Jak sprawdzić swoje opinie Google?
7 min
7 min
Na skróty
Jeżeli zdarza Ci się napisać opinię Google wszelkiego rodzaju działalnościom i ich usługom, możesz chcieć do nich wrócić. W tym artykule wskażemy Ci, jak sprawdzić swoje recenzje Google, edytować je lub usunąć. Ta wiedza przyda Ci się na przykład wtedy, gdy zmienisz zdanie o danej firmie i Twoja krótka publikacja stanie się już nieaktualna.
Również jako właściciel firmy, będącej na wizytówce Google, równie chętnie będziesz na bieżąco sprawdzać opinie klientów i odpowiadać na nie. Niezależnie od tego, która z opisanych tu sytuacji dotyczy Ciebie, w dzisiejszym wpisie znajdziesz odpowiedź na swoje pytania i wątpliwości.
Opinie Google to nic innego jak po prostu opinie zadowolonych klientów (lub przeciwnie, tych mniej usatysfakcjonowanych) na temat danej działalności, opublikowane na wizytówce Google. To jedna z najlepszych metod na docenienie firmy w sieci albo też wskazanie jej niedociągnięć.
Oczywiście, pozytywne opinie Google są tymi najbardziej pożądanymi przez każdego właściciela firmy. Wszyscy chcą bowiem, aby na ich profilach widniały recenzje wskazujące wyłącznie na wysoką jakość realizowanej oferty. Ważne jest również uzyskanie pięciu gwiazdek od swoich klientów. To one bowiem wpływają na ogólną ocenę firmy i jej pozycję w rankingu.
Tak, opinie Google są kluczowym elementem wyświetlania informacji o firmach na mapach Google (Google Maps). Zarówno pozytywne opinie, jak i negatywne opinie Google są widoczne nie tylko na stronach profili firm, ale również w wynikach wyszukiwania czy właśnie na mapach.
Warto dbać o jakość i liczbę opinii, ponieważ pozytywne recenzje mogą zwiększyć widoczność firmy w wynikach wyszukiwania i przyciągnąć nowych klientów. Ma to ogromne znaczenie zwłaszcza w przypadku biznesów lokalnych.
Źródło: pexels.com
Opinie w Google mogą wywrzeć naprawdę spory wpływ na wizerunek firmy w Internecie. Przede wszystkim są one tym, co sprawdza w pierwszej kolejności wielu potencjalnych klientów. Jeżeli w momencie poszukiwania informacji na ten temat Twojego biznesu zetkną się z falą negatywnych opinii na jego temat, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zrezygnują ze skorzystania z oferty firmy, czyli Twoich usług, i wybiorą usługi konkurencji.
Warto pamiętać również o tym, że negatywne opinie Google mogą negatywnie oddziaływać na pozycjonowanie wizytówki Google w wyszukiwarce. W ten sposób nie tylko będą rzucać niezbyt przychylne światło na Twoją działalność, ale też sprawią, że mniej użytkowników w ogóle zetknie się z profilem firmy.
Wiesz już, jakie negatywne konsekwencje mogą nieść za sobą niezbyt przychylne opinie w Google i dlaczego mogą odstraszyć Twoich potencjalnych klientów. Czy wiesz jednak, jakie korzyści mogą przynieść Twojej wizytówce wiarygodne opinie zadowolonych osób?
Pozytywne opinie Google w Twojej wizytówce znacząco wpływają na zaufanie do Twojej marki czy usług, które świadczysz. Klienci, widząc rekomendacje innych zadowolonych osób, są bardziej skłonni do dokonania zakupu lub skorzystania z usług. Dobre recenzje budują pozytywny wizerunek firmy i przekładają się na wyższą konwersję.
Opinie Google mogą poprawić pozycję Twojej strony w wynikach wyszukiwania Google (zwłaszcza jeśli chodzi o pozycjonowanie lokalne). Algorytmy Google uwzględniają jakość oraz ilość opinii przy ocenie wiarygodności witryn. Właśnie dlatego im więcej pozytywnych opinii, tym większa szansa na wyższe miejsca w rankingach, co prowadzi do większej widoczności i większego ruchu na stronie.
Dobre opinie w Google są kluczowe w przekonywaniu niezdecydowanych klientów. Kiedy osoby poszukujące produktów lub usług widzą pozytywne opinie, są bardziej skłonne zaufać Twojej firmie i podjąć decyzję o zakupie. Nawet, jeśli ktoś nie słyszał wcześniej o danej marce, recenzje mogą być decydującym czynnikiem w procesie zakupowym.
Opinie Google mogą wspierać działania w social mediach. Pozytywne opinie można wykorzystać np. do promocji w mediach społecznościowych, którą zauważą potencjalni klienci firmy. Zadowolone osoby chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami, co zwiększa zasięg Twojej marki i angażuje społeczność.
Opinie Google dają Ci też możliwość wejścia w interakcję z tymi, którzy już skorzystali z Twojej oferty. Nie zapomnij więc podziękować za miłe słowo i zaprosić ponownie zadowolonych klientów do siebie. Tak samo ważne jest reagowanie na te mniej przychylne komentarze – nie ma nic gorszego, niż pozostawienie negatywnych opinii bez odpowiedzi i pozwolenie, by „żyły swoim życiem.”
Źródło: https://unsplash.com/photos/person-using-black-laptop-computer-eMemmpUojlw
Negatywne opinie na mapach Google to nieodłączny element obecności firmy w Internecie. Nawet najlepiej prowadzony biznes może spotkać się z nieprzychylnymi komentarzami. Jak zatem sobie z nimi radzić?
Przede wszystkim warto pamiętać, że każda opinia (nawet ta nieprzychylna!) może być okazją do poprawy wizerunku. To od tego, w jaki sposób na nią odpowiesz, w dużej mierze zależy, w jaki sposób zaprezentujesz się kolejnym potencjalnym klientom. Profesjonalna, kulturalna odpowiedź na merytoryczną krytykę może nie tylko załagodzić konfliktową sytuację, ale nawet zachęcić klientów do ponownego skorzystania z usług.
W żadnym wypadku nie zostawiaj negatywnej recenzji bez odpowiedzi – brak reakcji może sugerować, że firma ignoruje opinie klientów. Odpowiedź na krytykę to z kolei sygnał dla innych użytkowników map Google, że dbasz o relacje z klientami i starasz się rozwiązywać problemy na bieżąco.
Recenzje niezgodne z zasadami Google są niedopuszczalne, a Google usuwa opinie, które łamią regulamin. Jeśli zatem negatywna opinia nie jest z nim zgodna, możliwe jest zgłaszanie opinii do Google, by została usunięta. Widząc więc opinię, która bezpodstawnie niszczy wizerunek Twojej firmy lub taką, której autor próbuje z jej pomocą wypromować własny biznes, nie wahaj się i zgłoś opinię do Google.
Również fałszywe opinie nie są mile widziane w Google i takie również warto zgłosić, by następnie nastąpiło usunięcie opinii. Chodzi przede wszystkim o recenzje klientów, którzy w rzeczywistości nigdy nie skorzystali z Twojej oferty.
W przypadku problemów z procedurą zgłaszania, warto skorzystać z supportu Google, który oferuje pomoc w takich sytuacjach.
Jak wspomnieliśmy na początku, jeśli zdarza Ci się recenzować usługi innych firm w Internecie, możesz po czasie chcieć do nich wrócić. Czasem po to, by po prostu przypomnieć sobie ich treść, a czasem i po to, by usunąć opinię Google lub edytować opinie, które już się zdezaktualizowały. Poniżej znajdziesz dokładną instrukcję, jak odnaleźć napisane przez siebie opinie w Google.
Przede wszystkim musisz zalogować się na swoje konto Google. Następnie, po wejściu w zakładkę „opinie” na Twoim profilu możesz sprawdzić opublikowane przez siebie recenzje. Po lewej stronie widnieje zarówno liczba wystawionych gwiazdek, jak i tekst opinii. W każdej chwili, jak wspomnieliśmy, możesz edytować opublikowane przez siebie treści. Do wyboru masz 3 możliwości:
Bez względu na to, jak dawno dana recenzja została dodana, w każdej chwili możesz sięgnąć do niej i wprowadzić pożądane zmiany. Taka możliwość sprawia, że nigdy nie jest za późno na modyfikację. Z drugiej strony pamiętaj, że treści opublikowane już jakiś czas temu prawdopodobnie wiele osób zdążyło już przeczytać.
Źródło: https://unsplash.com/photos/person-using-black-laptop-computer-O5v8heKY4cI
Aby znaleźć swoje opinie Google Maps wystarczy zalogować się do swojego konta Google. Następnie otwórz mapy Google. Po rozwinięciu menu bocznego i przejściu do sekcji „Twoje opinie” zobaczysz wszystkie dotychczas napisane w Google opinie.
W tym miejscu możesz nie tylko łatwo sprawdzić każdą opinię, ale także edytować lub usuwać je w razie potrzeby. Google Maps zapewniają szybki dostęp do Twoich opinii, co ułatwia ich przeglądanie i aktualizację w dowolnym momencie.
Przede wszystkim dlatego, że są one widoczne publicznie i podpisane Twoimi danymi. Samo w sobie nie jest to niczym złym, jednak pomyśl o potencjalnej sytuacji, którą opisujemy niżej:
Pewnego dnia odwiedzasz miejsce, w którym spotyka Cię nieprzyjemna sytuacja – jedna z takich, które po prostu się zdarzają. Po powrocie do domu, nadal pod wpływem negatywnych emocji, piszesz wyjątkowo złą recenzję, odradzając wszystkim korzystanie z usług danej firmy.
Po pewnym czasie emocje puszczają, a Ty czujesz, że pozostawiona przez Ciebie opinia była zbyt surowa. W takiej sytuacji warto wiedzieć, jak sprawdzić swoje opinie w Google, by móc raz jeszcze je przeczytać, a w razie potrzeby edytować lub usunąć opinie.
Decydując się na recenzowanie działalności innych w Mapach Google, musisz pamiętać, że nie jesteś anonimowym użytkownikiem sieci. Wszędzie są bowiem widoczne informacje Twojego konta Google, takie jak na przykład:
W związku z tym najlepiej wystawiać takie recenzje, których nie będziesz wstydzić się w przyszłości, na przykład przed pracodawcą lub swoimi znajomymi.
Jedną z sytuacji, która może zdarzyć się w kontekście opinii Google, jest także… zniknięcie opinii. Oczywiście, rzadko dzieje się tak bez powodu, a „zaginiona” opinia bardzo często jest opinią po prostu usuniętą przez Google.
Google usuwa opinie np. w sytuacji, gdy łamią one zasady Google. Może się tak zdarzyć również wtedy, gdy dana opinia Google została oznaczona jako spam lub fałszywa. Google bardzo dba bowiem o to, aby recenzje na platformie były autentyczne i wiarygodne.
Może się też zdarzyć, że Twojej opinii Google nie widać, bo nie została ona opublikowana z powodu problemów technicznych lub nie została jeszcze zatwierdzona przez system. W takim przypadku warto upewnić się, czy Twoje opinie w Google nie naruszają zasad, a w razie wątpliwości napisać do supportu Google i po prostu wyjaśnić zaistniałą sytuację.
Teraz zajmiemy się tematem sprawdzania opinii Google „z drugiej strony barykady”, czyli wówczas, gdy chodzi o opinie w mapach Google zostawione przez innych użytkowników, a dotyczące Twojego biznesu.
Aby sprawdzić opinie w Google swojej firmie, wystarczy zalogować się na konto Google Moja Firma i przejść do sekcji z recenzjami. Znajdziesz tam wszystkie opinie, które pozostawili Twoi klienci – zarówno pozytywne opinie Google, jak i negatywne.
Możesz na nie odpowiadać oraz monitorować ich wpływ także na swojej stronie internetowej, np. poprzez integrację z narzędziami analitycznymi. To pozwoli Ci lepiej zrozumieć, jak klienci postrzegają Twoje usługi. Regularne sprawdzanie i reagowanie na opinie to kluczowy element budowania wizerunku swojej firmy w Internecie, zwłaszcza gdy chodzi o zupełnie nowych klientów.
Sprawdzenie swojej opinii Google jest proste i szybkie. Aby to zrobić, należy zalogować się do swojego konta i wejść w ustawienia na tej platformie. Dzięki temu możesz nie tylko sprawdzić ilość wystawionych gwiazdek i treści pozostawionych opinii Google, ale również edytować czy nawet usunąć opinie.
Ta cenna możliwość, którą daje Google, umożliwia sprawdzenie i zmodyfikowanie recenzji, gdy emocje już opadną. Nierzadko bowiem, jako zdenerwowani konsumenci, zbyt łatwo dajemy ponieść się negatywnej energii i błyskawicznie publikujemy negatywne opinie na wizytówce Google danej firmy.
Jeśli natomiast to Ty jesteś właścicielem firmy, któremu zależy na jak najlepszej optymalizacji takiej wizytówki Google, i chcesz prezentować się dobrze ma tle branżowej konkurencji, możesz zlecić zarządzanie wizytówką sprawdzonej agencji marketingowej.