Jak sprawdzić linki do strony – wyjaśniamy
4 min
4 min
Na skróty
Linki prowadzące do Twojej strony internetowej mają spore znaczenie pod kątem jej pozycji w wynikach wyszukiwania – są jednym z trzech najważniejszych elementów w optymalizacji pod kątem SEO. W konsekwencji wiedza o tym, jak sprawdzić linki do strony okazuje się niezbędna zarówno dla właścicieli witryn, jak i specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem. W tym artykule omówimy, jak dokładnie to zrobić, jakie narzędzia są przydatne i dlaczego warto regularnie analizować linki prowadzące do Twojej strony.
Źródło: https://img.freepik.com/free-vector/global-network-icon_98292-4426.jpg?t=st=1722850760~exp=1722854360~hmac=eff770a915855d57a0c2fcd22a0223aa9f9d277728056fe2d22a47ffe56a86f7&w=1380
Zanim przejdziemy do samego sprawdzania linków, warto zrozumieć, dlaczego okazują się one tak ważne w kontekście SEO.
Odnośniki prowadzące do Twojej witryny, zwane backlinkami, są postrzegane przez wyszukiwarki jako forma rekomendacji. Im więcej wartościowych i wiarygodnych linków prowadzi do Twojej witryny, tym większa szansa, że zostanie ona uznana za autorytatywną i wiarygodną.
Link zewnętrzny prowadzący do strony to inaczej również backlink.
Istnieje wiele narzędzi, które pomogą Ci sprawdzić link do strony. Spośród popularnych rozwiązań możemy wyróżnić:
Bezpłatne narzędzie od Google, które dostarcza podstawowych informacji o linkach prowadzących do Twojej strony. W zakładce “Linki” znajdziesz informacje o zewnętrznych i wewnętrznych odnośnikach, stronach z największą liczbą linków oraz tekstach kotwiczących (tzw. anchor textach).
Zdj 1. Analiza linków w Google Search Console.
Źródło: search.google.com.
Jedno z najpopularniejszych narzędzi w branży SEO. Umożliwia zaawansowaną analizę linków, w tym ich jakości, źródeł oraz historycznych zmian w profilu linków.
Zdj 2. Analiza profilu linkujących domen w Ahrefs.
Źródło: app.ahrefs.com
Kompleksowe narzędzie SEO, oferujące szeroką gamę funkcji, w tym analizę backlinków. Ubersuggest pozwala także na porównanie profilu linków z konkurencją.
Zdj 3. Kompleksowa analiza backlinków w Ubersuggest.
Źródło: app.neilpatel.com.
Narzędzie dostarczające szczegółowych informacji o linkach prowadzących do Twojej strony, w tym o wskaźnikach typu Domain Authority (DA) i Page Authority (PA).
Zdj 4. Porównanie najważniejszych informacji odnośnie linkowania w Moz Link Explorer.
Źródło: analytics.moz.com/pro/link-explorer/home
Linki zewnętrzne to takie, które prowadzą do Twojej strony z innych witryn. Aby rozpocząć sprawdzanie linku, możesz skorzystać z wcześniej wspomnianych narzędzi.
Dla przykładu, używając Moz Link Explorer, wystarczy wpisać adres URL w okienko “Check Your Backlinks For Free”, a następnie poczekać na wygenerowanie istotnych informacji.
Zdj 5. Analiza linków w witrynie.
Źródło: analytics.moz.com/pro/link-explorer/home
Po zalogowaniu się do narzędzia i rozpoczęciu okresu próbnego zweryfikujesz kompleksowo cały profil odnośników w swojej domenie (w tym tzw. broken links).
Zdj 6. Analiza profilu odnośników domeny.
Źródło: analytics.moz.com/pro/link-explorer/home
W celu sprawdzenia ilości linków do strony warto skorzystać z narzędzia Ubersuggest.
Po wejściu w sekcję Backlinks Overview i wpisaniu adresu swojej domeny sprawdzisz zarówno ogólną liczbę backlinków, jak i odnośników NoFollow.
Zdj 7. Analiza linków witryny w Ubersuggest.
Źródło: app.neilpatel.com.
Pamiętaj jednak, że analiza ilości linków to tylko jeden z elementów oceny profilu linków. Ważniejsza od samej liczby jest ich jakość. Przy ocenie ilości linków, warto zwrócić uwagę na:
Analiza linków prowadzących do Twojej strony powinna być przeprowadzana regularnie. Można to zrobić za pomocą narzędzi typu Ahrefs, SEMrush czy Moz Link Explorer. Umożliwiają one dokładną analizę nie tylko ilości, ale także jakości linków, ich pochodzenia oraz ewentualnych zagrożeń.
Zdj 8. Sekcja w Ubersuggest pozwalająca przeanalizować utracone i zdobyte linki w konkretnych okresach.
Źródło: app.neilpatel.com.
Regularne monitorowanie profilu linków jest ważne pod kątem utrzymania dobrej pozycji w wynikach wyszukiwania. Warto również zwrócić uwagę na link building, czyli proces zdobywania nowych, wartościowych linków do swojej strony. Dzięki temu możesz budować autorytet swojej witryny i poprawiać jej widoczność w wynikach wyszukiwania.
Zawodowy copywriter specjalizujący się̨ w tworzeniu artykułów eksperckich dotyczących najważniejszych zagadnień związanych z SEO. Twierdzi, że nieustanne zmiany w tej dziedzinie napędzają go do dalszej pracy, a edukowanie innych pozwala mu wzrastać.