Na skróty
Czy przygotowanie własnego e-booka jest trudne? Jak zacząć tworzyć wirtualne poradniki dla swoich odbiorców oraz czy takie działania będą miały wartość dla Twojego biznesu? Ebook jest jedną ze skutecznych form marketingu. Jeśli jest darmowy, to pomoże Ci zdobyć rozpoznawalność i przekonać odbiorców, że jesteś osobą, która ma wiedzę w danym temacie. Doskonałą metodą jest pozycjonowanie e-booka wraz z dbaniem o SEO Twojego sklepu czy bloga. Do im większej liczby osób trafisz, tym lepsze będą Twoje wyniki sprzedażowe. Więcej o SEO przeczytasz tutaj.
Ebooki, czyli dostępne w formacie PDF i innych „wirtualne książki” są coraz popularniejsze. Coraz częściej nawet kilkudziesięciostronicowe opracowania są udostępniane jako zachęta na zapisanie się do newslettera, zachęcenie do produktów ze sklepu, skorzystania z oferty szkoleniowej, wykupienie karnetu na usługi. Specjaliści z wielu branż (zamiast prowadzić wielomiesięczne rozmowy z wydawnictwami i przekonywać je do pomysłu na swoją książkę) przygotowują kompleksowe publikacje, które są dostępne jedynie na ich platformie sprzedażowej.
Zanim rozpoczniesz pracę nad e-bookiem, musisz ustalić, o czym i do kogo chcesz pisać. Język publikacji, a nawet oprawa graficzna, którą zastosujesz, powinna być dostosowana do preferencji odbiorcy, do którego chcesz dotrzeć. Bardzo specjalistyczny materiał dla prawników będzie wyglądał inaczej niż nieformalny poradnik o zabawach z dziećmi. Różnić będzie się sposób przekazywania informacji, liczba ilustracji oraz skład tekstu. Dokładnie określając odbiorców masz również możliwość zastosowanie odpowiedniej promocji ebooka. Chcesz przekazać merytoryczne opracowanie klientom na przykład jako formę podziękowania za dokonany w naszym sklepie zakup? Czy e-book ma dotrzeć do nowych, niezaznajomionych z naszą marką osób np. zapraszając ich do subskrypcji newslettera? Zadaj sobie te pytania i zwiększ szanse na to, że osiągniesz założony cel, którym mogą być na przykład: zwiększenie rozpoznawalności, wyższa sprzedaż produktów w sklepie, zainteresowanie usługami.
Kiedy ustaliłeś wszystkie najważniejsze cele naszej publikacji, możesz przystąpić do pisania. Treść może być przygotowana w dowolnym pliku tekstowym, ale warto pamiętać o jej usystematyzowaniu. Warto utworzyć spis treści, pamiętać o nagłówkach, śródtytułach oraz podzieleniu tekstu na rozdziały. Ustalenie spisu treści przed rozpoczęciem pisania pomoże Ci także zaplanować treść oraz ustalić terminy dla poszczególnych etapów publikacji. Niezależnie od tego, czy content w e-booku wygenerujesz samodzielnie, czy we współpracy z kimś – po przygotowaniu treści warto jest skorzystać z usług korektora. Nawet jeśli rzadko popełniasz błędy ortograficzne czy interpunkcyjne, przy długiej pracy nad tekstem większość osób przestaje zauważać literówki czy powtórzenia. Przekazanie tekstu korektorowi, który będzie miał świeże spojrzenia, a jednocześnie nie będzie emocjonalnie związany z tekstem – wpłynie pozytywnie na ostateczną jakość naszego ebooka.
Po przygotowaniu i sprawdzeniu treści z korektorem, możesz przystąpić do następnego etapu pracy jakim jest „wlanie” tekstu w jego ostateczną formę. To na tym etapie projektujesz wygląd poszczególnych stron: jakie fonty wybrać, ile ilustracji zamieścić, jak powinna wyglądać okładka itd. Na szczęście czasy, kiedy oprawę graficzną trzeba było przygotowywać w skomplikowanych programach dobiegły końca. Ebooka można złożyć np. korzystając z gotowych szablonów w darmowym (w podstawowej wersji) programie Canva. Nie tylko znajdziesz tam wybór układów stron, jakie możesz zastosować, ale także galerie zdjęć i grafik. Jeśli nie znajdziesz potrzebnych ilustracji w bazie programu Canva, a nie chcesz inwestować w kupno zdjęć, to skorzystaj z bezpłatnych zasobów bibliotek, jak na przykład Pixabay. Pamiętaj o tym, aby zweryfikować warunki korzystania z danej grafiki. Może być wymagane podanie i podlinkowanie autora, część grafik nie będzie mogła być stosowana w projektach komercyjnych. W Canvie dodasz tekst, grafiki, spis treści oraz stworzysz układ całej elektronicznej książki.
Samo napisanie e-booka branżowego, który odpowiada na potrzeby czytelników i zainteresuje konceptem oraz pomysłem, to duże osiągnięcie. Jednak nikt nie będzie nim zainteresowany, jeśli odpowiednio go nie zareklamujesz. Tutaj warto zadbać o pozycjonowanie. Jednak nie oczekuj tego, że wydasz e-booka, zainwestujesz w SEO i będzie on na pierwszych miejscach w wynikach wyszukiwania. Pozycjonowanie powinno się rozpocząć dużo szybciej, ponieważ jego efekty przychodzą z czasem. Właśnie dlatego warto promować swoją markę i sklep dużo wcześniej wykorzystując tematykę i słowa kluczowe związane z e-bookiem. Do wpisów blogowych możesz dodawać linki do e-booka jak już zostanie on opublikowany. Podczas wydania e-booka warto zainwestować również w krótkoterminową reklamę na Google Ads oraz w mediach społecznościowych. Dzięki temu zyskasz rozgłos i Twój e-book zostanie pobrany wiele razy.