzyć plan prac, który przyniesie doskonałe efekty. Przed stworzeniem briefu pomyśl co chcesz osiągnąć – większą sprzedaż, dłuższy czas przebywania odbiorców na stronie, a może pragniesz jedynie podnieść walory estetyczne serwisu.
Kolejnym krokiem, który pomoże zespołowi UX lepiej zrozumieć sytuację, z jaką mamy do czynienia, jest opisanie, pokrótce, sposobu działania naszej firmy, procesu zakupowego oraz najważniejszych danych na temat naszych użytkowników, które pozyskaliśmy np. z Google Analytics. Im więcej informacji udzielimy, tym lepiej dopasowane do naszych indywidualnych potrzeb działania otrzymamy. Oczywiście najlepsze agencje same dotrą do wielu informacji, poproszą też o te dane, które są dla nich istotne. Jednak jeśli zastanowisz się nad tymi kwestiami i przekażesz informacje, to będziesz mieć większą świadomość na temat koniecznych zmian, kosztów, efektu. Ważne jednak, żeby w briefie UX, który może być równolegle wysyłany do kilku podmiotów jeszcze przed podjęciem decyzji o współpracy i podpisaniem umowy, nie umieszczać danych wrażliwych, których ujawnienie mogłoby zaszkodzić interesowi firmy czy marki. Szczegółowe dane takie jak np. dostęp do wszystkich statystyk czy wewnętrzne raporty powinny zostać przesłane jako uzupełnienie briefu już po zakończeniu formalności związanych z rozpoczęciem współpracy (po podpisaniu umowy dotyczącej poufności).
Przy zamawianiu dowolnego rodzaju usług, chcemy zawsze otrzymać upragniony efekt w jak najniższej cenie oraz w krótkim czasie. Już podczas tworzenia briefu uświadomisz sobie jak wiele pracy wymaga Twoje zlecenie. Na usługach UX i SEO nigdy nie powinno się oszczędzać. Działania zespołu UX będą dostosowane do naszych możliwości finansowych oraz ram czasowych, jakie narzucimy. Jeśli nasze środki są mocno ograniczone, warto to zaznaczyć już na samym wstępie, zamiast zatajać takie informacje. Wtedy specjaliści będą w stanie dostosować ofertę w taki sposób, aby wykonać najważniejsze dla Ciebie działania, tnąc koszty na innych, które możesz wprowadzić później, gdy Twój biznes się rozwinie. Jasne określenie warunków, w których będą musieli pracować projektanci, pomoże ustalić konkretne działania, a jednocześnie – przyniosą najlepszy efekt. Każde kłamstwo w briefie UX będzie niekorzystne dla klienta. Zostanie zweryfikowane przez specjalistów dość szybko. Zamiast otrzymać szytą na miarę ofertę, uzyskasz propozycje rozwiązań, których zrealizowanie będzie przekraczało Twoje możliwości. Stracisz nie tylko czas, ale także zaufanie firmy, która podejmując się współpracy spodziewała się innego projektu do realizacji.
Jedną z najtrudniejszych rzeczy, jakie musisz robić zatrudniając zespół UX, to zaakceptowanie, że ich wiedza na temat funkcjonowania serwisów czy aplikacji jest większa niż Twoja. Jeśli zależy Ci na współpracy z najlepszymi w swojej branży specjalistami, musisz pozwolić im wykonywać powierzoną pracę, bez narzucania sposobu, w jaki powinni to robić. Na niektóre efekty będziesz musiał poczekać, ciągła kontrola zespołu nie jest dobra. Zamiast określać w briefie rozwiązania, które według Ciebie powinny być zastosowane – lepiej skup się na końcowym efekcie, jaki chcesz osiągnąć. Zamiast pisać, że chcesz zmienić sposób nawigacji na stronie lepiej skupić się na oczekiwanym rezultacie, czyli: „klienci powinni w łatwy sposób móc wrócić do koszyka zakupowego z każdego miejsca na stronie”. Takie podejście do briefu, a potem także do pracy zespołu UX pozwoli na wdrażanie ciekawych, kreatywnych rozwiązań, które mogą okazać się dużo skuteczniejsze niż wymyślony przez nas sposób, który początkowo chcieliśmy realizować. Oczywiście przed realizacją briefu dobrze będzie umówić się na rozmowę z zespołem, który po weryfikacji witryny czy aplikacji będzie mógł zaproponować Ci także inne rozwiązania.
Wysyłając brief UX warto pamiętać, że po drugiej stronie jest zespół, który zna się na tej pracy. Zdecydowanie bardziej opłacalne będzie zainwestowanie w SXO, które jest połączeniem działań pozycjonerskich i UX. Wtedy nie tylko zwiększysz widoczność swojej witryny, ale także poprawisz konwersję, a sprzedaż wzrośnie. Jeśli szukasz najlepszej firmy do tego celu, to koniecznie skontaktuj się z nami!