Na skróty
Stworzenie strony internetowej, która nie tylko będzie wysoko pozycjonowana przez Google, ale będzie też atrakcyjna dla użytkownika i pomoże w rozwijaniu biznesu, nie jest zadaniem prostym. Trzeba w końcu zadbać o to, by jej budowa i zawartość była zarówno zgodna z wytycznymi giganta z Mountain View, jak również odpowiadała na realne problemy i oczekiwania internautów, a także – zachęcała ich do skorzystania z oferty firmy. Aby osiągnąć założony cel, niezbędny jest profesjonalny zespół SXO. To właśnie UX designerzy i pracownicy SEO są kluczem do przemyślanych i skutecznych działań. Kto jeszcze powinien wchodzić w skład zespołu SXO i jak go stworzyć? Na te pytania odpowiadamy poniżej.
Pojęcie SXO – czyli Search Experience Optimization – jest już znane od kilku lat. Początkowo będąca połączeniem Search Engine Optimization z User Experience optymalizacja doświadczeń użytkownika była traktowana jako ciekawostka, ale współcześnie agencje coraz częściej oferują usługi SXO, rezygnując z tradycyjnego SEO lub UX. Agencje takie nie współpracują jednak tylko z pracownikami SEO i UX designerami. Kto w takim razie powinien wchodzić w skład zespołu SXO?
Podstawą każdego zespołu SXO są pracownicy SEO, czyli przede wszystkim specjaliści SEO i copywriterzy. Specjaliści SEO często określani są również mianem pozycjonerów, choć warto zwrócić uwagę na fakt, że o ile praca specjalisty SEO skupia się przede wszystkim na optymalizacji stron internetowych i dostosowywaniu ich pod wymagania wyszukiwarki internetowej, o tyle pozycjoner często zajmuje się działaniami off-sitowymi, takimi jak pozyskiwanie linków zewnętrznych czy keyword research. W praktyce jednak obowiązki jednych i drugich często się przenikają.
Ze specjalistami SEO i pozycjonerami współpracują copywriterzy, których zadania polegają na tworzeniu treści na strony internetowe (opisy, artykuły, teksty informacyjne na podstrony) oraz meta danych, tak, by spełniały one wymagania algorytmów Google oraz oczekiwania i potrzeby internautów.
W zespole SXO poza pracownikami SEO muszą znajdować się również UX designerzy. Zajmują się oni projektowaniem stron internetowych tak, by korzystanie z nich było jak najwygodniejsze i intuicyjne. Dobrze zaprojektowane strony internetowe pod kątem UX nie tylko spełniają potrzeby użytkowników, ale też znacząco zwiększają prawdopodobieństwo podjęcia przez nich pożądanego przez właściciela strony działania – na przykład kupna produktu, skorzystania z usługi czy zapisania się do newslettera.
W zespole SXO powinni znajdować się również graficy i designerzy UI – do zadań pierwszych może należeć na przykład stworzenie logotypu firmy oraz zaprojektowanie identyfikacji wizualnej, natomiast designerzy UI (od User Interface – interfejs użytkownika) tworzą wyłącznie projekty interfesju, tak, by prezentowały się estetycznie i atrakcyjnie. W praktyce jednak UX designerzy często są odpowiedzialni za wszystkie działania związane z grafiką i projektowaniem.
W zespole SXO poza typowymi pracownikami SEO oraz UI/UX designerami warto mieć specjalistów ds. content marketingu, którzy zajmują się między innymi planowaniem aktualnych, oryginalnych treści i zlecaniem ich SEO copywriterom. Do zadań content marketingowców należy również zarządzanie kanałami social media, planowanie i realizowanie kampanii reklamowych oraz budowanie społeczności wokół firmy.
Zespół SXO składa się zazwyczaj z kilku działów, takich jak SEO, content marketingu oraz UI/UX. Finalnie wszystkim im przyświeca jednak ten sam cel, czyli sprawienie, by strona:
Jak wygląda współpraca zespołu SXO? Przede wszystkim specjaliści SEO muszą przeanalizować ruch na stronie internetowej oraz jej budowę i to, jak jest postrzegana przez roboty Google. Przy analityce witryny można wykorzystywać darmowe narzędzia, takie jak Google Analytics, w której znajdują się sekcje Pozyskiwanie, Zachowanie i Konwersja. Specjaliści SEO i pozycjonerzy analizują też frazy, na jakie warto pozycjonować znajdujące się w obrębie domeny witryny, a następnie przekazują je do działu content marketingu. Dział content marketingu wraz z copywriterami zajmuje się natomiast opracowywaniem i realizowaniem treści, które później przekazuje specjalistom SEO do wdrożenia na stronę. W tym czasie UI/UX designerzy pracują nad tym, by strona była przejrzysta i atrakcyjna wizualnie dla użytkownika.
Warto też zaznaczyć, że content na stronie to nie tylko teksty, ale także grafiki, zdjęcia czy filmy, sprawiające, że treści pisane i cała witryna stają się atrakcyjniejsze w odbiorze. Dlatego specjaliści ds. content marketingu oraz UX designerzy powinni również współpracować z grafikami.
Wysokie miejsca w wynikach wyszukiwania Google są oczywiście powodem do zadowolenia, ale nie należy zapominać, że to tylko połowa sukcesu, jakim jest zwiększenie konwersji. Jeśli strona jest widoczna w wyszukiwarce internetowej, ale mimo to nie zauważa się wzrostu sprzedaży lub zwiększenia liczby klientów, warto przeprowadzić audyt SXO.
Audyt SXO pomoże przeanalizować witrynę i odpowiedzieć na pytanie, jakie elementy na stronie internetowej należy poprawić, by internauta szybko ją załadował oraz bez problemu znalazł na niej to, czego szuka. Dzięki audytowi SXO można też dowiedzieć się, co należy na stronie zmienić pod kątem jej wyglądu, zawartości lub budowy, by użytkownik przeszedł konkretną ścieżkę i podjął oczekiwane przez osobę zarządzającą stroną działanie. Krótko mówiąc, audyty są niezbędne przy opracowywaniu strategii optymalizacyjnej i realizowaniu celów biznesowych.
Zarządzanie zespołem SXO może być stosunkowo proste, ale należy mieć w poszczególnych działach odpowiednich i zaufanych ludzi. Przede wszystkim, mimo że pracownicy SEO, copywriterzy czy UX/UI designerzy mają różne zadania, często muszą współpracować ze sobą, dlatego powinni posiadać nie tylko specjalistyczną wiedzę dotyczącą swoich obowiązków, ale również mieć przynajmniej podstawowe pojęcie o pracy wykonywanej w pozostałych działach. Odpowiednio dobrane osoby to klucz do sukcesu.
Ważna jest także struktura zespołu SXO. Jak wspomnieliśmy wcześniej, dział graficzny może składać się z grafików, designerów UI i designerów UX, ale zdarzają się również agencje, w których kilka osób specjalizuje się we wszystkich trzech dziedzinach. To samo dotyczy specjalistów odpowiedzialnych za pozycjonowanie stron oraz copywriterów i content marketingowców. Warto zatem na wstępie odpowiedzieć sobie na pytanie, czy lepszym rozwiązaniem będzie zbudowanie niewielkiego zespołu SXO, który będzie odpowiedzialny za wiele zadań, czy też stworzenie rozbudowanego zespołu, w którym każdy będzie miał okrojony, ale ściśle określony zakres obowiązków.