Na skróty
Z perspektywy użytkownika, nawigacja strony jest jednym z najważniejszych elementów jej designu, który ma wydatny wpływ na jego doświadczenia… a co za tym idzie, przekłada się również na konwersję. Jak więc uprościć poruszanie się po witrynie tak, by klienci chętnie wracali na Twoją stronę? W dzisiejszym wpisie zebraliśmy kilka wskazówek.
Zanim przystąpimy do projektowania nawigacji strony, warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań.
Pamiętaj, że użytkownicy oczekują od nawigacji, aby była czytelna, intuicyjna i… po prostu znajoma — bazująca na schematach, do których wszyscy już w internecie przywykliśmy.
Najważniejszym elementem nawigacyjnym każdej strony WWW jest jej menu. Umożliwia szybkie przemieszczanie się pomiędzy kolejnymi sekcjami witryny — i pozwala szybko dotrzeć do tych informacji, których użytkownik akurat szuka. W praktyce niemal każde menu można zaliczyć do jednej z trzech kategorii:
Źródło: sephora.pl
Źródło: ceneo.pl
Źródło: sephora.pl (wersja mobilna)
Oczywiście, wszystkie rodzaje menu można ze sobą łączyć — tak jak na poniższym przykładzie.
Źródło: empik.pl
Dla większości użytkowników, menu zaprojektowane według jednego z tych schematów nie będzie budzić żadnych wątpliwości — a to jest przecież najważniejsze.
Menu to jednak nie wszystko. Pamiętajmy, że standardowy pasek z kilkoma głównymi kategoriami nie jest w stanie spełnić wszystkich funkcji nawigacyjnych.
Po pierwsze — jest wiele istotnych podstron i informacji, na które w menu nie znajdziemy miejsca. I do tego właśnie potrzebna będzie nam — umieszczona na dole strony — stopka. Więcej o jej znaczeniu pisaliśmy w tekście Nagłówek oraz stopka strony.
Po drugie — samo menu zazwyczaj nie podpowie użytkownikowi, w jakim miejscu strony się aktualnie znajduje (a w przypadku najbardziej rozbudowanych sklepów, może się to przydać). Jeśli chcemy dać użytkownikowi taką informację i umożliwić szybki powrót do którejś z kategorii wyższego rzędu — warto umieścić na stronie breadcrumbs — czyli… pełniące rolę ścieżki nawigacyjnej „okruszki”.
Dobrych praktyk w projektowaniu nawigacji jest więcej — standardem jest na przykład ukrycie odnośnika do strony głównej witryny pod jej logo czy „przyklejanie” menu głównego do górnej części ekranu, by nie zniknęło użytkownikowi z oczu podczas przewijania strony. Warto obserwować, z jakich rozwiązań korzystają największe strony i platformy… i inspirować się nimi — ich projektanci naprawdę dobrze znają preferencje i przyzwyczajenia użytkowników!
Zawodowy copywriter oraz student psychologii na Uniwersytecie Warszawskim. W świecie marketingu internetowego równie mocno, co chwytliwe (i wartościowe) treści interesuje go dobry design. Gdy nie zajmuje się tworzeniem contentu, odkrywa perełki kina niezależnego i pracuje nad własnymi opowiadaniami.